خدایا! شیرینی ذکرت را به من بچشان


خدایا! شیرینی ذکرت را به من بچشان

تهران- ایرنا- در دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان از خدا می خواهیم که شیرینی ذکرش را به ما بچشاند و ادای شکرش را نیز به الهام کند.

پیامبر اکرم (ص) در چهارمین روز از ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ قَوِّنِی فِیهِ عَلَی إِقَامَةِ أَمْرِک وَ أَذِقْنِی فِیهِ حَلاوَةَ ذِکرِک وَ أَوْزِعْنِی فِیهِ لِأَدَاءِ شُکرِک بِکرَمِک وَ احْفَظْنِی فِیهِ بِحِفْظِک وَ سِتْرِک یا أَبْصَرَ النَّاظِرِینَ خدایا مرا در این ماه برای برپا داشتن امرت نیرومند ساز و شیرینی ذکرت را به من بچشان، و ادای شکرت را به من الهام فرموده و به نگهداری و پوششت نگاهم بدار، ای بیناترین بینندگان.

حجت الاسلام حسن عامری استاد حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم (ع) به خبرنگار معارف ایرنا گفت: ما برای این که بتوانیم به آگاهی برسیم و از سفاهت دور شویم، نیاز به تقویت داریم. مانند ورزشکاری که تمرین می کند تا بدنش قوی شود و بتواند با حریف خود مبارزه کند. در اینجا نیز به تمرین نیاز داریم. یعنی اقامه امر الهی به گونه ای ما را تقویت می کند که با همه وجود به دنبال پیاده کردن فرمان های الهی در دنیای خودمان و در جامعه و خانواده باشیم.

وی افزود: دومین نکته برای تقویت، چشیدن شیرینی آیات الهی است. لذا رسول خدا (ص) در دعای امروز می فرماید شیرینی یاد خودت را به ما بچشان که در اینجا ممکن است منظور از ذکر، قرآن باشد که ذکر اعلاست و ممکن است یاد خدا به طور مطلق باشد. ما باید برای هرچیزی که خدا به ما عنایت کرده، شکرگزار باشیم و خدا در آیه هفتم سوره ابراهیم می فرماید اگر شکرگزار باشید، به نعمت های شما می افزایم و لذا شکرگزاری برای ما یک امر واجب و ضروری است. البته شکر مفهوم وسیعی دارد.

عامری افزود: در ادامه این دعا رسول خدا (ص) می فرماید تو بر همه چیز آگاهی پس خودت ما را حفظ کن. در روایت نیز داریم پیامبر (ص) فرمود اگر کسی هوای نفس خود را زیرپا بگذارد و امر مرا بر هوای نفس ترجیح دهد، من چند جا به او کمک می کنم که آخرین مورد این است که او را از مصیبت ها، بلاها و گناهان حفظ می کند.

برخی از کارشناسان معتقدند ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای عادت دادن به بندگی و دور شدن از دوستی دنیاست. حجت الاسلام علی‌رضا شاه فضل قمصری گفت: در فرازی از دعای این روز از خدا درخواست می‌کنیم که به ما نیرو بدهد تا بتوانیم دستورات الهی را به انجام برسانیم. بسیار اتفاق می افتد که انسان می داند در برابر دستورات الهی چه اقدامی را باید انجام بدهد اما یا به دلیل ضعف جسمانی یا به دلیل ضعف معنوی و روحانی توان انجام آن دستور را ندارد و چه خوب است که انسان نیروی انجام کارهای نیک را از خدا طلب کند و همت خود را در راستای پیروی از دستورات الهی مصروف بدارد.

وی افزود: یکی از اموری که نیروی کار نیک و انگیزه رفتارهای خیر را از انسان می‌گیرد، مشغول شدن به گناهان و مجذوب شدن به دنیا است. ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای عادت دادن خود به بندگی خدا و دور شدن از محبت دنیاست که این دو امر قوای انسان را برای انجام کارهای خیر چندین برابر افزایش می‌دهد.

این حافظ قرآن کریم ادامه داد: در فراز دیگر این دعا از خدا طلب می کنیم که لذت و شیرینی ذکر خود را به ما عنایت نماید. ما انسان ها به گونه‌ای خلق شده ایم که می توانیم هم از امور مادی و هم از امور معنوی لذت ببریم. یکی از امور معنوی لذت بخش، ذکر و یاد خداست. کسانی که خود را عادت به ذکر و یاد خدا داده‌اند و مداومت بر این امر می ورزند، می توانند به مرور زمان لذت و شیرینی مناجات با خدا را در خود ایجاد کنند و ماه رمضان بهترین فرصت برای رسیدن به حلاوت ذکر و یاد خداست.

وی افزود: در فراز دیگر دعای امروز از خدا می‌خواهیم به ما کمک کند تا شکر نعمت‌های الهی را ادا نماییم. یکی از انتظاراتی که خدا از بندگان خود دارد این است که او را شکر گویند و خدا فرموده است شکر نعمت، نعمتت را افزایش می دهد. شکر نعمت گاهی به زبان است و گاهی با استفاده صحیح از نعمت های الهی است و رفتار انسان روزه‌دار در ترک گناه و انجام دعا و مناجات در این ماه خود یک نحوه شکرگزاری الهی محاسبه می شود.

شاه فضل اضافه کرد: در فراز دیگر از خدا طلب می کنیم که ما را با قدرت بی نهایت خود از شر دشمنان و آسیب‌های دنیای حفظ کند. چرا که ما انسان‌ها همواره در معرض خطر و در معرض سقوط معنوی قرار داریم. خدا در این ماه مهمانان خود را از شرور و نگرانی ها حفظ می کند. چون او بیننده‌ترین بینندگان و قدرتمندترین قدرتمندان است و خدا بهترین میزبان برای بشر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ از حالا دیگه من مردم تورو از پیشم بردن علیراد