قدم رو کردن و عقب گرد در افزایش حقوق سربازان!


قدم رو کردن و عقب گرد در افزایش حقوق سربازان!

می گوید، قرار است جدا شویم؛ سرباز پدافندغیر عامل بود. بعد ازظهرها می آمد روزنامه که شاید درآمدی کسب کند برای گذران زندگی همسر خیلی جوانش. فوق لیسانس بود. می گفت: حقوق سربازی آنقدر کم است که خرج کرایه راه هم نمی شود. قبل از سربازی عقد کردیم اما...

می گوید، قرار است جدا شویم؛ سرباز پدافندغیر عامل بود. بعد ازظهرها می آمد روزنامه که شاید درآمدی کسب کند برای گذران زندگی همسر خیلی جوانش. فوق لیسانس بود. می گفت: حقوق سربازی آنقدر کم است که خرج کرایه راه هم نمی شود. قبل از سربازی عقد کردیم اما الان همسرم چون دوست ندارد از پدر و مادرم پولی بگیرد و درآمد من از اینجا هم فقط هزینه خودم می شود، می خواهیم توافقی جداشویم. این را می گوید و نگران سرش را پایین می اندازد. می گفت کاش لااقل حقوق سربازی به قدری بود می توانستم برای همسر عقد کرده ام بفرستم. خودم هم اینجا بالاخره جوری سر می کردم. شماره اش را داد تا شاید برایش بتوانم کاری فراهم کنم اما نشد.

در اواسط بهمن ماه سال گذشته ، سیدمحمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس از افزایش حقوق سربازان در بودجه سال آینده خبر داد و گفت که طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، حداقل حقوق سربازان در سال آتی به ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان خواهد رسید. حقوق ماهیانه سربازان متاهل نیز ۵ میلیون تومان خواهد شد. به طور میانگین، حقوق سربازان نسبت به امسال یعنی سال 1400 سه برابر می‌شود تا بخشی از آلام این عزیزان التیام یابد.

مدتی بعد در بهمن ماه سال قبل در هنگامه بررسی دخل و خرج سال 1401 کشور، رییس کمیسیون تلفیق یعنی حمیدرضا حاجی بابایی، در نشست خبری با اصحاب رسانه، از تغییر احتمالی این رقم خبر داد. این در حالی بود که خبر افزایش حقوق سربازان توسط عضو کمیسیون تلفیق قطعا با هماهنگی در این کمیسیون اعلام شده بود اما اینکه تغییر این رقم توسط رییس کمیسیون اعلام شد جای سوال و تردید داشت.

نکته قابل تامل اینکه اگر این بودجه از ۱۲ هزار میلیارد تومان به ۴ هزار میلیارد، کاهش می یافت،حقوق سربازان مجرد به ۲ میلیون ۲۵۰ هزار تومان می‌رسید، در حالی که پیش از این کمیسیون تلفیق افزایش حقوق سربازان را برای مجرد‌ها ۳ میلیون ۴۰۰ هزار تومان و برای متاهلین ۵ میلیون تومان را مصوب کرده بود که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد.

به دنبال این موضوع حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار برنا، درباره کاهش بودجه حقوق سربازان، گفت: در حال جمع بندی برای حقوق سربازان در سال آینده هستیم و انشالله تصمیم نهایی را اعلام می‌کنیم.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در پاسخ به این سوال که آیا امکان تغییر این حقوق وجود دارد؟ تاکید می‌کند: چون هنوز هیچ چیزی مشخص نیست و با بیان آن شائبه ایجاد می‌شود بعد از جمع بندی به صورت رسمی میزان حقوق را اعلام می‌کنیم.و در نهایت بعد از تلاش های بی فایده برای دستکاری حقوق ناچیز سربازان در نهایت میانگین حقوق دریافتی سربازان در مناطق عملیاتی سه میلیون و سیصد و 60 هزار تومان به صورت قانون مصوب شد.
البته ، زمزمه‌های کاهش بودجه اجرای این مصوبه از ۱۲ هزار میلیارد به ۴ هزار میلیارد در حالی به گوش رسید که حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود این مطلب را نه تایید و نه تکذیب کرد اما از اجرای کامل مصوبه تلفیق خبر داد! که البته این نکته قابل توجهی نیست چرا که هر آنچه در این کمیسیون تصویب و سپس به صورت قانون تایید می شود، لازم الاجراست؛ مساله اساسی در این بخش ناهماهنگی در این کمیسیون و عدم پاسخگویی مناسب رییس کمیسیون بود که البته با مصوب شدن حقوق سربازان با میانگین سه میلیون و سیصد و 60 هزار تومان و در نهایت نیز قرار حقوق برای سربازان مجرد در مناطق عملیاتی 4 میلیون دویست و 50 هزار تومان و برای سربازان متاهل 5 میلیون طبق قانون بودجه و مورد تایید شورای نگهبان دستکاری حقوق سربازان منتفی شد. این مصوبه اکنون به صورت قانون بوده و از ابتدای سال جاری توسط ستاد کل نیروهای مسلح لازم الاجراست.

علی رغم، قانون ابلاغی برای اجرای حقوق سربازان در 15 فروردین سال جاری سردار تقی مهری، رییس سازمان نظام وظیفه در گفت و گویی با با پایگاه پلیس، در این خصوص ضمن اعلام نادرست حقوق سربازان در این خصوص گفت: اکنون حداقل حقوق پرداختی به سربازانی که در مناطق عادی خدمت می‌کنند یک میلیون و ۲۹۵ هزار تومان و حداکثر حقوق آنان در مناطق عملیاتی مبلغ چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است! این در حالی است که این مبلغ خلاف قانون بودجه مصوب مجلس و تایید شده توسط شورای نگهبان بوده که برای اجرا ابلاغ شده است و عدول از آن تخلف تلقی می شود.

به نظر می رسد، عدم اطلاع رسانی دقیق و ابهام در اعلام مبلغ فوق باید توسط یا روابط عمومی سازمان نظام وظیفه یا ستاد کل برطرف شود تا تردید افکار عمومی در این خصوص رفع و در عین حال تلاش مجلس برای ایجاد انگیزه برای جوانان در سن خدمت نیز ناکام نماند. در عین حال هم سربازان بتوانند برای اقدام جهت خدمت مقدس سربازی اقدام کرده و انگیزه لازم برای این قشر ایجاد شود. چرا که تاکید برای ایجاد شرایط مناسب جهت تشویق جوانان برای گذراندن خدمت مقدس سربازی همواره مطرح بوده است.

قطعا سربازی که در شهر و یا روستایی دور افتاده مشغول انجام این مهم است و با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، احتمال استفاده از کمک‌های مالی خانواده نیز برایش فراهم نباشد، چگونه می‌تواند با فراق بال به خدمت مقدس سربازی ادامه دهد؟ یا سرباز متاهلی که برای گذران امور هم خود و هم خانواده اش به شدت به درآمد نیاز دارد و به دلیل شرایط خاصی که در زمان سربازی دارد امکان اشتغال ندارد، چگونه باید برای این مهم درآمدی کسب کند؟

نمایندگان مجلس تصویب کردند که طبق این مصوبه، در اجرای ماده(۴۹) قانون خدمت وظیفه عمومی، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیر عملیاتی حداقل شصت درصد(۶۰%)، حقوق سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی حداقل هفتاد و پنج درصد(۷۵%) و حقوق سربازان متاهل نوددرصد(۹۰%) حداقل دریافتی کارکنان نیروهای مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می شود و دستورالعمل آن با توجه به تحصیلات و درجات آنان توسط ستاد کل نیروهای مسلح تهیه می شود. پرداخت فوق العاده ماده(۵۰) قانون خدمت وظیفه عمومی نیز کماکان استمرار می یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جزئیات تازه از مرگ 6 کارگر در آتش سوزی شرق تهران