افزایش قیمت سکه وطلا در اولین هفته از سال 1401


افزایش قیمت سکه وطلا در اولین هفته از سال 1401

به گفته دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، علیرغم اینکه بازار سکه و طلا در اولین هفته از سال جدید با استقبال و رونق چندان خاصی مواجه نشد، اما به سبب نوسانات افزایشی نرخ ارز در بازرهای داخلی، سکه و طلا این هفته روندی افزایشی طی کرده است؛ علاوه بر افزایش قیمت انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا، حباب سکه نیز بزرگتر شده است.

افزایش قیمت سکه وطلا در اولین هفته از سال 1401

نادر بذرافشان در گفت وگو با ایران اکونومیست، در رابطه با وضعیت بازار سکه و طلا در اولین هفته از سال جدید، اظهار کرد: با توجه به اینکه آغاز بکار بازارهای رسمی همزمان با ماه مبارک رمضان همراه شد و همچنین با توجه به اینکه امسال نسبت به چند سال اخیر، مردم بیشتر سفر کرده بودند، تا اواسط هفته هنوز بازار رونق خاصی نداشت و تا اواسط هفته دادوستد چندانی نداشت؛ در روزهای پایانی هفته کمی بهتر شد اما در مجموع در اولین هفته از سال جدید بازار سکه و طلا روند پر شور کسب و کار هرساله را نداشت.

دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: علیرغم این موضوع، بازار سکه و طلا با افزایش قیمت همراه شد. این در حالیست که در بازارهای جهانی طلا نیز شاهد نوسان خاصی نبودیم و در مجموع هر اونس جهانی طلا تنها دو دلار کاهش یافت. اما در بازارهای داخلی با توجه به خبرهای سیاسی- اقتصادی، بحران روسیه- اوکراین و نوسان افزایشی نرخ ارز، سکه و طلا با افزایش قیمت مواجه شد. بازار تقاضای چندانی نداشت اما افزایش نرخ ارز بازار سکه و طلا را هم تحت تاثیر قرار داد.

وبه اعتقاد وی، از چند ماهه پایانی سال گذشته تاکنون، قیمت به ثبات نسبی خوبی رسیده است و تغییر چندان دیگری نبایست داشته باشد. بطور مثال سکه در مرز ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۱۲ میلیون ۸۰۰ هزار تومان، بازی بین دو تا پنج درصدی نوسان خواهد داشت که طبیعی خواهد بود و مرتبط با نوسانات اونس جهانی، نوسانات بازار ارز در داخل و خبرهای سیاسی- اقتصادی است؛ لذا مردم می‌توانند دیگر (با توجه به ثبات نسبی ایجاد شده) معاملات خود را برای خرید و فروش سکه و طلا را به‌راحتی انجام دهند.

سکه ۴۰۰ هزار تومان گران‌تر و حبابش بزرگ‌تر شد

عض هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین قیمت‌ سکه و طلا در پایان هفته و تغییرات آن‌ها نسبت به ابتدای هفته اول از سال ۱۴۰۱ گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۴۰۰ هزار تومان افزایش به ۱۲ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان و سکه تمام قدیم با افزایش ۳۲۰ هزار تومانی در پایان هفته به ۱۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان رسیده‌اند. نیم سکه تغییر خاصی نداشته و در آخرین معامالات پایانی هفته در محدوده هفت میلیون و ۲۸۰ هزار تومان تعیین قیمت شده است؛ اما ربع سکه و سکه‌های گرمی نیز به ترتیب ۱۰۰ هزار تومان (ربع سکه) و ۳۰ هزار تومان (سکه‌های یک گرمی) افزایش قیمت داشته‌اند. درپایان هفته‌ای که گذشت، ربع سکه پس از افزایش قیمت‌ها چهار میلیون و ۱۴۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی دو میلیون و ۵۳۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

بذرافشان ادامه داد: همچنین قیمت هر مثقال طلای آب شده (۱۷ عیار) که مبنای معاملات طلا است، در این هفته ۱۳۰ هزار تومان بالا رفته و به پنج میلیون و ۵۹۰ هزار تومان رسیده است. در نهایت هر گرم طلای ۱۸ عیار در پایان هفته به قیمت یک میلیون و ۲۹۰ هزار تومان دادوستد شده و براین اساس ۳۰ هزار تومان گران‌تر شده است. حباب سکه نیز نسبت به روزهای پایانی سال گذشته که تا ۱۳۰ هزار تومان کاهش یافته بود و به حداقل خود رسیده بود، مجدد در این هفته افزایش یافت و در حال حاضر به حدود ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس