رئیس مرکز وکلا: دچار کمبود وکیل هستیم


رئیس مرکز وکلا: دچار کمبود وکیل هستیم

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده گفت: قطعا کمبود وکیل داریم و در برخی از استان‌ها، وکلای ما چندین پرونده تسخیری دارند.

حسن عبدلیان پور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در بحث جذب وکیل افزود: اقدامات بسیار خوبی در مرکز وکلای قوه قضائیه در ۲۲ سال گذشته صورت گرفته است و ما سعی کرده ایم براساس نیاز کشور به وکیل و براساس آن معیار‌ها و استاندارد‌های جهانی حرکت کنیم و متناسب با آن وکیل، کارشناس رسمی و مشاور خانواده داشته باشیم که در چند سال اخیر، مرکز وکلا دوران تحول را شروع کرد و اکنون به مرحله توسعه رسیده ایم.

وی درباره این سوال که آیا وکلای ما متناسب با جمعیت کشورمان و پرونده‌های تشکیل شده در محاکم به تعداد کافی است گفت: قطعاً خیر؛ چرا که خیلی از استان‌های ما با کمبود وکیل مواجه هستند و در خیلی از پرونده‌ها به ویژه پرونده‌هایی که براساس قانون باید وکیل در پرونده حضور داشته باشد، در خیلی از مناطق کشور با کمبود وکیل مواجه هستیم و وکلای ما در سال، وکالت تسخیری چندین پرونده را بر عهده می‌گیرند.

وی گفت: یکی از سیاست‌های ما این است که این امر (توزیع وکیل) در سراسر کشور متناسب با جمعیت و عدالت اجتماعی گسترش یابد.

آقای عبدلیان پور ادامه داد: قطعاً در این خصوص بویژه در برخی از استان‌ها کمبود داریم و سعی می‌کنیم با توجه به استاندارد‌های جهانی، جذب وکیل و کارشناس و مشاور خانواده داشته باشیم تا مردم ما به آسانی به وکیل دسترسی داشته باشند و حق هیچ فردی به دلیل نداشتن وکیل در دادگاه تضییع نشود.

وی درباره صدور مجوز‌های کسب و کار و اقدام این مرکز در این خصوص گفت: ما تابع قانون هستیم و هر چه که مصوب مجلس شورای اسلامی شود از آن تبعیت می‌کنیم. اما در این خصوص مستندات و دفاعیات خود را نیز به مجلس ارائه کردیم و مباحث بسیاری در مجلس با نمایندگان داشتیم و ایرادات وارده بر این طرح را به نمایندگان مجلس ارائه کردیم. ولی در نهایت تابع قانون و مقررات هستیم.

وی به تاسیس مرکز وکلای قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: این مرکز در ۱۷ فروردین ۲۲ سال پیش با استناد به ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه تشکیل شد که قانونگذار دو کارکرد عمده و مهم را بر عهده این مرکز گذاشت: یکی دسترسی آسان آحاد ملت به وکیل و خدمات قضایی است و دیگری احیای حقوق عامه است که ما روز تشکیل مرکز را، روز احیاء حقوق عامه در مجموعه خودمان نامگذاری کردیم.

وی گفت: اهدافی که برای این مرکز تعریف شده بود در این ۲۲ سال تا حدودی محقق شده است و تمام تلاش مرکز این است که در راستای خدمت به مردم و منویات رهبری و ریاست قوه قضائیه، وظایفمان را انجام دهیم.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده افزود: در بحث وکالت معاضدتی مرکز وکلای قوه قضائیه طلایه دار و پرچمدار این موضوع است و خدماتی که مرکز ما از زمان شیوع کرونا ارائه کرده بسیار چشم گیر است، همچنین بحث ارائه خدمات در مرکز ۱۲۹ که قوه قضائیه پایه گذاری کرده است و تمام وکلای ما در دفاتر ۱۲۹ که در کل دادگستری‌های کشور قرار دارد در آنجا حضور دارند و جوابگوی مردم هستند و دیگر برای سوالات حقوقی نیازی نیست که به دادگستری بیایند و با این اقدام، ورودی افراد را به دادگستری و محاکم کم کرده ایم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زیبایی زن داعشی سریال پایتخت در واقعیت ! / الیزابت کیست ؟! + عکس ها و بیوگرافی