توضیح ایران درباره مخالفتش با تعلیق روسیه در شورای حقوق بشر


توضیح ایران درباره مخالفتش با تعلیق روسیه در شورای حقوق بشر

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، مجمع عمومی سازمان ملل با 93 رأی موافق، 24 رأی مخالف و 58 رأی ممتنع، روسیه را از شورای حقوق بشر تعلیق کرد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل در گزارشی درباره رای ایران در مخالفتش با تعلیق روسیه در شورای حقوق بشر توضیح داد و اعلام کرد که دولت جمهوری اسلامی ایران مجددا بر ضرورت حل و فصل صلح آمیز اختلافات بر مبنای حقوق بین الملل و احترام کامل تمام طرف ها به منشور ملل متحد و حقوق بین الملل تاکید می‌کند.

به گزارش ایسنا، متن این بیانیه به شرح زیر است:

ایران تاکید دارد حاکمیت و تمامیت ارضی تمام کشورها باید به طور کامل مورد احترام بوده و امنیت و ایمنی تمام غیرنظامیان تضمین گردد.

دولت ایران عمیقا در خصوص تداوم تشدید وضعیت بشردوستانه در اوکراین که موجب توجه گسترده بین المللی شده، ابراز نگرانی میکند.

ایران متن پیش نویس قطعنامه حاضر را داری انگیزه های سیاسی می داند که بی طرف سازمان ملل را خدشه دار میکند. دولت ایران اهمیت ویژه به ارتقا و صیانت از حقوق بشر قائل است، لیکن سواستفاده از سازوکار حقوق بشر ملل متحد برای اهداف سیاسی را مغایر اصل ضرورت جهانشمولی و عدم برخورد گزینشی در پرداختن به موضوعات حقوق بشری میداند.

در بخشی از بیانیه ایزان آمده است: ما بر این باوریم که حقوق بشر نباید قربانی ملاحظات سیاسی کوته بینانه باشد. ما تاکید میکنیم که کار شورای حقوق بشر باید به صورت غیرسیاسی و غیر تقابلی پیگیری شده و عضویت در این نهاد نباید بر مبنای سیاسی کاری باشد.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، مجمع عمومی سازمان ملل با ۹۳ رأی موافق، ۲۴ رأی مخالف و ۵۸ رأی ممتنع، روسیه را از شورای حقوق بشر تعلیق کرد.

جمهوری اسلامی ایران رای مخالف داد. همچنین چین، کوبا، کره شمالی ،سوریه ،بلاروس و ۱۸ کشور دیگر از روسیه حمایت کردند.

لازم به ذکر است برای تعلیق روسیه دو سوم آرای کل لازم بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022