ضرورت توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی با «وقف پول»


ضرورت توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی با «وقف پول»

با استفاده از وقف پول با مبلغی اندک هم می‌شود در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی قدم برداشت که حلقه‌های قرآنی باید در زمینه وقف پول برای توسعه فعالیت‌های قرآنی کار ترویجی انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم صبح امروز ۱۷ فروردین ماه با حضور اعضای این ستاد در دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، مستقر در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در ابتدای این نشست حمید مجیدی مهر، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به بیان نکاتی پرداخت و گفت: امیدواریم به برکت این ستاد که تا حدی روی ریل خود افتاده است بتوانیم اقدامات ارزشمندی در زمینه حفظ قرآن کریم انجام دهیم.

هر بقعه یک پایگاه قرآنی

وی در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با جامعه قرآنی و تأکید ایشان بر تشکیل جلسات قرآن در مساجد اشاره کرد و افزود: ما از ابتدای اسفندماه سال قبل شعار هر بقعه یک پایگاه قرآنی را آغاز کرده و تاکنون بیش از دو هزار بقعه فعال برای این کار مشخص شده است. ضمن اینکه در ماه مبارک رمضان بیش از هزار بقعه مشغول فعالیت قرآنی هستند. ظرفیت بقاع کاملاً در خدمت توسعه حفظ قرآن در کشور بوده و امکاناتی فراهم شده است تا در اختیار عزیزانی که در این حوزه فعالیت دارند، قرار گیرد. بر همین اساس روزهای خوبی پیش روی فعالیت در زمینه حفظ قرآن کریم پیش بینی می‌شود.

مجیدی‌مهر با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود به استفاده از ظرفیت نوجوانان در بحث حفظ قرآن کریم نیز اشاره کردند، اظهار کرد: یکی از پایگاه‌های حضور نوجوانان مسجد است، در کنار آن مدرسه نیز پایگاه مهمی برای نوجوانان است، گاهی میزان حرف شنوی نوجوانان از معلم بیشتر از خانواده است و همین اهمیت مدرسه را می‌رساند. لذا اگر بتوانیم از ظرفیت آموزش و پرورش در زمینه حفظ قرآن کریم بیشتر بهره ببریم، رسیدن به مطالبه مقام معظم رهبری در زمینه حفظ قرآن کریم سرعت بهتری خواهد گرفت.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این جلسه محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به بیان دستورهای جلسه پرداخت. بر همین اساس دستور اول بحث در مورد بودجه بود.

آخرین وضعیت بودجه حفظ قرآن

برای تبیین وضعیت بودجه‌ای فعالیت‌های قرآنی و به خصوص حفظ قرآن کریم محمدعلی خواجه‌پیری، مسئول کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی به بیان نکاتی پرداخت.

وی گفت: پس از آنکه مصوبات آخرین جلسه کمیته تخصیص را به رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه دادیم، ایشان ابتدا تأیید کردند اما در ادامه بر این موضوع که باید به بحث حفظ بیشتر توجه شود و منابع آن افزایش یابد، تأکید کرد. در ادامه دیدار جامعه قرآنی با مقام معظم رهبری و صحبت‌های معظم‌له پیش آمد که منجر به تقویت این بحث شد و لذا ضرورت دارد تغییراتی در اعتبارات کمیته تخصیص داشته باشیم.

وی افزود: همچنین پس از مطالعه برنامه‌های وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش در زمینه حفظ و اطلاع از برنامه‌های آنها در این مجموعه، لازم شد تا هماهنگی‌هایی با این دو نهاد نیز صورت بگیرد. لذا برای از بین نرفتن زمان، پیشنهاد می‌دهم کمیته منتخبی تشکیل شود تا برنامه‌های این دو نهاد را مورد بررسی قرار دهد و به یک نتیجه نهایی برسد، به طوری که آن نتیجه به منزله مصوبه ستاد باشد.

خواجه‌پیری در ادامه تصریح کرد: همچنین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که به موضوع هر مسجد یک پایگاه قرآنی نیز توجه شود. همچنین لازم است دستگاه‌ها از هم اکنون به فکر برنامه‌های سال ۱۴۰۱ باشند. باید برنامه اجرایی سال ۱۴۰۱ دریافت شود تا سهم آن برنامه‌ها از بودجه امسال مشخص شود.

در نهایت و پس از صحبت‌های مختلف در مورد بودجه حفظ قرآن، مقرر شد کمیته‌ای متشکل از نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، شورای توسعه فرهنگ قرآنی، دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ و صندوق مشارکت تشکیل شود تا به یک جمع‌بندی نهایی در زمینه بودجه حفظ قرآن کریم بپردازند.

اجرای نهضت فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سعید کرمی، مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیز به بیان نکاتی پرداخت و گفت: قبل از سال جدید در جلسه‌ای که در خدمت اعضای ستاد بودم، طرحی را مطرح کردیم. تقریباً چند ماهی است که این طرح با عنوان «نهضت فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان» طراحی شده است. این طرح پازل‌های مختلفی دارد، به طوری که بر اساس فصل بهار در دانشگاه‌ها به موضوع حفظ قرآن، فصل تابستان به موضوع تفسیر و فصل پاییز و شروع دانشگاه‌ها نیز به بحث کرسی تلاوت اختصاص یافته است.

وی در مورد دلایل شروع این طرح، گفت: نهضت فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان به این دلیل شروع شد که در این دوره دولت و ساختار جدیدی که همدل نیز هست، استقرار یافته است. از سوی دیگر فعالیت‌های قرآنی انجام شده با میزان همدلی دولت و حداکثر همراهی‌ای که می‌توانند داشته باشند، سازگار نیست، بنابراین باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را ببریم. با این پیشفرض در دبیرخانه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها تصمیم به اجرای این طرح گرفته شد.

کرمی با تأکید بر اینکه اولین خروجی این جلسات طرح ملی حفظ قرآن دانشگاهیان بوده است، گفت: برای این کار یک پلتفرمی طراحی شده و آماده رونمایی شده است که احتمالاً در نمایشگاه بین‌المللی قرآن رونمایی خواهد شد. در این پلتفرم یا سامانه هر فرد دانشگاهی یا خانواده او، پس از مراجعه و ثبت اطلاعات، بلافاصله تحلیلی در مورد او صورت می‌گیرد.

مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه با تأکید بر اینکه پیش‌فرض ما در طراحی این طرح، مدل نهضت سوادآموزی است، گفت: در این مدل حق‌الزحمه‌ای که مربی دریافت می‌کند، بر اساس سرانه افرادی است که آموزش می‌دهد، همین موضوع باعث می‌شود اهتمام مربی در جذب افراد و آموزش به آنها بیشتر شود.

وی اظهار کرد: همه آنچه مدنظر است در این طرح مورد توجه قرار گرفته است، اما نهاد از نظر اعتبار و بودجه فرهنگی اوضاع خوبی ندارد. لذا درخواست کمک در این زمینه داریم تا بتوانیم شروع با شکوهی داشته باشیم و رکورد خوبی در ثبت نام برای حضور در این طرح را به ثبت برسانیم.

در ادامه این نشست، نماینده سازمان دارالقرآن به بیان نکاتی در مورد آزمون‌های حفظ عمومی و تخصصی قرآن کریم و دریافت نکردن هیچ‌گونه حمایتی از دستگاه‌های بالادستی پرداخت.

در ادامه نیز مهدوی، نماینده وزارت آموزش و پرورش که به نمایندگی از مدیرکل قرآن، عترت و نماز این وزارتخانه در جلسه حضور یافته بود به ارائه گزارشی از فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش پرداخت.

این گزارش شامل، فعالیت‌های ۱۰ سال گذشته، فعالیت‌های یک سال اخیر و فعالیت‌های آینده بوده و در آن تمام فعالیت‌ها، معاونت‌ها، نهادها و سازمان‌های وابسته به وزارت آموزش و پرورش به اطلاع اعضا رسید.

در بخشی از این گزارش به بسته تحولی وزارت آموزش و پرورش در حوزه قرآن اشاره و اعلام شد جهت حرکت این بسته تحولی، به سمت حفظ قرآن کریم است.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در سخنانی به حضور خود در جلسات استاد مولایی در مسجد مجد اشاره کرد و گفت: واقعیت امر این است که ایران در زمینه قرآنی خیلی پیشرفت کرده و وضعیت قرآنی قابل مقایسه با قبل نیست.

وی با اشاره به برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن کریم در بقاع متبرکه و امامزادگان، گفت: ما می‌توانیم در دو هزار بقعه متبرکه ساماندهی کرسی‌های قرائت و تلاوت قرآن کریم را داشته باشیم؛ رقمی که تاکنون قطعی شده، ۸۰۰ بقعه متبرکه است. ما اگر بتوانیم فعالیت‌های قرآنی را در فضاهای کالبدی این چنینی توسعه دهیم به موفقیت خواهیم رسید. همچنین سعی می‌کنیم تا بین حلقه‌های قرآنی رقابت ایجاد کنیم تا موجب پیشرفت حلقه‌ها شود.

همه چیز بودجه نیست

خاموشی با تأکید بر اینکه بودجه کار را حل نمی‌کند، گفت: آنچه کار را حل می‌کند، همت، جهت‌گیری برنامه‌ای، خبره بودن و پیگیری مجدانه در مسیر تعلیم و تربیت قرآنی و حفظ است. این جدیت یعنی قرآن آموز و مربی هر هفته عملیات خودشان را انجام دهند و عاشقانه به این موضوع بپردازند. آن بانویی که در استان یزد به آموزش قرآن در منزل خود پرداخت، چقدر بودجه و از چه کسی بودجه گرفته است. یا اینکه مرحوم طباطبایی چقدر برای المیزان مایه گذاشته است. الان اگر بخواهند مانند المیزان را تهیه کنند، ابتدا به بودجه و منابع مالی فکر می‌کنند.

رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در ادامه به حدیث «من کان لله کان الله له»، اشاره و تاکید کرد: هر کس کاری برای خدا انجام دهد، خدا ۱۰ برابر آن را برای او انجام می‌دهد. سردار قاسم سلیمانی نمونه چنین موضوعی است. در جلسات تجلیل از پیشکسوتان قرآنی که در گوشه و کنار کشور حضور یافته‌ام، با افرادی مواجه شدم که در نهایت نورانیت بوده‌اند.

تأکید بر تغییر نگاه انگیزشی فعالان قرآنی

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه بیان کرد: نگاه انگیزشی در نخبگان قرآنی و حلقه‌های قرآنی باید تغییر کند تا اتفاقات خوبی بیفتد؛ اگر قرآنی‌ها با خدا معامله کنند، توقع رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه فعالیت‌های قرآنی نیز محقق می‌شود.

وی با تاکید بر استفاده از «وقف پول» برای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی، خطاب به اعضای حاضر در این جلسه، گفت: سرمایه‌گذاری با تضمین اصل، امکان‌پذیر است و اگر در قالب وقف پول کار کنید، اتفاق خوبی می‌افتد؛ با استفاده از وقف پول با مبلغی اندک هم می‌شود در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی قدم برداشت. حلقه‌های قرآنی باید در زمینه وقف پول برای توسعه فعالیت‌های قرآنی کار ترویجی انجام دهند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص فعالیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه دانش‌بنیان‌ها نیز تصریح کرد: سه سال است که به‌صورت جدی فعالیت‌های دانش‌بنیان در سازمان انجام می‌شود و خوشحال هستیم به‌صورت جدی در راستای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی حرکت می‌کنیم.

رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در ادامه با اشاره به روایتی از امام کاظم (ع) «یا هِشامُ، إنّ العَقلَ معَ العِلمِ»، تصریح کرد: طراحی درست، علم درست هم می‌خواهد؛ برنامه توسعه فرهنگ قرآنی برنامه‌ای بسیار پیچیده است؛ شما باید معلومات مورد نیاز در خصوص توسعه حفظ قرآن را تکمیل کنید. همچنین باید بررسی کنیم که سرمایه اجتماعی قرآنی را چگونه می‌توانیم توسعه دهیم.

خاموشی تصریح کرد: خوشبختانه مسابقات بین‌‎المللی قرآن به گونه‌ای رقم خورده که کشورهای مختلف از جمله کشورهای آفریقایی از آن استقبال کرده‌اند. همچنین تعدد کشورها در مسابقات بین‌المللی قرآن باعث توسعه جغرافیایی فعالیت‌های قرآنی در جهان اسلام خواهد شد.


به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم صبح امروز ۱۷ فروردین ماه با حضور اعضای این ستاد در دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، مستقر در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در ابتدای این نشست حمید مجیدی مهر، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به بیان نکاتی پرداخت و گفت: امیدواریم به برکت این ستاد که تا حدی روی ریل خود افتاده است بتوانیم اقدامات ارزشمندی در زمینه حفظ قرآن کریم انجام دهیم.

هر بقعه یک پایگاه قرآنی

وی در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با جامعه قرآنی و تأکید ایشان بر تشکیل جلسات قرآن در مساجد اشاره کرد و افزود: ما از ابتدای اسفندماه سال قبل شعار هر بقعه یک پایگاه قرآنی را آغاز کرده و تاکنون بیش از دو هزار بقعه فعال برای این کار مشخص شده است. ضمن اینکه در ماه مبارک رمضان بیش از هزار بقعه مشغول فعالیت قرآنی هستند. ظرفیت بقاع کاملاً در خدمت توسعه حفظ قرآن در کشور بوده و امکاناتی فراهم شده است تا در اختیار عزیزانی که در این حوزه فعالیت دارند، قرار گیرد. بر همین اساس روزهای خوبی پیش روی فعالیت در زمینه حفظ قرآن کریم پیش بینی می‌شود.

مجیدی‌مهر با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود به استفاده از ظرفیت نوجوانان در بحث حفظ قرآن کریم نیز اشاره کردند، اظهار کرد: یکی از پایگاه‌های حضور نوجوانان مسجد است، در کنار آن مدرسه نیز پایگاه مهمی برای نوجوانان است، گاهی میزان حرف شنوی نوجوانان از معلم بیشتر از خانواده است و همین اهمیت مدرسه را می‌رساند. لذا اگر بتوانیم از ظرفیت آموزش و پرورش در زمینه حفظ قرآن کریم بیشتر بهره ببریم، رسیدن به مطالبه مقام معظم رهبری در زمینه حفظ قرآن کریم سرعت بهتری خواهد گرفت.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این جلسه محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به بیان دستورهای جلسه پرداخت. بر همین اساس دستور اول بحث در مورد بودجه بود.

آخرین وضعیت بودجه حفظ قرآن

برای تبیین وضعیت بودجه‌ای فعالیت‌های قرآنی و به خصوص حفظ قرآن کریم محمدعلی خواجه‌پیری، مسئول کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی به بیان نکاتی پرداخت.

وی گفت: پس از آنکه مصوبات آخرین جلسه کمیته تخصیص را به رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه دادیم، ایشان ابتدا تأیید کردند اما در ادامه بر این موضوع که باید به بحث حفظ بیشتر توجه شود و منابع آن افزایش یابد، تأکید کرد. در ادامه دیدار جامعه قرآنی با مقام معظم رهبری و صحبت‌های معظم‌له پیش آمد که منجر به تقویت این بحث شد و لذا ضرورت دارد تغییراتی در اعتبارات کمیته تخصیص داشته باشیم.

وی افزود: همچنین پس از مطالعه برنامه‌های وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش در زمینه حفظ و اطلاع از برنامه‌های آنها در این مجموعه، لازم شد تا هماهنگی‌هایی با این دو نهاد نیز صورت بگیرد. لذا برای از بین نرفتن زمان، پیشنهاد می‌دهم کمیته منتخبی تشکیل شود تا برنامه‌های این دو نهاد را مورد بررسی قرار دهد و به یک نتیجه نهایی برسد، به طوری که آن نتیجه به منزله مصوبه ستاد باشد.

خواجه‌پیری در ادامه تصریح کرد: همچنین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که به موضوع هر مسجد یک پایگاه قرآنی نیز توجه شود. همچنین لازم است دستگاه‌ها از هم اکنون به فکر برنامه‌های سال ۱۴۰۱ باشند. باید برنامه اجرایی سال ۱۴۰۱ دریافت شود تا سهم آن برنامه‌ها از بودجه امسال مشخص شود.

در نهایت و پس از صحبت‌های مختلف در مورد بودجه حفظ قرآن، مقرر شد کمیته‌ای متشکل از نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، شورای توسعه فرهنگ قرآنی، دبیرخانه ستاد طرح ملی حفظ و صندوق مشارکت تشکیل شود تا به یک جمع‌بندی نهایی در زمینه بودجه حفظ قرآن کریم بپردازند.

اجرای نهضت فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سعید کرمی، مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیز به بیان نکاتی پرداخت و گفت: قبل از سال جدید در جلسه‌ای که در خدمت اعضای ستاد بودم، طرحی را مطرح کردیم. تقریباً چند ماهی است که این طرح با عنوان «نهضت فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان» طراحی شده است. این طرح پازل‌های مختلفی دارد، به طوری که بر اساس فصل بهار در دانشگاه‌ها به موضوع حفظ قرآن، فصل تابستان به موضوع تفسیر و فصل پاییز و شروع دانشگاه‌ها نیز به بحث کرسی تلاوت اختصاص یافته است.

وی در مورد دلایل شروع این طرح، گفت: نهضت فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان به این دلیل شروع شد که در این دوره دولت و ساختار جدیدی که همدل نیز هست، استقرار یافته است. از سوی دیگر فعالیت‌های قرآنی انجام شده با میزان همدلی دولت و حداکثر همراهی‌ای که می‌توانند داشته باشند، سازگار نیست، بنابراین باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را ببریم. با این پیشفرض در دبیرخانه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها تصمیم به اجرای این طرح گرفته شد.

کرمی با تأکید بر اینکه اولین خروجی این جلسات طرح ملی حفظ قرآن دانشگاهیان بوده است، گفت: برای این کار یک پلتفرمی طراحی شده و آماده رونمایی شده است که احتمالاً در نمایشگاه بین‌المللی قرآن رونمایی خواهد شد. در این پلتفرم یا سامانه هر فرد دانشگاهی یا خانواده او، پس از مراجعه و ثبت اطلاعات، بلافاصله تحلیلی در مورد او صورت می‌گیرد.

مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه با تأکید بر اینکه پیش‌فرض ما در طراحی این طرح، مدل نهضت سوادآموزی است، گفت: در این مدل حق‌الزحمه‌ای که مربی دریافت می‌کند، بر اساس سرانه افرادی است که آموزش می‌دهد، همین موضوع باعث می‌شود اهتمام مربی در جذب افراد و آموزش به آنها بیشتر شود.

وی اظهار کرد: همه آنچه مدنظر است در این طرح مورد توجه قرار گرفته است، اما نهاد از نظر اعتبار و بودجه فرهنگی اوضاع خوبی ندارد. لذا درخواست کمک در این زمینه داریم تا بتوانیم شروع با شکوهی داشته باشیم و رکورد خوبی در ثبت نام برای حضور در این طرح را به ثبت برسانیم.

در ادامه این نشست، نماینده سازمان دارالقرآن به بیان نکاتی در مورد آزمون‌های حفظ عمومی و تخصصی قرآن کریم و دریافت نکردن هیچ‌گونه حمایتی از دستگاه‌های بالادستی پرداخت.

در ادامه نیز مهدوی، نماینده وزارت آموزش و پرورش که به نمایندگی از مدیرکل قرآن، عترت و نماز این وزارتخانه در جلسه حضور یافته بود به ارائه گزارشی از فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش پرداخت.

این گزارش شامل، فعالیت‌های ۱۰ سال گذشته، فعالیت‌های یک سال اخیر و فعالیت‌های آینده بوده و در آن تمام فعالیت‌ها، معاونت‌ها، نهادها و سازمان‌های وابسته به وزارت آموزش و پرورش به اطلاع اعضا رسید.

در بخشی از این گزارش به بسته تحولی وزارت آموزش و پرورش در حوزه قرآن اشاره و اعلام شد جهت حرکت این بسته تحولی، به سمت حفظ قرآن کریم است.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در سخنانی به حضور خود در جلسات استاد مولایی در مسجد مجد اشاره کرد و گفت: واقعیت امر این است که ایران در زمینه قرآنی خیلی پیشرفت کرده و وضعیت قرآنی قابل مقایسه با قبل نیست.

وی با اشاره به برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن کریم در بقاع متبرکه و امامزادگان، گفت: ما می‌توانیم در دو هزار بقعه متبرکه ساماندهی کرسی‌های قرائت و تلاوت قرآن کریم را داشته باشیم؛ رقمی که تاکنون قطعی شده، ۸۰۰ بقعه متبرکه است. ما اگر بتوانیم فعالیت‌های قرآنی را در فضاهای کالبدی این چنینی توسعه دهیم به موفقیت خواهیم رسید. همچنین سعی می‌کنیم تا بین حلقه‌های قرآنی رقابت ایجاد کنیم تا موجب پیشرفت حلقه‌ها شود.

همه چیز بودجه نیست

خاموشی با تأکید بر اینکه بودجه کار را حل نمی‌کند، گفت: آنچه کار را حل می‌کند، همت، جهت‌گیری برنامه‌ای، خبره بودن و پیگیری مجدانه در مسیر تعلیم و تربیت قرآنی و حفظ است. این جدیت یعنی قرآن آموز و مربی هر هفته عملیات خودشان را انجام دهند و عاشقانه به این موضوع بپردازند. آن بانویی که در استان یزد به آموزش قرآن در منزل خود پرداخت، چقدر بودجه و از چه کسی بودجه گرفته است. یا اینکه مرحوم طباطبایی چقدر برای المیزان مایه گذاشته است. الان اگر بخواهند مانند المیزان را تهیه کنند، ابتدا به بودجه و منابع مالی فکر می‌کنند.

رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در ادامه به حدیث «من کان لله کان الله له»، اشاره و تاکید کرد: هر کس کاری برای خدا انجام دهد، خدا ۱۰ برابر آن را برای او انجام می‌دهد. سردار قاسم سلیمانی نمونه چنین موضوعی است. در جلسات تجلیل از پیشکسوتان قرآنی که در گوشه و کنار کشور حضور یافته‌ام، با افرادی مواجه شدم که در نهایت نورانیت بوده‌اند.

تأکید بر تغییر نگاه انگیزشی فعالان قرآنی

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه بیان کرد: نگاه انگیزشی در نخبگان قرآنی و حلقه‌های قرآنی باید تغییر کند تا اتفاقات خوبی بیفتد؛ اگر قرآنی‌ها با خدا معامله کنند، توقع رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه فعالیت‌های قرآنی نیز محقق می‌شود.

وی با تاکید بر استفاده از «وقف پول» برای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی، خطاب به اعضای حاضر در این جلسه، گفت: سرمایه‌گذاری با تضمین اصل، امکان‌پذیر است و اگر در قالب وقف پول کار کنید، اتفاق خوبی می‌افتد؛ با استفاده از وقف پول با مبلغی اندک هم می‌شود در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی قدم برداشت. حلقه‌های قرآنی باید در زمینه وقف پول برای توسعه فعالیت‌های قرآنی کار ترویجی انجام دهند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص فعالیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه دانش‌بنیان‌ها نیز تصریح کرد: سه سال است که به‌صورت جدی فعالیت‌های دانش‌بنیان در سازمان انجام می‌شود و خوشحال هستیم به‌صورت جدی در راستای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی حرکت می‌کنیم.

رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در ادامه با اشاره به روایتی از امام کاظم (ع) «یا هِشامُ، إنّ العَقلَ معَ العِلمِ»، تصریح کرد: طراحی درست، علم درست هم می‌خواهد؛ برنامه توسعه فرهنگ قرآنی برنامه‌ای بسیار پیچیده است؛ شما باید معلومات مورد نیاز در خصوص توسعه حفظ قرآن را تکمیل کنید. همچنین باید بررسی کنیم که سرمایه اجتماعی قرآنی را چگونه می‌توانیم توسعه دهیم.

خاموشی تصریح کرد: خوشبختانه مسابقات بین‌‎المللی قرآن به گونه‌ای رقم خورده که کشورهای مختلف از جمله کشورهای آفریقایی از آن استقبال کرده‌اند. همچنین تعدد کشورها در مسابقات بین‌المللی قرآن باعث توسعه جغرافیایی فعالیت‌های قرآنی در جهان اسلام خواهد شد.

کد خبر 5461288

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)