یک زن سیاه‌پوست قاضی دیوان عالی آمریکا شد


 یک زن سیاه‌پوست قاضی دیوان عالی آمریکا شد

​اقتصادنیوز: مجلس سنای ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه کتانجی براون جکسون را به مقام قاضی دیوان عالی این کشور منصوب کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از یورونیوز، جو بایدن، رئیس جمهوری دموکرات ایالات متحده در اواخر ماه فوریه خانم براون جکسون را برای عضویت در دیوان عالی معرفی کرده بود. این یکی از وعده‌های انتخاباتی کارزار دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری بود.

جلسه رای‌گیری برای تائید عضویت وی با حضور کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری برگزار شد. خانم هریس برای قطعیت این انتخاب در صورت آرای برابر مخالف و موافق در مجلس سنا حضور یافته بود.


گفته می‌شد اعلام نامزدی کتانجی براون جکسون برای عضویت در دیوان عالی به دلیل تنش‌های پیش از تهاجم روسیه به اوکراین به تعویق افتاده بود.

چاک شومر، رهبر اکثریت سنا پس از تائید عضویت کتانجی براون جکسون در هیات قضات دیوان عالی، این روز را یک روز تاریخی برای ایالات متحده توصیف کرد.

خانم براون جکسون ۵۱ ساله جانشین استفان بریِر، قاضی لیبرال دیوان عالی می‌شود که قرار است ماه ژوئن در ۸۳ سالگی پس از سه دهه از مقام خود کنار رود.

عضویت در دیوان عالی ایالات متحده یک شغل دائم العمر در بالاترین مرجع قضایی این کشور است و در بیش از دو قرن گذشته هیچ قاضی زن سیاه‌پوستی به این مقام نرسیده بود. از میان ۱۱۵ قاضی‌ که تاکنون به عضویت دیوان عالی در آمده‌اند تنها ۲ نفر سیاه‌پوست بودند.


با عضویت این قاضی زن سیاه‌پوست لیبرال، باید منتظر بحث‌های داغ در دیوان عالی آمریکا، به‌ویژه بر سر مساله حق سقط جنین بود.


دیوان عالی ایالات متحده آمریکا، ضامن اجرای قانون اساسی و حفاظت از حقوق و آزادی‌های بنیادین و نماینده خرد جمعی این کشور به شمار می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چیستان | کدام شهر ایران است، که خوردن بخش اول آن کشنده؛ اما بخش دومش را روزانه می‌خورند؟