شکست اکران نوروزی/ چشم امید سینما به اکران عید فطر


شکست اکران نوروزی/ چشم امید سینما به اکران عید فطر

با وجود فروکش کردن تب ویروس کرونا، سینماها در اکران نوروزی خود نتوانستند موفقیت چندانی به دست آورند تا همچنان چشم امید سینمادوستان به اکران عید فطر باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با فروکش کردن تب کرونا در کشور و پایین آمدن آمار فوتی های روزانه این ویروس منحوس، در روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته که اکران نوروزی سینماها را به همراه داشت، همه نگاه های سینمادوستان به گیشه های سالن های سینماهای کشور دوخته شده بود تا پس از دو سال بی رونقی، بار دیگر آغوش سینماهای کشور بر روی مخاطبان هنر هفتم گشوده شود.

دو فیلم «موقعیت مهدی» و «قدغن» از هفدهم اسفند ماه روی پرده رفتند و پنج فیلم «سگ بند»، «روز صفر»، «مرد بازنده»، «گل به خودی» و «شادروان» از ۲۵ اسفند به نمایش درآمدند. فروش خوب دو فیلم «سگ بند» و «موقعیت مهدی» در روزهای نخست اکران نوروزی، خبر از آغازی امیدوارکننده برای سینمای ایران می داد اما در ادامه ماجرا، این امید به سرعت رنگ باخت تا آماری کمتر از یک میلیون نفر تماشاگر به عنوان مخاطبان فیلم های نوروزی، پایانی تلخ و نگران کننده برای اهالی سینما باشد.

شکست اکران نوروزی/ چشم امید سینما به اکران عید فطر

با شروع ماه مبارک رمضان، قطعا از تعداد مخاطبان فیلم های روی پرده کاسته خواهد شد هرچند که سازمان سینمایی در طرح رمضانه خود، بلیت سینماها را تا قبل از ساعت 19 نیم بها اعلام کرده باشد.

در میان فیلم های روی پرده سینماها، فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی فر که روایتی از شهادت برادران باکری است، به دلیل اینکه سیما فیلم سرمایه گذاری آن را برعهده داشته، برخلاف سایر فیلم ها، از تبلیغات خوبی در تلویزیون برخوردار بود و بدون شک این تبلیغات در فروش فیلم بی تاثیر نخواهد بود و عملا در نوروز هیچ فیلم دیگری از تبلیغات صدا و سیما بهره ای نبرده است و همین صدای اعتراض عوامل فیلم های در حال اکران را درآورده است.

شکست اکران نوروزی/ چشم امید سینما به اکران عید فطر

گرانی بلیت سینماها تا مرز 50 هزارتومان پیش از اکران نوروزی در شرایط بد اقتصادی، شاید یکی دیگر از دلایل عدم استقبال مردم از فیلم های روی پرده باشد؛ از آنجاییکه مردم به سنما به عنوان یک تفریح و سرگرمی نگاه می کنند، دیدن یک فیلم سینمایی به همراه صرف شام و هزینه های رفت و آمد، برای یک خانواده چهار نفره، نزدیک به 500 هزارتومان هزینه دارد و پرداخت این رقم ها در این شرایط سخت اقتصادی، جایی در سبد خانواده ها باقی نمی گذارد.

برخی نیز معتقداند که انتخاب فیلم های طنز و کمدی در لیست فیلم های اکران نوروزی بنا بر احوالات عمومی جامعه، می توانست به استقبال بیشتر مخاطبان کمک کند؛ سید جمال ساداتیان، تهیه کننده سینما در این خصوص می گوید:« ناموفق بودن اکران نوروزی به چند مورد بستگی دارد؛ حال عمومی مردم و فیلم‌های اکران شده که باید با آثار خوب اعتمادسازی شود.

اگر امسال وزارت ارشاد کمی سیاست به خرج می‌داد و اجازه می‌داد فیلم‌هایی مثل «شیشلیک» یا «چپ راست» که شرایط بهتری برای جذب مخاطب داشتند اکران می‌شدند سینماها قطعاً شرایط بهتری را به لحاظ فروش تجربه می‌کردند.

این‌ها برداشت شخصی است و برای بررسی باید یک تیم تحقیقاتی کار کند ولی می‌توان از وضعیت اکران نوروزی اینطور برداشت کرد که مردم اولا به فیلم‌های مفرح‌تری نیاز دارند و به لحاظ اقتصادی هم باید با شرایط باثبات‌تری روبرو باشند. در حال حاضر سینما اولویت جدی مردم برای تفریح نیست چون باید همه این‌هایی که گفتیم وجود داشته باشد تا آن‌ها حاضر باشند پول بدهند.»

با همه این شرایط برخی چشم امید به اکران عید فطر دوخته اند تا با فیلم های تازه نفسی همچون «لامینور» داریوش مهرجویی و فیلم طنز «انفرادی» سید مسعود اطیابی با بازی رضا عطاران بار دیگر چرخ این سینما بچرخد و شاهد استقبال تماشاگران از فیلم های سینماها باشیم.

در ادامه این گزارش نگاهی به آمار فروش فیلم های روی پرده سینماها داریم:

فیلم مجموع فروش (ارقام به تومان)
سگ بند 17316669500
موقعیت مهدی 7806971250
شادروان 6547743500
روز صفر 4751533000
مرد بازنده 4121721000
گل به خودی 419798500
قدغن 208302000
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خصوصی های بازیگر آقای قاضی که نمی دانستید + عکس خانوادگی و بیوگرافی بهزاد خلج