طرح مدیریت یکپارچه داده ها و اطلاعات ملی به تصویب مجلس رسید


طرح مدیریت یکپارچه داده ها و اطلاعات ملی به تصویب مجلس رسید

نمایندگان مجلس در جریان جلسه علنی امروز با کلیات طرح مدیریت یکپارچه داده ها و اطلاعات ملی موافقت کردند.

نمایندگان مجلس در جریان جلسه علنی امروز با کلیات طرح مدیریت یکپارچه داده ها و اطلاعات ملی موافقت کردند.

هدف از طرح مدیریت یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات ملی، ایجاد بانک اطلاعاتی جهت استفاده همه کشور از داده‌ها عنوان شده است. در نهایت این طرح منجر به حکمرانی حاکمیت و فراقوه‌ای بر داده‌ها شده و قرار است استاندارد خاصی برای جمع آوری اطلاعات تدوین شود.

طرح «مدیریت یکپارچه داده‌ها و اطلاعات ملی» از ادغام دو طرح «نظام جامع مدیریت داده‌های کشور» و «تسهیل ارائه خدمات الکترونیکی به مردم» تهیه شده و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح مدیریت یکپارچه داده ها و اطلاعات ملی موافقت کردند.

طرح مدیریت یکپارچه داده ها و اطلاعات ملی به تصویب مجلس رسید

این طرح پس از تنظیم، در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بحث گذاشته شد و کلیات آن در فروردین ماه 1400 به تصویب کمیسیون رسید. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیش از این درباره این طرح گفته بود که هم اکنون بسیاری از سامانه‌های دولتی به صورت جزیره‌ای به مردم خدمات می‌دهند و به هم متصل نیستند.

به همین دلیل مردم مجبور هستند برای گرفتن خدمات از هر یک از آنها، چندین بار اطلاعات خود را در سامانه آنها وارد و بارگذاری کنند. اما در صورت قانونی شدن این طرح، این سامانه‌ها با هم یکپارچه شده تا از نظر اشتراک گذاری داده برای ارائه سرویس دهی به مردم، با هم در ارتباط باشند. در این طرح هدف، تجمیع سامانه‌ها نیست بلکه ایجاد ارتباط برای به اشتراک گذاری داده هدف مورد نظر است.

یکی از نمایندگان مجلس در تشریح گزارش کمیسیون صنایع و معادن درخصوص طرح مدیریت یکپارچه داده ها و اطلاعات ملی گفت: این طرح دارای مواد متعددی است که با اصطلاحات، دستگاه های مشمول، سیاست گذاری‌ها و راهبردهای کلان پرداخته است.

در ادامه این طرح آمده، کمیسیون داده‌ها و اطلاعات ملی (دوام) ذیل شورای عالی فضای مجازی تشکیل خواهد شد و اعضای این کمیسیون از سوی شورای عالی فضای مجازی مشخص خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه افزو دکه امروز دیگر نمی توان کشور را به شیوه های سنتی اداره کرد، لذا اهمیت طرح مدیریت یکپارچه داده ها و اطلاعات ملی بسیار مشهود است.

وی اظهار داشت در بحث یکپارچه سازی داده ها و اطلاعات ملی، افزایش قدرت حکمرانی و حاکمیت به میان می آید، لذا برای گسترش تبادل داده میان دستگاه های مشمول قانون ضرورت یکپارچه سازی بیش از پیش مشهود می شود.

این نماینده مجلس در انتها افزود که اگر بخواهیم برنامه ای برای کشور داشته باشیم، باید به سمت یکپارچه سازی داده ها و اطلاعات ملی حرکت کنیم. امروزه پایگاه های داده و اطلاعات متعددی در کشور وجود دارد، اما به دلیل یکپارچه نبودن آنها نمی توان نیازهای کشور را به طور صحیح و به موقع برطرف کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...