آداب و رسوم مردم جوانرود در ماه پرخیر و برکت رمضان


آداب و رسوم مردم جوانرود در ماه پرخیر و برکت رمضان

کرمانشاه- ایرنا- آداب و رسوم ماه مبارک رمضان یکی از آیین های مهم مردم شهرستان جوانرود است که از قداست بالایی برخوردار و ریشه در فرهنگ غنی ساکنان این دیار و دارای حال و هوایی متفاوت با بقیه ماه های سال دارد.

به گزارش ایرنا؛ در فرهنگ مردم این شهرستان پایبندی به رسوم مذهبی به خصوص آداب و رسوم ماه مبارک رمضان جایگاه ویژه ای دارد و ساکنان این منطقه با برگزاری این رسوم همچنان سنت گذشتگان را در برپایی مراسم دینی حفظ می کنند.

در دنیایی که تحولات فرهنگی شتاب بیشتری به خود گرفته است، حفظ آداب و سنن بومی اهمیت ویژه ای دارد. گویا در این آشفته بازار هر قوم و ملتی پایبند به آداب و ارزش‌های خود بماند و تسلیم فرهنگ وارداتی غرب نشود، شاهکار کرده است.

البته در این میان حفظ ارزشها، باورها و اعتقاد دینی و مذهبی از اهمیت خاص برخوردار است. توجه به آداب و سنن دینی که در کشور ما با سنن ملی به هم آمیخته است می تواند بهترین راه برای موفقیت در این راستا باشد.

در این میان فرهنگ روزه داری و آداب مربوط به ماه مبارک رمضان در کشور از اهمیت ویژه برخوردار است و این فرهنگ در بین هر یک از اقوام اصیل ایرانی جایگاه خاص خود را دارد.

رمضان در مناطق کُردنشین غرب و شمال غرب کشور و در بین مسلمانان اهل سنت به عنوان یک عید بزرگ دینی و معنوی مطرح است.

مسلمانان اهل سنت در شهرستان جوانرود هم به ماه رمضان به عنوان یک عید می نگرند و در مناطقی از این شهرستان به ماه روزه داری "عید رمضان" اطلاق می شود.

امام جمعه موقت شهرستان جوانرود با بیان اینکه آداب و رسوم ماه رمضان در بین مردم جوانرود از قداست و جایگاه ویژه ای برخوردار است گفت: آداب و رسوم ماه مبارک رمضان، یکی از مصادیق فرهنگ عامه مردم این دیار است که با ریشه های عمیق مذهبی مورد توجه همگان قرار دارد.

ماموستا دکتر «محمدعزیز حسامی» افزود: مردم جوانرود با دارا بودن فرهنگی عمیق و ریشه دار از گذشته تاکنون تلاش نموده اند تا از این فرهنگ اصیل و ارزشی خود صیانت نموده و هموارره در ترویج و گسترش آن نیز بکوشند.

وی اظهار داشت: هر ساله با حلول ماه مبارک رمضان آداب و سنن ویژه ای در این شهرستان برگزار می شود که از مهمترین آنها می توان به به نمازهای تروایح، شب زنده داری، دعا و نیایش، به جا آوردن صله رحم، افطاری دادن، دستگیری از فقرا و نیازمندان، زدودن کینه و کدورت اشاره کرد.

امام جمعه موقت جوانرود یادآور شد: اغلب مردم شهرستان جوانرود، طبق آیین و سنن گذشته از ماه ها قبل با خانه تکانی و زدودن گرد و غبار از خانه ها به استقبال ماه پرخیر و برکت رمضان رفته و با شستن فرش و نظافت وسایل خانه معتقدند با فرارسیدن ماه رمضان باید زندگی نو را شروع کرد.

یک شهروند ۸۰ ساله جوانرودی هم می‌گوید: آیین روزه داری در ماه مبارک رمضان از گذشته های دور در بین مردم این منطقه با جدیت رونق داشته و هیچ پدیده ای نمی تواند مردم ما را از سنتهای دینی خود جدا سازد.

«فتح الله قادری» به سنن های مردم این شهرستان در ماه مبارک رمضان در گذشته اشاره کرد واظهار داشت: از یکی از سنن مردم جوانرود در گذشته در روستاها، بیدار کردن اهالی هنگام سحر بود که چند نفر از مردم در کوچه ها می‌گشتند و مردم را برای سحر بیدار می‌کردند، اهل خانه نیز با روشن کردن چراغ، بیدار بودن خود را اعلام می‌کردند و در غیر این صورت، اهالی روز بعد به پرس و جو می‌پرداختند و اگر مشکلی برای صاحبخانه به وجود آمده بود به یاری او می‌ رفتند که این امر باعث نزدیکی دل ها بین اهالی می شد.

یکی دیگر از شهروندان جوانرودی نیز می گوید: خانواده ها در جوانرود از هفته ها قبل خرید مایحتاج و کالاهای ضروری را آغاز می کنند تا در این ماه به نحو مطلوب از مهمانان پذیرایی کنند.

وی گفت: ماه رمضان با خود شور و شادی را به ارمغان می آورد و این شور و شعف را پیش از آغاز "جشن رمضان" می توان در منطقه ما به وضوح مشاهده کرد.

شهروندی دیگری هم گفت: به لطف خدا روزه جایگاه خاصی بین مردم جوانرود دارد و به خصوص جوانان و نوجوانان این شهرستان با شور و شوق وصف ناپذیری از این ماه استقبال می کنند.

کریمی می گوید: تشکیل صف های طولانی نماز در مساجد این منطقه نشان می دهد که تغییر فرهنگی گسترده در دنیای کنونی، نتوانسته است بر ایمان مردم این دیار تاثیر منفی بگذارد.

وی اظهار داشت : ما باید فرهنگ رمضان را در طول سال حفظ کنیم.

شهرستان جوانرود با بیش از ۷۵ هزار نفر جمعیت در ۸۶ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید