تغییر سطح استروژن با زوال عقل در زنان مرتبط است


بر اساس یافته های تحقیقات جدید، وقایع زندگی که بر سطح هورمون زنانه استروژن تأثیر می‌ گذارند، ممکن است با خطر ابتلا به زوال عقل در زنان در سنین بالاتر مرتبط باشند. به گزارش سیناپرس، تجزیه و...

تغییر سطح استروژن با زوال عقل در زنان مرتبط است

بر اساس یافته های تحقیقات جدید، وقایع زندگی که بر سطح هورمون زنانه استروژن تأثیر می‌ گذارند، ممکن است با خطر ابتلا به زوال عقل در زنان در سنین بالاتر مرتبط باشند.

به گزارش سیناپرس، تجزیه و تحلیل های اخیر نشان داد که برخی از رویدادهای باروری مانند شروع زودهنگام یا دیررس قاعدگی، یائسگی زودرس و خارج نمودن رحم با خطر بالاتر زوال عقل مرتبط هستند.

جسیکا گونگ (Jessica Gong) پژوهشگر ارشد این مطالعات از موسسه جورج گفت که اگرچه به نظر می ‌رسد رویدادهای باروری مرتبط با تغییرات در سطح هورمون ‌ها در زنان ممکن است در خطر زوال عقل نقش داشته باشد، اما رابطه دقیق هنوز ناشناخته است. خانم گونگ توضیح داد: در حالی که خطر ابتلا به زوال عقل با افزایش سن بالا می رود، ما هنوز نمی‌ دانیم که آیا میزان بالاتری که در زنان مشاهده می‌ شود صرفاً به این دلیل است که آنها عمر طولانی ‌تری دارند یا خیر. اما این امکان وجود دارد که عوامل تولید مثلی مخصوص زنان بتوانند برخی از تفاوت های جنسی را توضیح دهند.

زوال عقل به سرعت در حال تبدیل شدن به یک اپیدمی جهانی است و در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. پیش ‌بینی می ‌شود که این میزان تا سال ۲۰۵۰ سه برابر شود که عمدتاً ناشی از پیری جمعیت است. میزان زوال عقل و مرگ و میر ناشی از آن در زنان بیشتر از مردان است.

استرادیول غالب ترین شکل استروژن در دوران باروری از شروع قاعدگی تا یائسگی و استریول استروژن اولیه در دوران بارداری است. استفاده از هورمون‌هایی که از خارج از بدن منشا می ‌گیرند، مانند قرص‌های ضد بارداری و درمان های جایگزینی هورمونی (HRT) در سنین بالاتر نیز می‌ تواند بر سطح استروژن تأثیر بگذارد.

برای بررسی جزئیات بیشتر این روابط، محققان موسسه جورج داده‌های ۲۷۳ هزار و ۲۴۰ زن بدون زوال عقل را تجزیه و تحلیل کردند. پس از تعدیل عوامل دیگری که می ‌توانستند نتایج را تحت تأثیر قرار دهند، پژوهشگران دریافتند وقوع زودهنگام و دیررس قاعدگی، سن کمتر در اولین تولد و هیسترکتومی یا و خارج نمودن رحم و به طور خاص هیسترکتومی بدون برداشتن یک یا هر دو تخمدان، یا زمانیکه هیسترکتومی پس از برداشتن تخمدان انجام شده باشد، با افزایش خطر زوال عقل مرتبط هستند. به گزارش سیناپرس،برعکس، بارداری، سقط جنین، باروری طولانی تر و یائسگی دیرتر از عوامل مرتبط با کاهش خطر زوال عقل بودند.

پژوهشگران توضیح می دهند که تنوع خطر در زنان ممکن است با فرزندآوری مرتبط نباشد زیرا الگوی مشابهی بین تعداد فرزندان و خطر زوال عقل در میان مردان مشابه در همان مطالعه مشاهده شد.

دکتر گونگ افزود: ما دریافتیم که خطر بالای زوال عقل مرتبط با یائسگی زودرس در زنان با وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین بارزتر بود. محرومیت اجتماعی احتمالاً یک عامل تعیین کننده مهم در خطر زوال عقل و همچنین سایر جنبه های سلامت زنان است.

به گزارش سیناپرس، خانم گونگ در انتها گفت: یافته‌ های تحقیقات ما ممکن است برای شناسایی زنان با خطر بالای ابتلا به زوال عقل در آینده و برای ارزیابی اقدامات و درمان‌های پیشگیرانه بالقوه مفید باشد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی PLOS Medicine منتشر شده است.

مترجم: مهنوش فلاحی پناه

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* تغییر سطح استروژن با زوال عقل در زنان مرتبط است[کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری