تشکیل قرارگاه در مشهد راهی برای حل مسائل اجتماعی


تشکیل قرارگاه در مشهد راهی برای حل مسائل اجتماعی

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد با بیان اینکه برای حل مسائل اجتماعی تنها ساختاری که می‌تواند واقعی عمل کرده و ما را به هدف اصلی برساند، ساختارهایی مانند قرارگاه‌هاست، گفت: این قرارگاه‌ها بدون الزام به ساختارهای اداری می‌تواند به صورت خودجوش و کاملا مردمی مسائل را حل کند.

حجت‌الاسلام حسن منصوریان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به صورت مجازی برگزار شد، در خصوص راه‌اندازی قرارگاره اجتماعی در مشهد اظهار کرد: موضوع تشکیل قرارگاه اجتماعی برگرفته از نیازهای اجتماعی است. به فرموده مقام معظم رهبری یکی از مسائلی که می‌تواند حتی کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد، ناهنجاری‌های اجتماعی مانند اعتیاد، حاشیه‌نشینی، کودکان کار، بدسرپرست‌ها، بی‌سرپرست‌ها و... است. برای حل مسائل اجتماعی تنها ساختاری که می‌تواند واقعی عمل کرده و ما را به هدف اصلی برساند، ساختارهایی مانند قرارگاه‌هاست.

وی افزود: ایجاد قرارگاه اجتماعی در کارگروه‌های ذیل کمیته فرهنگی شورای شهر بررسی و ساختارهای آن تدوین شده و در صحن علنی شورا با اکثریت آرا تصویب شد. هیات تطبیق در فرمانداری نیز به صورت قانون پذیرفت که قرارگاه اجتماعی شهرداری مشهد شروع به کار کند.

بعضی از اتفاقاتی که در مشهد رخ می‌دهد، در شان امام رضا(ع) نیست

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد ادامه داد: اصل و اساس این قرارگاه بر پایه مردم‌محوری و تشکل‌محوری بوده و نقش شهرداری و دستگاه‌های دیگر تنها نقش تسهیل‌گری و حمایتی است. موضوع دیگری که باید در راه‌اندازی این قرارگاه بررسی می‌شد، نحوه اولویت‌بندی مسائل بود که با احصاء نظرات به مجوعه‌ای از اولویت‌بندی‌ها رسیده‌ایم. این مجموعه به ترتیب شامل اعتیاد، حاشیه‌نشینی، حوزه‌های مختلف کودکان مانند کودکان کار و کودک‌همسری و مسائلی دیگر مانند آمار بالای طلاق می‌شود.

وی در خصوص ناهنجاری‌های اجتماعی موجود در مشهد گفت: شهر مشهد شهری ملی بوده و آبروی نظام و انقلاب است. بعضی از اتفاقاتی که در مشهد رخ می‌دهد در شان امام رضا(ع) نیست.

منصوریان تصریح کرد: تشکل‌هایی که برای همکاری با این قرارگاه در خصوص حل یکی از مسائل اجتماعی با آن‌ها توافق شده، باید متخصص موضوع باشند؛ یعنی باید کلاس‌های شورای علمی تشکیل شده در قرارگاه را گذرانده و گستره جغرافیایی آن‌ها مشخص شود. در شهر مشهد بر اساس تقسیمات شهری چند منطقه حاشیه‌ای وجود دارد از جمله منطقه‌های ۲، سه، چهار، پنج، ۶، هفت و بخش‌هایی از مناطق ۱۰ و ۱۲.

وی اضافه کرد: هر منطقه به چند محله و زیرمحله تقسیم شده و تمام مجموعه‌های فرهنگی از طریق روسای منطقه‌ها به رئیس و دبیرخانه اصلی قرارگاه شهری متصل می‌شوند و تمام امکانات از طریق قرارگاه شهری بین زیرمحله‌ها تقسیم می‌شود. از تمام مجموعه‌ها برای همکاری با قرارگاه اجتماعی در حوزه‌های تخصصی و ناهنجاری‌های اجتماعی دعوت می‌کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد بیان کرد: ساختارهای حاکمیتی و اداری ما دچار رعایت آیین‌نامه، دستورالعمل و ماموریت‌های دستگاهی خود بوده و نمی‌توانند جلوتر از بودجه و حد خود حرکت کنند اما تشکل‌ها و مجموعه‌ها این حد و حصر را ندارند؛ لذا به‌ دلیل توانایی نامحدود مجموعه‌ها به سراغ راه‌اندازی قرارگاه رفته‌ایم.

منصوریان در بخشی از این نشست در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته توسط کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای ششم در مشهد عنوان کرد: از بدو ورود اعضا به شورای ششم تاکنون ۳۹ جلسه با موضوعات مختلف تشکیل شده که اولین اقدام ما تدوین رویکردها و سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی شورای ششم بود. پیگیری ساختار معاونت فرهنگی و وضعیت منابع انسانی به عنوان مطالبات ۱۷ ساله کارمندان بخش فرهنگی شهرداری مشهد انجام و با کمک شهردار مشهد احکامی در این راستا صادر شده است.

وی افزود: همچنین تشکیل کارگروه‌های تخصصی و پژوهشی را در دستور کار قرار دادیم. در آیین‌نامه شورای اجتماعی محلات بازنگری کرده‌ و این شورا را به صورت یک پارلمان محلی بازگرداندیم. پیگیری روز ملی مشهد یکی از مطالبات چندین ساله‌ای بود که با نگاه تخصصی و شاخصه‌های مشهد روز ۱۰ دی برای این موضوع انتخاب شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد بیان کرد: تصویب طرح مسجدمحوری یکی از اولویت‌های اصلی شورای ششم بود که انجام شده و توانستیم مسجد را به‌ عنوان یک هویت و عنصری هویت‌بخش در نظام اجتماعی دینی شهر فعال کنیم. مراکز فرهنگی جنب مساجد یکی از اولویت‌های مسجدمحوری بوده و احیای این مراکز در دستور کار قرار دارد. ضمنا فرهنگسراها نیز مکلف شده‌اند با مساجد به عنوان عنصر هویت‌بخش در ارتباط باشند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا