چاپ دوم کتاب «پژوهشی نو درباره مادر امام زمان(عج)» روانه بازار نشر شد


چاپ دوم کتاب «پژوهشی نو درباره مادر امام زمان(عج)» روانه بازار نشر شد

چاپ دوم کتاب «پژوهشی نو درباره مادر امام زمان(عج)» اثر ناهید طیبی به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

خبرگزاری شبستان، گروه غدیر و مهدویت: چاپ دوم کتاب «پژوهشی نو درباره مادر امام زمان(عج)» اثر ناهید طیبی در پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب در 308 صفحه منتشر شد.

بررسی زندگی مادران از جهت قابلیت های ویژه آنان برای پرورش معصوم اهمیتی بسیار داشته که در طول تاریخ مهجور مانده است. بررسی شخصیت مادر امام زمان(عج) به علت هجمه های علمی از ناحیه مخالفان فرهنگ شیعی اهمیت دوچندان می یابد. اثر حاضر اولین اثر پژوهشی مستقل در این زمینه است.

در این اثر، ابتدا گونه های روایی مربوطه طبقه‌بندی شده و سپس به بررسی سندی و دلالی روایات و انطباق با منابع غیر اسلامی پرداخته و پس از قراردادن یک روایت که بیشتر قابل قبول بوده به عنوان مبنا، شخصیت و زندگانی مادر امام زمان(عج) واکاوی می شود و از آنجا که اتهام افسانه شیعی بودن این پاک بانو در پاره‌ای از منابع دیده می شود، به شبهات مربوط به اصل وجود وی نیز پرداخته شده است.

در نوشتار حاضر از نظر زمانی به حدود ده سال (۲۵۰ هجری تا ۲۶۰ هجری) بر می گردد، یعنی از زمان قبل از ورود مادر امام به خانه امام عسکری(ع) تا زمان شهادت امام(ع) و به امامت رسیدن امام زمان(عج) در غیبت صغری، قلمرو مکانی بحث نیز منحصر در سامرا و بیزانس خواهد شد.

یکی از مبناهای تحقیق حاضر، روایت شیخ صدوق قول مشهور مبنی بر رومی بودن مادر آن حضرت است که هم در مورد این بحث به عنوان فرضیه اصلی و هم اقوال غیر آن همچون سودانی یا عرب بودن به عنوان فرضیه های رقیب بحث خواهد شد.

ساختار اثر

این اثر در چهار فصل تهیه و تالیف شده است؛ در فصل اول این اثر، گونه های روایی مربوط به مادر امام زمان(ع) تبیین شده است؛ در این فصل ملیت، خصوصیات شخصی ایشان و مطالبی در خصوص ازدواج امام حسن عسکری(ع) و روایات مختص به نام مادر امام زمان (ع) آمده است.

در فصل دوم، «روایات و دیدگاهی مسلمانان در خصوص مادر امام زمان(عج)» بیان شده، همچنین دیدگاه غیر مسلمانان نیز بررسی شده است؛ «اوضاع سیاسی اجتماعی سامرا و بیزانس در سال های ۲۴۸ تا ۲۵۵ هجری قمری و ۸۶۲ تا ۸۶۹ میلادی» عنوان سومین فصل از این اثر است.

در چهارمین و آخرین فصل از کتاب مذکور، به شخصیت و حیات مادر امام زمان(عج) در سه گفتار پرداخته شده است؛ در گفتار اول، زندگی قبل از ازدواج مادر امام عصر(ع) (اعم از ملیت، نام ها، القاب و کنیه ها، مذهب حضرت نرجس(س)، شخصیت و اخلاقی ایشان پرداخته شده است؛ در دومین گفتار از این فصل که به زندگی پس از ازدواج حضرت نرجس(س) اشاره دارد، به سن ایشان هنگام ازدواج، تولد فرزند و قابله ها پرداخته شده است. در آخرین گفتار از این فصل به زندگی پس از شهادت امام حسن عسکری(ع) می پردازد؛ میراث امام عسکری(ع)، حُدَیث وصی امام(ع)، رحلت مادر امام زمان(ع) و زیارتنامه ایشان اشاره شده است.

علاقه مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه نمایند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو