سناریوهای احتمالی عراق پس از ناکامی در انتخاب رئیس جمهوری


سناریوهای احتمالی عراق پس از ناکامی در انتخاب رئیس جمهوری

پس از سومین ناکامی پارلمان عراق در انتخاب رئیس جمهوری، این کشور پس از پایان مهلت تعیین شده توسط دادگاه فدرال وارد خلا قانون اساسی می شود.

مدیر دفتر شبکه العالم در عراق گفت: پس از سومین ناکامی پارلمان عراق در انتخاب رئیس جمهوری، فردا مهلت قانون اساسی به پایان می رسد و عراق پس از پایان مهلت تعیین شده توسط دادگاه فدرال ، وارد خلا قانون اساسی می شود.

سناریوهای متعددی وجود دارد، از جمله اینکه دادگاه فدرال با تصمیم ایالتی برای انحلال پارلمان مداخله کند و پارلمان را می توان از طریق دادگاه فدرال یا با درخواست یک سوم نمایندگان مجلس و تصویب اکثریت مطلق یا به درخواست نخست وزیر و رئیس جمهور منحل کرد.

وی افزود: با توجه به ماهیت و ساختار کنونی پارلمان عراق، بعید است که پارلمان به خودی خود منحل شود و به این ترتیب با ادامه مسیر مذاکرات سیاسی میان تشکل های سیاسی ائتلاف سه گانه و چارچوب هماهنگی؛ وارد مرحله خلاء و نقض قانون اساسی خواهد شد.

خبرنگار العالم در عراق خاطرنشان کرد: چارچوب هماهنگی ابتکاری را به ائتلاف سه گانه، جنبش صدر و ائتلاف حاکمیت و دموکراسی ارائه کرد و طرفین اکنون در تلاش برای دستیابی به توافق هستند، اما تا این لحظه هیچ راه حلی برای این موضوع وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: این اولین بار نیست که عراق به دنبال بن بست سیاسی وارد مرحله خلاء یا نقض قانون اساسی می شود که بازتاب هایی دارد.

بهروز افزود: جناح‌های سیاسی تلاش می‌کنند به اجماع برسند، اما با خروج جریان صدر از مذاکرات برای تشکیل دولت و انتخاب رئیس‌جمهور، ممکن است به اجماع رسیدن با مشکل مواجه شود.

جریان صدر نیز اعلام کرده تا پایان ماه مبارک رمضان در مذاکرات شرکت نخواهد کرد بر همین اساس چارچوب هماهنگی به دنبال جلب مشارکت بقیه نیروهای سیاسی برای رسیدن به یک فرمول و دعوت از جنبش صدر برای ورود به ائتلاف‌هاست.

مدیر دفتر شبکه العالم در عراق خاطرنشان کرد: همه منتظر هستند ببینند فردا چه اتفاقی می افتد، یا دادگاه فدرال تصمیم انحلال پارلمان را صادر کند یا به مذاکره و اجماع نیروهای سیاسی فرا بخواند.

پارلمان عراق طی هفته گذشته دو بار در انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور ناکام ماند، زیرا دو سوم اعضای پارلمان نتوانستند در جلسه رای گیری رئیس جمهور شرکت کنند.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان