واکنش‌ها نسبت به اعمال خشونت جنسی علیه زنان سینمای ایران


واکنش‌ها نسبت به اعمال خشونت جنسی علیه زنان سینمای ایران

در چند روز اخیر، خبر اعمال خشونت جنسی علیه برخی از عوامل پشت صحنه و بازیگران زن، واکنش‌هایی را از طرف سینماگران ایرانی ایجاد کرده است.

واکنش‌ها نسبت به اعمال خشونت جنسی علیه زنان سینمای ایران

در چند روز اخیر، خبر اعمال خشونت جنسی علیه برخی از عوامل پشت صحنه و بازیگران زن، واکنش‌هایی را از طرف سینماگران ایرانی ایجاد کرده است.
شماری از ستارگان زن سینمای ایران مانند نیکی کریمی، هدیه تهرانی، آلاله هاشمی، هنگامه قاضیانی، ویشکا آسایش، آزاده صمدی، مهرانه مهین‌ترابی، مستانه مهاجر، میترا حجار، نگار جواهریان، هستی مهدوی، نرگس آبیار، ستاره اسکندری، نسیم ادبی و پوران درخشنده، همراه با سایر دست‌اندرکاران سینمای ایران با انتشار بیانیه‌ای تکان‌دهنده، به خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی علیه زنان سینما واکنش نشان دادند.
بهنوش طباطبایی، ترانه علیدوستی، پانته‌آ پناهی‌ها، ملیکا شریفی‌نیا، هدی زین‌العابدین و گلاره عباسی، برخی دیگر از سینماگرانی هستند که این بیانیه را امضا کردند.

بیشتر بخوانید: روزنامه نگار افغان، انیسا و آرزوهایش


واکنش‌ها نسبت به اعمال خشونت جنسی علیه زنان سینمای ایران
بخشی از بیانیه سینماگران علیه باج‌گیری جنسی
در بخشی از بیانیه اینطور عنوان شده:
ما زنان سینماگر اعلام می‌کنیم که به احترام راویانی که رنج خود را از خشونت سیستماتیک در این عرصه اعلام کردند برای رسیدن به دستاوردهای عملی در جهت توقف این خشونت‌ها ایستادگی می‌کنیم و معتقدیم این پیشنهادها گامی ابتدایی در جهت عملی کردن توقف خشونت جنسی در محیط کاری ما است.
با امید به اینکه هر نیروی بازدارنده‌ای را که در محیط کاری باعث می‌شود انرژی، توان و زمانی را که باید صرف خلاقیت و لذت بردن از کارمان کنیم، اما صرف فرار و دفع مزاحمت‌ها و قلدری‌ها می‌کنیم با یک همت جمعی متوقف شود و آینده کاری در این عرصه آینده‌ای امن، عادلانه و به دور از خشونت باشد.

بیشتر بخوانید: طالبان از ادامه تحصیل دختران افغان جلوگیری کرد


واکنش‌ها نسبت به اعمال خشونت جنسی علیه زنان سینمای ایران
واکنش ترانه علیدوستی
ترانه علیدوستی، یکی از افرادی است که با امضای این بیانیه، نسبت به چنین اتفاقات واکنش نشان داده. او از سکوت هولناک همکارانش در سینما در برابر چنین اتفاقی ابراز شگفتی کرده و گفته: نهادهای رسمی و تشکل‌های صنفی مانند خانه سینما باید این مسائل را پیگیری می‌کردند.

بیشتر بخوانید: عرضه کدام واکسن کرونا تعلیق شد؟


واکنش‌ها نسبت به اعمال خشونت جنسی علیه زنان سینمای ایران
رضا کیانیان در این‌باره چه گفته؟
رضا کیانیان؛ بازیگر سینمای ایران هم در صفحه اینستاگرام خود از بیانیه سینماگران زن ایران درباره آزار جنسی زنان حمایت کرده‌، اما این حمایت با انتقاد نیز همراه بوده است چرا که به اعتقاد این بازیگر، این بیانیه زنان را ضعیف نشان می‌دهد.

رضا کیانیان: این بیانیه زن را بیشتر ضعیف و کمتر قدرتمند نشان داده که باید تصحیح شود. و نکته مهم! باید تصریح کند که اکثریت مردان سینما از این دسته نیستند.

کیانیان دراین‌باره در صفحه اینستاگرام خود چنین نوشته: «این بیانیه زن را بیشتر ضعیف و کمتر قدرتمند نشان داده که باید تصحیح شود. و نکته مهم! باید تصریح کند که اکثریت مردان سینما از این دسته نیستند.»
از نظر وی، زن مدرن، قدرتمند است و توانسته بسیاری از حقوق خود را به دست بیاورد و از این پس هم خود او باید به دنبال حقوق دیگرش باشد.
این بازیگر سینمای ایران ضمن اشاره به خشونت علیه زنان در همه عرصه‌های حرفه‌ای و آمار بالای طلاق در جامعه، سینمای ایران را باوقارتر و پاک‌تر دانسته که به همین دلیل هم زشتی‌ها در این محیط آشکارتر می‌شود.
کیانیان درباره پیشنهاد بیانیه برای تشکیل کمیته بررسی در خانه سینما با اکثریت اعضای زن نوشته: «به نظر من اکثریت زنان مشکلی حل نمی‌کند. حضور وکلای خبره و فهمیده و دردآشنا مهم‌تر از اکثریت زنان رنج‌دیده است.»

بیشتر بخوانید: بیانیه سازمان بهداشت جهانی درباره سقط جنین


واکنش‌ها نسبت به اعمال خشونت جنسی علیه زنان سینمای ایران
واکنش خانه سینمای ایران به اتهام آزار جنسی
در ادامه واکنش‌ها به اتهام آزار جنسی علیه یکی از بازیگران سینما در ایران، خانه سینما در بیانیه‌ای هرگونه خشونت، به‌ویژه «خشونت جنسی» به شیوه‌های مختلف در صنعت سینما را محکوم کرده است.
در این بیانیه چنین گفته شده: «هر گونه خشونت احتمالی به‌ویژه خشونت جنسی در شیوه‌های گوناگون آن در فرآیند فعالیت‌های هنری-فرهنگی را محکوم می‌کنیم.»
خانه سینما در این بیانیه ضمن اعلام محرمانه ماندن گزارش و شکایت مراجعه‌کنندگان به شورای صیانت گفته: «این شورا وظیفه دارد با رسیدگی به شکایت‌ها، مشورت‌های حقوقی لازم را به شاکیان ارائه دهد و اگر نیاز باشد برای پیگیری، شکایت‌ها را به مراجع قضائی ارسال کند.»

بیشتر بخوانید: عکس های تولد پسر کیارا فرانی

رئیس هیات مدیره، رئیس شورای عالی داوری، سه نفر از شخصیت‌های معتمد و صاحب‌نام سینمای ایران به انتخاب مجمع عمومی خانه سینما، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک حقوقدان، اعضای شورای صیانت را تشکیل می‌دهند.
در بیانیه خانه سینما، بر حمایت از حقوق کارکنان زن در صنعت فیلم‌سازی تاکید شده است.


واکنش‌ها نسبت به اعمال خشونت جنسی علیه زنان سینمای ایران
پیام معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری
انسیه خزعلی؛ معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، هم به بیانیه سینماگران زن، واکنش نشان داد.
خزعلی در بخشی از پیامش در صفحه اینستاگرامش نوشته: جایگاه زنان در هنر سینما و حضور موثر آنان، لزوم صیانت از شأن والای این هنرمندان را طلب می‌کند. لذا خلا قوانین و دستورالعمل‌ها و حمایت‌های لازم نباید حضور مفید و ارزشمند زنان در عرصه هنر هفتم را مخدوش کند.
همانطور که طی چهار دهه از انقلاب، زنان ما دوشادوش مردان در ارتقای علم، اقتصاد، سیاست و فرهنگ این مرز و بوم تلاش کردند و وجود ضوابط و ارزش‌ها و قوانین، توانسته است یکی از سالم‌ترین و امن‌ترین محیط‌های اداری را در حیطه مسائل اخلاقی برایشان خلق کند. دولت مردمی نیز با شعار «مبارزه با فساد»، خود را موظف به برخورد با هرگونه فساد و تعدی اعم از اداری، مالی و اخلاقی می‌داند و هیچ‌گونه اغماضی را در این مسیر برنمی‌تابد.

برای مطالعه خبرهای بیشتر به بخش اخبار و ایونت ها سر بزنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !