واکنش روسیه به تعلیق عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل


واکنش روسیه به تعلیق عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل

کاخ کرملین و وزارت امور خارجه روسیه به تعلیق عضویت این کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد واکنش نشان دادند.

واکنش روسیه به تعلیق عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل

به گزارش راهبرد معاصر، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه پنجشنبه شب به تعلیق کشورش در شورای حقوق بشر سازمان ملل به بهانه وقایع شهر بوچا در اوکراین واکنش نشان داد.

پسکوف در مصاحبه با شبکه «اسکای نیوز» گفت، تصاویر منتشر شده از اجساد غیرنظامیان در شهر بوچا و ادعای کشته شدن آن‌ها توسط نیروهای روس «به‌شکل وقیحانه‌ای جعلی» بوده که یک «تلقین صحنه‌سازی شده است نه چیز دیگر».

این مقام روس افزود: «ما این را تکذیب می‌کنیم که ارتش روسیه با این جنایات و اجساد نشان داده شده در خیابان‌های بوچا ارتباطی دارد».

او خاطرنشان کرد به طور کلی با توجه به اینکه «در روزهایی زندگی می‌کنیم که جعلیات و دروغ غالب هستند» نمی‌توان درباره شمار غیرنظامیان کشته شده در درگیری‌های اوکراین اظهار نظر دقیقی داشت.

پسکوف با اشاره به اینکه درگیری‌های اوکراین جنگ نبوده و یک «عملیات نظامی ویژه» ضروری است گفت: «ما تلفات نظامی چشمگیری را متحمل شده‌ایم که مایه تأثر بسیار بزرگی برای ما محسوب می‌شود».

سخنگوی کاخ کرملین درباره خروج نیروهای روس از حومه کی‌یف گفت: «این اقدامی از روی حسن نیت بود تا تنش از روی این منطقه برداشته شود و نشان داده شود که روسیه واقعاً آماده است تا شرایط مساعدی را برای تداوم مذاکرات ایجاد کند».

وی تأکید کرد استفاده رسانه‌ها و مقامات غربی از واژه «تحقیر» روسیه در این زمینه نشانه «درکی غلط از وضعیت میدانی» در اوکراین است.

پسکوف گفت، تعلیق روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل مایه تأسف بوده و «ما به دفاع از منافع خود با استفاده از هر روش قانونی ممکن ادامه خواهی داد».

علاوه بر سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، وزارت امور خارجه این کشور نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد تعلیق عضویت مسکو در شورای حقوق بشر سازمان ملل «اقدامی غیرقانونی و قدمی دارای انگیزه‌های سیاسی به منظور تنبیه یک عضو مستقل سازمان ملل است که سیاست خارجی و داخلی مستقلی را دنبال می‌کند».

مجمع عمومی سازمان ملل امروز پنجشنبه (۱۸ فروردین/۷ آوریل) قطعنامه‌ای را که خواستار معلق شدن عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل است به تصویب رساند.

۹۳ کشور با این قطعنامه موافقت کردند، ۲۴ کشور به آن رأی منفی و ۵۴ کشور به آن رأی ممتنع دادند. ایران جزو کشورهایی بود که با قطعنامه مخالفت کرد. «مجید تخت روانچی»، نماینده ایران در سازمان ملل در جلسه سازمان ملل طرح این قطعنامه را «سیاسی» خوانده و گفته بود ایران به آن رأی مخالف خواهد داد./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اهمیت پایگاه صهیونیستی نواتیم در چیست؟