رویش مجدد گیاه سریش ایرانی در بافق پس از چند سال خشکسالی


رویش مجدد گیاه  سریش  ایرانی در بافق پس از چند سال خشکسالی

یزد- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بافق گفت: گیاه سریش ایرانی در وسعت 500 هکتار در منطقه دشتخوان سبزدشت این شهرستان رویید.

کمال کریمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه دشتخوان سبزدشت این شهرستان منطقه ای مناسب برای رویش سریش ایرانی است افزود: طی چند سال اخیر، این گیاه به دلیل خشکسالی های متوالی، رویشی در بافق نداشت و اکنون با بارندگی های مناسب اخیر دوباره سر از خاک در آورده است.

وی ادامه داد: این گیاه مختص مناطق جنوب و جنوب غرب کشور است و از ریشه آن برای تهیه ماده چسبناک و از گل و بوته آن برای خوراکی و مصارف دارویی و تهیه چسب استفاده می‌شود.

به گفته وی، سریش ایرانی تا زمانی که زنده و سبز است کمتر مورد چرای دام قرار می‌گیرد، ولی بعد از زمان گلدهی و پخش بذر، قابلیت خوراکی پیدا می‌کند و دام نیز از این گیاه زمانی که خشکیده است، تغذیه می‌کند.

این مسئول اضافه کرد: طبع این گیاه سرد و خشک است و از بذر آن روغنی گرفته می‌شود که برای سخت رگی (تصلب شرایین ) و آرام کردن درد مفاصل مفید است.

وی اضافه کرد: تصلب شرایین یا سخترگی اختلالی است که در عروق سیستم گردش خون و رگ هایی که خون را به بازوها و پاها می رسانند رخ می‌دهد. ‌

رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان بافق تصریح کرد: بیشترین گلدهی این گیاهان در بهار به ویژه ماه های فروردین و اردیبهشت است.

به گفته وی ،این گیاه دارای خواص مختلف دارویی ،صنعتی و غذایی است که هر ساله و به خصوص در سال‌هایی که میزان بارندگی مطلوب باشد با شروع رویش این گیاه مردم اقدام به جمع آوری ساقه گیاه به منظور تهیه آش واستفاده بعنوان سبزی می کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه ارتفاع این گیاه به ۴۰ سانتیمتر هم می رسد بیان کرد:گیاه سریش یا به گویش محلی «هریشو » در تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش بادی، بسیار موثر است.

کریمی به میزان تولید این گیاه در هکتار اشاره نکرد و گفت: وسعت مراتع شهرستان بافق بیش از ۷۰۰ هزار هکتار است و در این مراتع ۱۲۰ نوع گونه گیاهی وجود دارد.

مساحت کل اراضی شهرستان بافق ۸۵۰ هزار هکتار می باشد که حدود ۴۰۰ هزار هکتار آن بیابانی است.

مرکز این شهرستان ۵۲ هزار نفری در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر