به رأی گذاشته شدن تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر


به رأی گذاشته شدن تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر

طبق اعلام ریاست مجمع عمومی سازمان ملل، این نهاد قرار است روز پنجشنبه (فردا) در خصوص تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر این سازمان به عنوان «مجازات حمله به اوکراین» رای‌گیری کند.

طبق اعلام ریاست مجمع عمومی سازمان ملل ، این نهاد قرار است روز پنجشنبه (فردا) در خصوص تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر این سازمان به عنوان «مجازات حمله به اوکراین» رای‌گیری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «پائولینا کوبیاک» سخنگوی ریاست مجمع عمومی اعلام کرد که رای‌گیری برای ساعت ۱۰ صبح (به وقت محلی) تایید شده است.

طبق این گزارش، دو سوم کشورهایی که در مجمع ۱۹۳ عضوی رای می‌دهند باید از تعلیق روسیه حمایت کنند تا به صورت موقت از شورای حقوق بشر مستقر در ژنو حذف شود. شورای حقوق بشر، نهاد اصلی سازمان ملل در این زمینه است. این نهاد در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد و از ۴۷ کشور عضو تشکیل شده که توسط مجمع عمومی انتخاب می‌شوند. لیبی در سال ۲۰۱۱ از شورا تعلیق شد.

طی روزهای اخیر اوکراین و همپیمانان غربی این کشور خواستار اخراج روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل شده‌اند، «لیندا توماس گرینفیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که واشنگتن و متحدانش در تلاش هستند تا روسیه را از شورای حقوق بشر سازمان ملل حذف کنند.

به رأی گذاشته شدن تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر

وی همچنین گفت: شورای امنیت به عنوان محصول سازمان ملل پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شد. آن‌ها (روس‌ها) یکی از اعضای شورای امنیت هستند. این واقعیت است. ما نمی‌توانیم این واقعیت را تغییر دهیم اما مطمئناً می‌توانیم آن‌ها را در شورای امنیت منزوی کنیم. ما می‌توانیم حضور آنها را برایشان بسیار ناخوشایند کنیم.

طی روزهای اخیر، غرب فضاسازی جدیدی علیه روسیه به راه انداخته و در همین راستا کی‌یف و رسانه‌های اوکراینی فیلم‌های ویدئویی منتشر کرده‌اند که گفته می‌شود در شهر بوچا در شمال اوکراین گرفته شده و اجساد غیرنظامیان کشته شده را نشان می‌دهد. کی‌یف این اقدام ادعایی را به گردن روسیه انداخته، در حالی که مسکو این اتهامات را به شدت محکوم و خاطرنشان کرده که نیروهایش روزها پیش از انتشار این تصاویر، این منطقه را ترک کرده بودند.

«دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین روز دوشنبه در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد گفت که کی‌یف تلاش می‌کند تا روسیه برای جرایم جنگی در سازمان ملل مسئول شناخته شود. وی در این پیام به گفت‌وگوی خود با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل اشاره کرد و نوشت: با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در خصوص وضعیت امنیتی فعلی و قتل‌عام بوچا گفت‌وگو کردم. تأکید شد که اوکراین از تمامی مکانیسم‌های موجود در سازمان ملل برای جمع‌آوری شواهد و مجازات جنایتکاران جنگی روس استفاده خواهد کرد. جایی برای روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل وجود ندارد.

انگلیس نیز همچون اوکراین و آمریکا اعلام کرده است که با کشورهای جهان برای اخراج مسکو از شورای حقوق بشر سازمان ملل همکاری خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در