چرا زنان باردار، ویار می کنند؟


بسیاری از مادران تمایل ناگهانی و غیرقابل کنترلی برای خوردن یک غذای خاص در دوران بارداری را تجربه کرده اند. این تمایل معروف به ویار بسیار شایع بوده و نتیجه تغییرات فعالیت های عصبی دوران بارداری...

چرا زنان باردار، ویار می کنند؟

بسیاری از مادران تمایل ناگهانی و غیرقابل کنترلی برای خوردن یک غذای خاص در دوران بارداری را تجربه کرده اند. این تمایل معروف به ویار بسیار شایع بوده و نتیجه تغییرات فعالیت های عصبی دوران بارداری است.

به گزارش سیناپرس، در مرحله بارداری بدن مادر دستخوش یک سری تغییرات فیزیولوژیکی و رفتاری می شود تا محیط مساعدی برای رشد جنین ایجاد شود. با این حال، مصرف مکرر غذاهای خوشمزه و پر کالری بر اثر ویار به افزایش وزن و چاقی در بارداری کمک می کند که می تواند اثرات منفی بر سلامت کودک داشته باشد.

افسانه ها و باورهای رایج زیادی در مورد ویار وجود دارد، اگرچه مکانیسم های عصبی که باعث ایجاد آنها می شوند به طور گسترده ای شناخته شده نیستند. مارس کلارت (March Claret) مدرس دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی دانشگاه بارسلونا تحقیقاتی را مدیریت کرده که شواهد جدیدی در مورد تغییرات فعالیت عصبی که باعث ایجاد هوس یا ویار در یک مدل حیوانی می ‌شود، ارائه می‌ کند.

بر اساس نتایج به دست آمده، در طول بارداری، مغز موش های ماده دچار تغییراتی در اتصالات عملکردی مدارهای پاداش مغز و همچنین مراکز چشایی و حسی - حرکتی می شود. علاوه بر این، موش‌های ماده نیز مانند زنان باردار به غذاهای شیرین حساس‌ تر شده و رفتارهای پرخوری نسبت به غذاهای پرکالری از خود نشان می دهند.

کلارت خاطرنشان می کند: تغییر این ساختارها ما را بر آن داشت تا یکی از مسیرهای انتقال سیگنال نورون های دوپامینرژیک را بررسی کنیم. گفتنی است که دوپامین یک انتقال دهنده عصبی کلیدی در رفتارهای انگیزشی است.

در ادامه این تیم تحقیقاتی، سطوح دوپامین و فعالیت گیرنده آن، D2R و ناحیه ای از مغز که در مدار پاداش نقش دارد را مشاهده کردند. محققان خاطرنشان می کنند که این یافته نشان می دهد که حاملگی باعث سازماندهی مجدد کامل مدارهای عصبی میان لیمبیک از طریق نورون های D2R می شود. به گزارش سیناپرس، این سلول های عصبی و تغییر آنها مسئول بروز هوس ها و ویارها هستند زیرا اضطراب غذایی که در دوران بارداری معمول است، پس از مسدود کردن فعالیت آنها ناپدید می شود.

تحقیقات این تیم نشان داد: هوس مداوم عواقبی برای فرزندان دارد. این ویارها بر متابولیسم و توسعه مدارهای عصبی که مصرف غذا را تنظیم می کنند، تأثیر می گذارند که منجر به افزایش وزن، اضطراب و اختلالات خوردن می شود. این نتایج تکان دهنده هستند زیرا ویار مداوم می تواند منجر به افزایش آسیب پذیری روانی و متابولیکی فرزندان شود.

به گزارش سیناپرس، نتایج این مطالعه می تواند به بهبود دستورالعمل های تغذیه ای برای زنان باردار به منظور اطمینان از تغذیه مناسب دوران بارداری و جلوگیری از پیشرفت بیماری ها کمک کند.

شرح کامل این تحقیق و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Metabolism منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* چرا زنان باردار، ویار می کنند؟[کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...