احتیاط حقیقی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌ها برای خرید سهام


سومین هفته سال‌جدید و دومین هفته کاری بورس با رشد بیش از 2‌درصدی نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای سپری شد و سهامداران خرد نیز برای دومین هفته متوالی خالص خرید مثبتی را رقم زدند، با این‌حال نزدیک‌شدن به مرز 5/ 1میلیون واحد که در 20‌ماه گذشته دوبار مانع از تداوم رشد بازار شده، سبب شد تا شاهد شناسایی سود و کاهش سرعت حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای ورود به...

احتیاط حقیقی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌ها برای خرید سهام

عملکرد هفتگی بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در صنایع

در هفته‌ای که سهامداران خرد به فعالیت در زمین خرید سهام ادامه دادند از 39 صنعت فعال بورسی، 15 گروه در لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها جای گرفتند و در مقابل شاهد خروج سرمایه این دسته از فعالان بورسی از 24 صنعت بودیم. در صدر لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها گروه خودرو و ساخت قطعات قرار داشت. این صنعت در هفته‌ای که گذشت خالص ورود 148میلیارد‌تومانی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خرد را تجربه کرد. جذابیتی که عموما به امیدواری سهامداران به برچیده‌شدن بساط قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت پس از عرضه خودرو شاهین در بورس‌کالا بازمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گشت. حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها هفته گذشته به خرید سهامی از گروه فرآورده‌های نفتی نیز ادامه دادند. چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز مثبت سودآوری پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در سال‌جاری به‌دنبال افزایش قیمت نفت و بهبود کرک‌اسپرد این شرکت‌ها و در کنار آن احتمال تقسیم سود نقدی بالا از سوی شرکت‌های پالایشی در مجمع پیشرو از مهم‌ترین دلایلی است که خالص خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در پالایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بورسی را مثبت کرد. این گروه در هفته‌ای که گذشت شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 90‌میلیارد و 876‌میلیون‌تومان از پرتفوی حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به سبد سهام معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران خرد بورس تهران بود. در آن‌سوی بازار اما بزرگان کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور و همچنین گروه‌های برجامی (به‌جز خودرو) در اولویت نخست حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای خروج قرارگرفتند.

در این‌خصوص می‌توان به معدنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها اشاره کرد که با خالص فروش 128‌میلیارد و 934‌میلیون‌تومانی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، در صدر این لیست جای گرفتند، پس از آن نوبت به صنعت فلزات اساسی رسید‌ تا شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 113 میلیارد‌تومان در مسیر حقیقی به حقوقی باشد. شرکت‌های چندرشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای صنعتی نیز با محوریت «شستا» وضعیت مشابهی را در هفته‌ای که گذشت تجربه کردند. این صنعت در مجموع دادوستدهای هفته منتهی به 17 فروردین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه با خالص خروج 45‌میلیارد و 956‌میلیون‌تومانی سهامداران حقیقی مواجه شد. در ادامه این لیست نام دو گروه حمل‌ونقل و بانکی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به چشم می‌خورد که مجموعا شاهد خالص فروش 49‌میلیارد و 695‌میلیون‌تومانی سهامداران خرد بودند.

نگاهی به روزهای هفته

یکشنبه: در آغاز معاملات بورس پس از تعطیلات نوروزی، نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای بیشترین رشد‌درصدی از 9 بهمن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه 1400 را ثبت کرد و با صعود بیش از 2‌درصدی به محدوده یک‌میلیون و 462‌هزار واحدی وارد شد تا این نماگر از کف اخیر خود بیش از ۲۱درصد فاصله گرفته و بر اساس تعریف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مرسوم در بازارهای مالی وارد فاز صعودی یا گاوی شود. در این روز حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز خالص خرید 449‌میلیارد و 837‌میلیون‌تومانی را رقم زدند که از 10شهریورماه 1400 سابقه نداشت. خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی روز یکشنبه بیشترین سهم را در سبد خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در اختیار گرفتند و در مقابل بیشترین خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خرد از گروه‌های فرآورده‌های نفتی و بانک‌ها رقم خورد.

دوشنبه: روز دوشنبه از میزان رشد شاخص‌کل بورس تهران کاسته شد و این نماگر در پایان روز به رشد 47/ 0‌درصدی اکتفا کرد. حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها اما دست به شناسایی سود زدند و شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 154‌میلیارد و 269‌میلیون‌تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. روز دوشنبه فلزی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به اولویت نخست سهامداران حقیقی برای خروج تبدیل شدند و شاهد خالص فروش 143‌میلیارد و 455‌میلیون‌تومانی این دسته از بازیگران بورسی بودند، پس از آن نوبت به گروه محصولات شیمیایی رسید ‌تا شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 42‌میلیارد و 511‌میلیون‌تومان در مسیر حقیقی به حقوقی باشد. خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز در شرایطی مشابه شاهد خروج 29 میلیارد‌تومانی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خرد بودند، در مقابل فرآورده‌های نفتی به لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برگشت و طی دادوستدهای روز دوشنبه شاهد انتقال سهامی به ارزش 120‌میلیارد و 324‌میلیون‌تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود.

سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه: روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه شاخص‌کل کار خود را از سطوح منفی تابلوی معاملاتی آغاز کرد اما در ادامه روز تغییر مسیر داد و در نهایت رشد کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مقدار 18/ 0‌درصدی را نشان داد. این تغییر مسیر به سمت رشد سبب شد تا حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به زمین خرید سهام بازگردند و هرچند ناچیز اما سهامی به ارزش 15‌میلیارد و 209‌میلیون‌تومان را به سبد سهام خود بیفزایند. در این روز پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها جایگاه خود در لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را حفظ کردند و شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 89‌میلیارد و 600‌میلیون‌تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند، پس از آن نوبت به نماد خودروسازان رسید‌ تا با خالص خرید 36‌میلیارد و 539‌میلیون ‌تومانی سهامداران خرد همراه شوند، در مقابل حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود از گروه‌های بزرگ دلاری همچون کانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فلزی، چندرشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای صنعتی و فلزات اساسی ادامه دادند.

چهارشنبه: در پایان هفته گذشته بالاخره مسیر دماسنج اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای تغییر کرد و شاهد کاهش ارتفاع 52/ 0‌درصدی شاخص‌کل بودیم. هرچند نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزن به سبب اقبال بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به گروه‌های با‌ارزش بازار پایین‌تر 41/ 0‌درصد صعود کرد. به هر روی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با شناسایی سود از سهام رشد یافته در طول هفته، خالص فروش 275‌میلیارد و 861‌میلیون‌تومانی را رقم زدند، به‌طوری‌که گروه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فرآورده‌های نفتی در لیست خروج حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها قرار گرفت و شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 91‌میلیارد و 538‌میلیون‌تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود، پس از آن نیز حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خالص فروشی به میزان 5/ 55 میلیارد‌تومان در گروه فلزات اساسی و 7/ 42 میلیارد‌تومان در صنعت کانه فلزی رقم زدند.

ترین‌های بورس ترین‌های فرابورس اخبار مجامع
صنایع بورسی شرکت‌های بورسی بازار نفت
بازار طلا بازار فلزات بازار پتروشیمی‌ها
بورس کالا شاخص‌های بورس تحلیل بورس
این مطلب برایم مفید است
بلی
7 نفر این پست را پسندیده اند
کپی شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه چهارشنبه 29 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق