دغدغه‌های والدین همزمان با بازگشایی حضوری مدارس


دغدغه‌های والدین همزمان با بازگشایی حضوری مدارس

روند کاهشی شیوع کرونا در ایران از پایان سال گذشته آغاز و این مسئله موجب شد تا سیاستگذاران و تصمیم‌گیران کشور، تصمیماتی برای بازگشت شرایط کشور به زمان ماقبل از کرونا داشته باشند و یکی از اقدامات مهم صورت گرفته، بازگشایی حضوری مدارس بود.

از اواسط بهمن ۹۸ مدارس کشور تعطیل و آموزش دانشجویان از طریق شبکه شاد، صورت گرفت و این سال تحصیلی به صورت مجازی به اتمام رسید.

سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ با آموزش حضوری در برخی استان‌ها آغاز شد اما دو هفته بیشتر طول نکشید و روند افزایشی کرونا در ایران، باعث شد که دوباره مدارس به صورت غیرحضوری به آموزش دانش‌آموزان بپردازند.

در سال تحصیلی جاری با توجه به واکسیناسیون گسترده در کشور، به صورت حضوری آغاز شد اما حضور در مدارس، مانند سابق نبود و دانش‌آموزان ساعات کمی را در مدرسه بودند و مابقی ساعت‌های آموزشی خود را به صورت آنلاین می‌گذراندند که این شیوه با شیوع مجدد کرونا در زمستان ۱۴۰۰ و سرمای هوا، معلق شد و آموزش‌ها به صورت مجازی ادامه پیدا کرد.

سال ۱۴۰۱ با روند کاهشی شیوع کرونا در ایران همراه بود از طرفی بسیاری از دانش‌آموزان، واکسینه شدند و این مسئله باعث شد تا تصمیم‌گیران کشور، به فکر بازگشایی حضوری مدارس باشند چون آموزش مجازی آسیب‌هایی زیادی بر مسائل آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان داشت.

از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ مدارس فعالیت خود را طبق روال سابق و ماقبل کرونا آغاز کردند و دانش‌آموزان در اغلب نقاط کشور به مدارس بازگشتند اما در این بین نگرانی‌هایی برای والدین به ویژه آن‌هایی که فرزندشان در مقطع ابتدایی است وجود دارد چون کنترل این کودکان و رعایت پروتکل‌ها برای این افراد، سخت است.

"اسماء" دانش‌آموز کلاس سوم دبستان است. مادرش می‌گویند که تا الان فقط ۵ ماه در پایه اول ابتدایی به مدرسه رفته و مابقی دوران تحصیل خود را به صورت مجازی گذرانده و کیفیت پایین آموزش مجازی باعث شده که وضعیت تحصیلی مناسبی نداشته باشد اما از کرونا، می‌ترسد و دوست ندارد که دخترش به مدرسه برود.

او می‌گوید که دانش‌آموزان سه پایه اول ابتدایی، خیلی کوچک‌تر از آن هستند که بتوانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. آن‌ها می‌خواهند با یکدیگر بازی کنند و قطعا نمی‌توانند از یکدیگر فاصله بگیرند از طرفی اغلب مدارس سیستم تهویه ندارند و در مدرسه اسماء فقط پنجره‌ها را باز کردند که این روند در فصل سرما، قابلیت اجرایی ندارد.

"آراد" کلاس پنجم دبستان است و ذوق زیادی برای بازگشت به مدرسه و حضور کنار دوستانش دارد، اما مادرش نگران حضور او در مدرسه است و می‌گوید آراد واکسن زده اما تعدادی از هم‌کلاسی‌هایش واکسن نزدند و مسئولان مدرسه نیز ممانعتی از حضور این دانش‌آموزان به مدارس، ندارند.

او می‌گوید که پسر بچه‌ها بسیار پر برخورد هستند و آن‌طور که آراد می‌گوید ماسک هم نمیزنند و همین مسائل باعث نگرانی این مادر شده چون مادربزرگ آراد که بیمار است نیز با آن‌ها زندگی می‌کند و یه دلیل بیماری نتوانسته واکسینه شود و اگر آراد به کرونا مبتلا شود علاوه بر درگیری خودش با بیماری کووید۱۹ احتمال دارد مادربزرگش را هم درگیر کند و این مسئله بسیار خطرناک است.

شیوع کرونا و تعطیل شدن آموزش مجازی آسیب‌های زیادی در روند آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان داشته از طرفی بی‌تحرکی کودکان نیز مشکلات حسمانی زیادی فراهم کرده و شرایط قرنطینه و پاندمی کرونا باعث عدم ارتباط با گروه‌های هم‌سال شده و روان دانش‌آموزان را هم درگیر کرده اما باید برای نگرانی والدین هم راه حلی ارائه کرد.

آموزش صحیح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس، کنترل رعایت پروتکل‌ها، تشویق به واکسیناسیون دانش‌آموزان و تهیه تهویه مطبوع برای همه‌ی کلاس‌های درسی، از اقداماتی است که باعث کاهش نگرانی والدین از حضور دانش‌آموزان در مدارس می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...