پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!


پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!

1. پولیپ روده و معده از جمله شایع‌ترین انواع پولیپ هستند که عموما خوش خیم هستند. 2. شایع‌ترین علائم پولیپ روده یبوست، اسهال، درد شکمی و مدفوع خونی است. 3. رفلاکس معده، سوزش سردل، معده درد و خونریزی معده از شایع‌ترین علائم پولیپ معده است. The post پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!...

پولیپ روده و معده به عنوان یکی از بیماری‌های شایع دستگاه گوارشی معمولاً در مراحل اولیه بی‌ضرر و بی‌خطر هستند، اما برخی از آنها به مرور زمان ممکن است باعث سرطان شوند. در ادامه با ما همراه شوید تا در کنار شناخت علائم و علل پولیپ روده، با پولیپ معده، علائم و نشانه‌های پولیپ روده و معده، درمان بیماری روده بزرگ و درمان پولیپ معده آشنا شوید. در این مطلب ابتدا بررسی جامعی در مورد پولیپ روده خواهیم داشت و سپس به بررسی پولیپ معده می‌پردازیم.

یادتان باشد که دکترتو با فراهم کردن شرایط لازم، به شما این امکان را می‌دهد که برای نشخیص و درمان پولیپ روده و معده با مشاوره آنلاین و تلفنی یا مراجعه حضوری با متخصص گوارش بهترین مسیر را انتخاب کنید.

پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!

مشاوره با متخصصان
گوارش و کبد
دکترِتو

پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!

پولیپ روده چیست؟

پولیپ به رشد توده‌ یا غدد سلولی گفته می‌شود که معمولا خوش‌خیم هستند. اگر این توده سلولی روی جداره داخلی کلون (روده بزرگ) یا رکتوم رشد کند، به آن پولیپ روده (colon polyp) می‌گویند. پولیپ‌ها شکل‌های مختلفی دارند و معمولاً هم بی‌خطر هستند، اما گاهی با گذر زمان برخی از پولیپ‌های روده ممکن است به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند که با برداشتن پولیپ‌ها می‌توان ریسک گسترش سرطان روده را کاهش داد. پولیپ‌ روده شکل‌های مختلفی دارد و معمولاً مسطح و صاف هستند یا توده‌های برجسته قارچ مانندی که پایه دارند. این بیماری بازه سنی خاصی ندارد، اما افراد پنجاه سال به بالا، دارای اضافه وزن که سیگار هم می‌کشند و سابقه خانوادگی پولیپ روده و سرطان روده دارند، بیشتر مستعد ابتلا به پولیپ روده هستند.

اندازه پولیپ روده معمولا چقدر است؟

پولیپ روده علاوه بر شکل متفاوت، اندازه مختلفی هم دارد. گاهی پولیپ‌ها بسیار کوچک هستند که اندازه‌شان تا 5 میلی‌متر هم نمی‌رسد و گاهی هم به حدی بزرگ و درشت می‌شوند که اندازه‌شان به بیش از 30 میلی‌متر می‌رسد. به ‌طور کلی، اندازه پولیپ روده کوچک را می‌توان به اندازه سر چوب کبریت تشبیه کرد و پولیپ‌های بزرگ هم تقریباً اندازه انگشت شست می‌شوند.

پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ‌های روده از نظر اندازه و شکل‌ به انواع متفاوتی تقسیم‌بندی می‌شوند.

انواع پولیپ روده

به طور کلی پولیپ روده به عنوان یکی از انواع بیماری های دستگاه گوارش در شرایط مختلف و به شکل‌های متفاوتی بروز پیدا می‌کند. به همین دلیل نیز در ادامه به بررسی انواع پولیپ روده می‌پردازیم:

۱. پولیپ خوش‌خیم روده

به پولیپ غیر سرطانی روده، پولیپ‌ خوش‌خیم روده می‌گویند که توده پوشش داخلی روده بزرگ هستند که خطری برای فرد ندارند و احتمال بدخیمی در آن‌ها بسیار پایین است. پولیپ هایپرپلاستیک (hyperplastic)، پولیپ hamartomas، پولیپ کودکان، پولیپ التهابی یا کاذب، پولیپ peutz-jegher’s و پولیپ لنفاوی از انواع پولیپ‌ خوش‌خیم روده هستند.

۲. پولیپ روده کوچک

پولیپ هایپرپلاستیک یکی از انواع پولیپ‌های روده در اندازه کوچک نیم‌ سانتی‌متری است که بیشتر رکتوم و سیگمویید را درگیر می‌کند. این پولیپ روده کوچک معمولاً علائم و نشانه ندارد و به آهستگی درون دیواره داخلی روده رشد می‌کند.

۳. پولیپ روده در جوانان

پولیپ Juventile یا پولیپ جوانان که جزء پولیپ‌های خوش‌خیم روده است در 80 درصد موارد رکتوم و بیشتر کودکان زیر ده سال را درگیر می‌کند. میزان شیوع پولیپ روده جوانان در پسران به ‌نسبت دختران بالاتر است.

پولیپ روده می‌تواند در روده بزرگ یا کوچک ایجاد شود و معمولا خوش‌خیم است، وجود خون در مدفوع و تغییر رنگ آن، درد شکمی، کم‌خونی و اسهال و یبوست از علائم اصلی این بیماری است.

شایع‌ترین علائم پولیپ روده چیست؟

در ادامه موضوع پولیپ روده و معده باید گفت که پولیپ روده در بیشتر موارد علائم و نشانه‌ای ندارد با این حال برخی از علائم شایع که در مبتلایان به پولیپ روده مشاهده می‌شوند شامل این موارد هستند:

خون در مدفوع: خون‌ریزی مقعدی و مدفوع خونی یکی از نشانه‌های مهم ابتلا به پولیپ روده یا سرطان روده است که باید جدی گرفته شود. خونریزی‌های شدید ممکن است باعث پارگی پوست مقعد شوند.درد شکم: در مواردی که پولیپ روده بزرگ باشد، باعث انسداد قسمتی از روده می‌شود و در نتیجه دل درد شدید ایجاد می‌کند. تغییر رنگ مدفوع: سیاه شدن رنگ مدفوع یکی از علائم پولیپ روده است که حاکی از خونریزی روده بزرگ است.کم‌خونی: خونریزی ناشی از ابتلا به پولیپ روده باعث کاهش میزان آهن در بدن می‌شود. فقدان آهن و اسید فولیک هم کار سلول‌های قرمز خون را مختل کرده و نتیجه‌اش ایجاد کم‌خونی در فرد خواهد بود. کاهش اکسیژن دریافتی اندام‌های بدن به ‌واسطه کم‌خونی باعث ایجاد خستگی، ضعف و تنگی نفس می‌شود.یبوست یا اسهال: در صورتی که تغییر عادات روده‌ای طولانی شود می‌تواند از علائم پولیپ روده باشد.
پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!درد شکمی، یبوست و اسهال و مدفوع خونی از علائم اصلی وجود پولیپ در روده است.

مهم‌ترین علل ایجاد پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده از رشد غیرطبیعی بافت به وجود می‌آید، اما هنوز علت اصلی آن را کسی نمی‌داند. بدن به ‌صورت طبیعی هر چند وقت یک بار، سلول‌های جدید را جایگزین سلول‌های آسیب‌دیده و قدیمی می‌کند، اما گاهی بدن بدون آنکه نیاز داشته باشد، فرایند رشد و تقسیم سلولی انجام می‌دهد. همین رشد سلولی بی‌دلیل باعث ایجاد پولیپ می‌شود که ممکن است هر قسمتی از روده بزرگ را درگیر کنند. سبک زندگی و عادات غذایی بد از جمله مؤثرترین علل پولیپ روده محسوب می‌شوند مانند استعمال دخانیات، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و غذاهای پرچرب و عدم تحرک. به طور کلی موارد زیر را می‌توان علل پولیپ روده دانست:

چاقی و اضافه وزنداشتن سابقه خانوادگیسابقه قبلی پولیپسن بالای 50بیماری‌های التهابی مثل کولیت اولسراتیو یا کرونسرطان رحم یا تخمدان پیش از 50 سالگیدیابت کنترل نشده نوع 2اختلالات ژنتیکی مثل سندروم گاردنر، سندروم پولیپوز دندانه‌دار، سندروم پوتز-جگرز، پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی

تشخیص پولیپ روده چگونه انجام می‌شود؟

روش‌های مختلفی برای تشخیص پولیپ روده وجود دارند که متداول‌ترین آن‌ها کولونوسکوپی روده است:

در روش کولونوسکوپی روده، لوله بزرگ منعطفی مجهز به دوربین از طریق مقعد وارد روده می‌شود. حین کولونوسکوپی اگر پولیپ و توده‌ای مشاهده شد، از آن نمونه‌برداری کرده یا پولیپ را برمی‌دارند.روش بعدی برای تشخیص پولیپ روده، سیگموییدوسکوپی است که شبیه کولونوسکوپی بوده، اما امکان نمونه‌برداری ندارد.سی‌تی کولونوگرافی: سی‌تی کولونوگرافی آزمایش غیرمستقیم روده است که به آن کولونوسکوپی مجازی هم می‌گویند. پس از اسکن، تصاویر دو بعدی و سه بعدی از روده و مقعد تهیه می‌شود که بافت‌های ملتهب، زخم، پولیپ و توده‌ها را نشان می‌دهد. در صورت مشاهده تومور در روده برای نمونه‌برداری یا برداشتن غده باید از کولونوسکوپی استفاده شود.آزمایش مدفوع: در صورتی که رگه‌های خون در مدفوع مشاهده شود می‌تواند نشانه وجود پولیپ روده باشد.تست باریم انما: در این روش، مایع باریم را داخل مقعد تزریق می‌کنند و از روده‌ها عکس اشعه ایکس می‌گیرند. روده‌ها در عکس به خاطر باریم سفید نشان داده می‌شوند، اگر قسمتی تیره باشد نشانه وجود پولیپ است.
پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!

مشاوره با متخصصان
گوارش و کبد
دکترِتو

پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!

درمان پولیپ روده چگونه انجام می‌شود؟

درست است که پولیپ روده معمولاً بی‌خطر و خوش‌خیم است، اما تضمینی هم نیست که به سرطان روده تبدیل نشوند. بنابراین، بهترین راه برای درمان پولیپ روده، برداشتن پولیپ‌ها است. در بیشتر موارد نیازی به جراحی نیست و با همان کولونوسکوپی می‌توان بیشتر پولیپ‌ها را برداشت، اما در مواردی که اندازه پولیپ بزرگ باشد، باید سراغ روش درمان جراحی لاپاروسکوپی رفت.

در کنار روش‌های درمان پولیپ روده می‌توان با اقداماتی، احتمال ابتلا به پولیپ روده را کاهش داد. درمان خانگی یکی از روش‌های کمتر تهاجمی برای درمان پولیپ روده است که با مصرف برخی خوراکی‌ها و پرهیز از مواد غذایی خاصی احتمال ابتلا به پولیپ روده را کاهش می‌دهد.

خوراکی‌هایی که برای پیشگیری از ابتلا به پولیپ روده مفید هستند عبارت‌اند از:

کلم بروکلی: وجود سولفورافن در کلم بروکلی باعث کاهش رشد پولیپ روده و افزایش خود تخریبی سلول‌های تومور می‌شود.فلفل قرمز: حاوی فولاد است و برای رفع التهاب و پیشگیری از سرطان روده مفید است.پیاز: بیوفلاونویید بالا در پیاز مانع از ابتلا به پولیپ روده می‌شود.اسفناج: منیزیم موجود در اسفناج می‌تواند از ابتلا به پولیپ روده جلوگیری کند. به‌ علاوه اینکه خوراکی مطلوبی برای پاکسازی دستگاه گوارش است.زردچوبه: خاصیت ضد التهابی دارد و علاوه بر اینکه احتمال ابتلا را پایین می‌آورد، تعداد پولیپ‌ها در مبتلایان را هم نصف می‌کند.سیر: وضعیت قلب و عروق را تقویت می‌کند و احتمال ابتلا به پولیپ و سرطان روده را پایین می‌آورد.

مراقبت‌های لازم بعد از عمل برداشتن روده

در ادامه موضوع پولیپ روده و معده باید گفت که با انجام چند نکته ساده و رعایت رژیم غذایی مناسب می‌توان عوارض بعد از برداشتن روده را به حداقل رساند.

پس از عمل جراحی و برداشتن روده بزرگ معمولاً بیمار احساس نفخ زیادی دارد و مدفوع شل می‌شود. نخستین کاری که باید انجام دهید حذف غذاهای نفاخ و شل کننده مثل حبوبات، تخم‌مرغ، کلم، گل کلم، پیاز، ماهی سرخ‌شده، آجیل، هندوانه، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، پنیر و شیر از رژیم غذایی است.مصرف ماست برای کاهش گاز روده‌ها مناسب است و باعث سفت شدن مدفوع می‌شود.مصرف غذاهای حاوی فیبر مثل ادویه‌ها، گوجه فرنگی، سیب، پرتقال، توت فرنگی، سبزیجات خام، اسفناج، لوبیا سبز، ذرت، پاپ کورن، آجیل باید به حداقل برسد، چراکه فیبرها باعث تحریک و گاهی انسداد روده می‌شوند.مصرف حداقل 8 لیوان آب در طول روز یک ساعت پیش و یک ساعت پس از غذا. مصرف مایعات طبیعی و رقیق هم توصیه می‌شود.پرهیز از مصرف شیرینیجات، قند و شکر مصنوعی، آب میوه‌های مصنوعی. بهتر است از نان و بیسکوییت‌های سبوس‌دار استفاده نشود.پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ‌کردنی، و روغن‌های جامد
پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!معمولا در کولونوسکوپی، پولیپ‌ها برداشته می‌شوند، اما ممکن است کار به جراحی لاپاروسکوپی یا حتی برداشتن روده هم برسد.

پولیپ معده و انواع آن

تومور یا توده‌های سلولی در قسمت داخلی شکم یا لایه درونی معده را پولیپ معده می‌گویند که عمدتاً بی‌خطر و بدون علائم و نشانه هستند. هرچند که گاهی احتمال دارد که همین پولیپ معده بی‌خطر، سرطانی شود.

انواع پولیپ معده

پولیپ معده انواع مختلفی دارد، اما درمجموع به دو نوع اصلی تقسیم می‌شود: پولیپ معده خوش‌خیم یا غیرنئوپلاستیک و نئوپلاستیک. پولیپ معده خوش‌خیم غیر سرطانی است، اما پولیپ‌های نئوپلاستیک احتمال سرطانی شدن دارند.

در یک دسته‌بندی جزئی‌تر انواع پولیپ معده به صورت زیر است:

پولیپ هیپرپالستیک رایج‌ترین نوع پولیپ معده است است که در اثر التهاب پوشش داخلی دستگاه گوارش، ایجاد می‌شودپولیپ غده فوندوس: این نوع از پولیپ معده در قسمت بالایی معده یا فوندوس ایجاد می‌شود. خوشبختانه این پولیپ خوش‌خیم و غیر سرطانی است.پولیپ التهابی در محل اتصال معده و روده کوچک رشد می‌کند.پولیپ آدنوماتوز که خطرناک‌ترین و بدخیم‌ترین نوع پولیپ معده است. این نوع پولیپ‌ها سرطانی هستند و می‌توانند بسیار بزرگ شوند ( تا 4 سانتی‌متر قطر) و وجود آن احتمالا خبر از سرطان معده می‌دهد.

شایع‌ ترین نشانه‌ های پولیپ معده کدام‌اند؟

پولیپ معده مانند پولیپ روده بدون علائم و نشانه است، و معمولاً در آزمایش‌هایی تشخیص داده می‌شوند که برای تشخیص بیماری دیگری تجویز شده‌اند. به ‌طور کلی، شایع‌ترین نشانه‌های پولیپ معده شامل این موارد می‌شوند:

رفلاکس اسید معدهسوزش سر دلمعده دردسوء هاضمهاحساس سیری سریعاستفراغخون‌ریزی دستگاه گوارشکم‌خونیکمبود آهنخستگی
پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ معده با کمک روش‌های مشخصی، آن هم در صورت تشخیص به موقع، به خوبی درمان خواهد شد.

علت به وجود آمدن پولیپ معده

علت به ‌وجود آمدن پولیپ معده مشخص نیست. با این حال می‌توان هر عاملی که باعث اختلال در رشد طبیعی سلول‌های معده شود را علت به ‌وجود آمدن پولیپ معده دانست. برخی محققان هم استعمال دخانیات، عدم تحرک و سن بالا را از عوامل خطر ایجاد پولیپ معده می‌دانند. التهاب مزمن معده، عفونت پیلوری، کمبود آهن، فرسایش معده و مصرف داروهای مهارکننده مثل امپرازول از جمله علت‌های به ‌وجود آمدن پولیپ معده هستند.

درمان پولیپ معده به چه صورت است؟

در ادامه موضوع پولیپ روده و معده باید گفت که عوامل مختلفی در درمان پولیپ معده نقش دارند. اندازه و تعداد و جای پولیپ روده و معده در درمان آن موثر است. مهمترین عوامل در پاسخ به درمان این بیماری عبارت‌اند از:

نوع پولیپاندازه و شکل پولیپمکان آن تعداد آنهاعلائم بیمار.

پولیپ معده خوش‌خیم و غیر سرطانی که علامتی ندارد، نیاز به درمان خاصی ندارد. خونریزی ناشی از برداشتن پولیپ‌های کوچک باعث شده که پزشکان با این نوع پولیپ‌ها کاری نداشته باشند، اما در مواردی که پولیپ معده بزرگ است و احتمال سرطانی شدن دارد بهتر است که برداشته شود. بهترین روش هم برای درمان پولیپ معده آندوسکوپی است.

عمل پولیپ معده به چه صورت انجام می‌شود؟

یکی از روش‌های درمانی پولیپ معده، عمل جراحی و برداشتن پولیپ است که به آن پولیپکتومی می‌گویند. در این روش عمل جراحی کم تهاجم، پولیپ‌ها را با استفاده از ابزار خاصی از غشای مخاطی بیرون کشیده و از پایه برمی‌دارند.

پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!اگر پولیپ معده کمی بزرگ باشد، می‌توان با مجهزکردن آندوسکپوپی به ابزار جراحی، آن را برداشت.

روش‌های خانگی درمان پولیپ معده

التهاب مزمن معده یکی از عوامل ایجاد پولیپ‌های هایپرپلاستیک است. برای این‌ کار می‌توان با رعایت رژیم غذایی مناسب، میزان ترشح اسید معده را کم کرد. آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت ناشی از باکتری پیلوری در معده تجویز می‌شوند. با برطرف کردن عفونت هیلوباکتری می‌توان پولیپ‌های هایپرپلاستیک معده را از بین برد. به ‌علاوه اینکه احتمال عود پولیپ‌ها را کاهش می‌دهد.

نوع غذایی که مصرف می‌کنید در درمان پولیپ معده و مدیریت علائم آن بسیار موثر است. متخصصین گوارش توصیه می‌کنند که رژیم غذایی خود را به صورت زیر تغییر دهید:

مصرف غذاهای اسیدی، غذاهای آلوده و نوشیدن الکل باعث التهاب بافت معده و ایجاد گاستریت می‌شوند که ممکن است باعث ایجاد پولیپ معده شوند. با حذف این خوراکی‌ها از رژیم غذایی می‌توان التهاب معده را کاهش داد. میوه‌ها و سبزیجات به ‌خاطر فیبری که دارند برای حفظ سلامت دستگاه گوارش مفید هستند. از مصرف زیاد میوه‌های اسیدی مثل گریپ‌فروت و پرتقال و ترشیجات خودداری کنید، چراکه خطر ابتلا به سرطان معده را بیشتر می‌کنند. حبوبات و غلات هم به ‌خاطر فیبر و ویتامین B که دارند به هضم طبیعی غذا کمک کرده و باعث تقویت معده می‌شوند.یکی دیگر از روش‌های خانگی درمان پولیپ معده حذف غذاهای چرب و سرخ‌کردنی‌ها، لبنیات کامل و غذاهای فراوری‌شده از رژیم غذایی است. این غذاها معمولاً دیر هضم می‌شوند و باعث افزایش اسید معده و سوزش معده می‌شوند. بهتر است به‌ جای این خوراکی‌های مضر، سراغ مرغ و ماهی تازه و آب‌پز شده یا کبابی، لبنیات کم‌چرب و روغن زیتون بروید. نوشیدنی‌های کافئین‌دار و گازدار هم باید از رژیم غذایی مبتلایان پولیپ معده حذف شود.

یادتان باشد که دکترتو با فراهم کردن شرایط لازم، به شما این امکان را می‌دهد که برای درمان بیماری خود با مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری با متخصص گوارش، بهترین روش درمانی را انتخاب کنید.

پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!

مشاوره با متخصصان
گوارش و کبد
دکترِتو

پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!

پولیپ معده باعث سرطان معده می‌شود؟

در سرطان معده که در انگلیسی به آن gastric cancer گفته می‌شود، شاهد هستیم که توده‌ها و سلول‌های سرطانی قسمت دیواره داخلی معده را درگیر می‌کنند. گسترش سرطان معده می‌تواند شکم، کبد، ریه و استخوان‌ها و حتی غدد لنفاوی را هم درگیر کند. پولیپ معده قسمت‌های مختلف معده را درگیر می‌کند، اما معمولاً قسمت فوقانی معده بیشتر از سایر نقاط مبتلا می‌شود.

به‌‌طورکلی، بیشتر پولیپ‌های معده کوچک‌تر از 2 سانتی‌متر و خوش‌خیم هستند یعنی به‌ ندرت پیش می‌آید که پولیپ معده باعث سرطان معده شود، اما پولیپ‌های معده که استعداد بدخیمی دارند یکی از عواملی هستند که باعث سرطان معده می‌شوند.

آیا پولیپ معده در کودکان رایج است؟

پولیپ جوانی یا جوانان از بیماری‌های رایج پولیپ معده در کودکان است که کودکان بین 2 تا 10 ساله را درگیر می‌کند، پولیپی که سرطانی نیست و معمولاً در رده پولیپ‌ معده خوش‌خیم دسته‌بندی می‌شود و قابل درمان است. درگیر شدن روده کودک باعث خونی شدن مدفوع کودک می‌شود.

پولیپ معده در نوزادان هم اتفاق می‌افتد؟

بیماری کولیت که عدم تحمل پروتئین شیر است جزء بیماری‌های شایع در نوزادان و کودکان به ‌شمار می‌آید. علت پولیپ یا کولیک معده در نوزادان هنوز مشخص نیست. برخی محققان عدم تحمل لاکتوز، نارس بودن سیستم گوارشی، آلرژی، تغییر باکتری‌های سیستم گوارش، تغییر تغذیه کودک و اضطراب والدین را علل اصلی پولیپ معده و کولیک نوزادان می‌دانند. به ‌طور کلی، نوزادان مادرانی که در طول بارداری یا بعد از زایمان سیگار می‌کشند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دردهای کولیکی هستند. معمولاً کولیک‌ها تا سه ماهگی برطرف می‌شوند و در حال حاضر درمان دارویی برای پولیپ معده نوزادان وجود ندارد. داروهای ضد نفخ و پروبیوتیک‌ها در مواردی به بهبود کولیک نوزادان کمک می‌کنند. علائم کولیت در نوزادان عبارتند از:

اسهالمدفوع خونیاستفراغ.

آیا پولیپ معده خطرناک است؟

به ‌طور کلی پولیپ معده معمولاً بی‌خطر و غیر سرطانی است، اما یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در دنیا سرطان معده است که علت آن هم هنوز مشخص نیست. سوءتغذیه، عفونت هیلوباکتر، مصرف سیگار و الکل، سابقه فامیلی سرطان و پولیپ معده از جمله عواملی هستند که ریسک ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهند. اگر پولیپ‌های هایپرپلاستیک، استعداد بدخیمی داشته باشند می‌توانند خطرناک باشند و به سرطان معده تبدیل شوند.

پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!تغذیه سالم می‌تواند از التهاب سیستم گوارشی جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به پولیپ را کاهش می‌دهد.

راهی برای پیشگیری از پولیپ معده وجود دارد؟

پیش از این اشاره کردیم که پولیپ معده معمولاً خوش‌خیم است مگر آن دسته توده‌هایی که استعداد بدخیمی دارند و ممکن است به سرطان معده تبدیل شوند. برای پیشگیری از پولیپ معده باید از علل ایجاد پولیپ معده جلوگیری کنید. پولیپ معده معمولاً علامت مشخصه خاصی ندارد و عوامل خطر آن هم مشخص نیستند، اما به طور کلی باید از هر عاملی که باعث تحریک و التهاب معده می‌شود پرهیز کنید. حذف الکل، دخانیات و غذاهای روغنی و چرب از رژیم غذایی از روش‌های مطمئن برای پیشگیری از پولیپ معده هستند. بهتر است به‌ جای مصرف آب میوه‌های مصنوعی، شیرینیجات، روغن‌های مصنوعی سراغ آب میوه‌های طبیعی، خوراکی‌های حاوی فیبر، سبزیجات، ماهی، روغن‌های ارگانیک مثل روغن زیتون و کلزا بروید.

سؤالات متداول شما

چه زمانی پولیپ معده و روده خطرناک می‌شوند؟

بیشتر پولیپ‌های معده و روده خطرناک و سرطانی نیستند. بسته به نوع پولیپ معده و روده، اندازه پولیپ‌ها، تعداد و احتمال بدخیمی، پولیپ‌های معده و روده می‌توانند خطرناک باشند.

احتمال سرطانی شدن پولیپ معده و روده چقدر است؟

احتمال سرطانی شدن این پولیپ‌ها کم است. پولیپ روده و معده ضایعه‌ای است که بخشی از دستگاه گوارش، و بخش‌هایی از روده کوچک یا بزرگ را درگیر می‌کند. معمولاً این پولیپ‌ها هیچ آسیبی برای افراد ایجاد نمی‌کنند، اما گاهی در گذر زمان سرطانی می‌شوند. به ‌همین دلیل پزشک اقدام به برداشتن پولیپ‌ها از طریق آندوسکوپی و عمل جراحی (برای پولیپ‌های بزرگ) می‌کند.

آیا پولیپ معده و روده کشنده است؟

بیشتر پولیپ‌های معده و روده خطرناک و سرطانی نیستند، اما ممکن است در گذر زمان سرطانی و کشنده شوند.

چگونه می‌توان از پولیپ معده و روده جلوگیری کرد؟

بهترین راه پیشگیری است. از مصرف خوراکی‌های التهاب‌زا، الکل، دخانیات، غذاهای فرآوری شده و چرب و ادویه زیاد پرهیز کنید. مصرف میوه و سبزیجات تازه، آجیل‌ها و روغن زیتون و ماهی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. تحرک و فعالیت بدنی منظم هم به پیشگیری از پولیپ معده و روده کمک می‌کنند.

درمان سریع این بیماری چیست؟

سریع‌ترین راه درمان پولیپ‌های معده و روده، برداشتن توده‌های کوچک با آندوسکوپی و توده‌های بزرگ از طریق عمل جراحی است.

چه زمانی باید به پزشک متخصص مراجعه کرد؟

در صورتی که علائم پولیپ مثل اسهال و یبوست، مدفوع تیره، خونریزی مقعدی، کم‌خونی، احساس ضعف و خستگی، و استفراغ شدت پیدا کنند حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

برای درمان پولیپ معده و روده به چه متخصصی باید مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده علائم باید به متخصص گوارش مراجعه کنید.

معده درد نشانه پولیپ معده است؟

در بسیاری از شرایط، احساس درد در ناحیه شکم و معده درد به عنوان علائم پولیپ معده خواهد بود، اما این احساس درد صرفاً به دلیل پولیپ معده نیست، بنابراین لازم است که سایر علائم نیز بررسی شده و تشخیص دقیق‌تری اتفاق بیفتد.

تفاوت کولیت با پولیپ معده چیست؟

کولیت یکی از انواع بیماری‌های روده است که با نشانه‌های التهابی همراه است و پولیپ نیز با ایجاد زائده‌ای در ابعاد مختلف شکل می‌گیرد. با وجودی که برخی از علائم این دو بیماری مشابه هم هستند اما با تشخیص درست و استفاده از آزمایش‌های مربوطه می‌توان بهترین روش‌ درمانی را برای آن‌ها انتخاب کرد.

عفونت معده باعث ایجاد پولیپ معده می‌شود؟

شاید بهتر است که بگوییم وجود پولیپ معده و باکتری‌ ناشی از آن می‌تواند علائمی از التهاب و عفونت معده را به وجود بیاورد.

ورم و التهاب مزمن معده باعث پولیپ می‌شود؟

پولیپ معده بر اساس دلایل متعددی شکل می‌گیرد که مهم‌ترین آن‌ها وجود انواع مشخصی از باکتری‌ها و همین‌طور سیستم ایمنی ضعیف است. به همین دلیل هم بدون آزمایش‌های لازم و تشخیص دقیق نمی‌توان التهاب و ورم معده را دلیلی بر بروز پولیپ معده دانست.

زخم معده احتمال پولیپ معده را افزایش می‌دهد؟

بله، باکتری‌هایی همچون هلیکوباکتر پیلوری و اچ پیلوری که معمولا موجب بروز زخم معده می‌شوند می‌توانند احتمال بروز پولیپ را نیز افزایش دهند.

پولیپ روده باعث سرطان روده می‌شود؟

معمولاً بیشتر پولیپ‌ها کوچک و غیرسرطانی هستند، اما در برخی از شرایط و به ویژه در رابطه با پولیپ‌های بزرگ‌تر احتمال بروز سرطان روده نیز وجود خواهد داشت.

وجود خون در مدفوع نشانه پولیپ روده و معده است؟

یکی از علائمی کا معمولا در پولیپ روده و معده دیده می‌شود وجود مدفوع خونی است، اما این علامت را نمی‌توان صرفا به پولیپ روده و معده محدود کرد، بلکه لازم است که با بررسی سایر علائم و همین‌طور انجام آزمایشات و روش‌های تشخیص کامل‌تر، به شکل دقیق‌تری اظهار نظر کرد.

خونریزی مقعدی نشانه پولیپ روده و معده است؟

با وجودی که این علامت معمولا نشانه‌ای از پولیپ روده است، اما نمی‌توان آن را به این بیماری محدود کرد، بنابراین لازم است که سایر علائم نیز مورد بررسی قرار بگیرند تا مشخص شود که آیا خونریزی مقعدی نشانه این بیماری هست یا نه.

دل درد نشانه پولیپ روده و معده است؟

بله، قطعا وجود احساس درد در ناحیه شکم از اصلی‌ترین علائم این معضل حواهد بود، اما این بدان معنا نیست که صرفاً با وجود دل درد بتوان وجود پولیپ را به طور قطع تشخیص داد.

پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!

مشاوره با متخصصان
گوارش و کبد
دکترِتو

پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!پولیپ روده و معده و تمام نکات مهمی که باید بدانید!

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

پولیپ‌های روده و معده توده‌های کوچک و بزرگی در دیواره داخلی روده و معده هستند که اکثریت هم نشانه‌ای ندارند. یعنی ممکن است خیلی از ما این پولیپ را در روده و معده‌مان داشته باشیم. پولیپ‌های معده و روده معمولاً در آندوسکوپی دیده می‌شوند. پولیپ‌های کوچک را می‌توان حین همان آندوسکوپی برداشت. عمل جراحی و لیزر درمانی هم از روش‌های پیشنهادی برای درمان پولیپ‌های بزرگ هستند.

درست است که این توده‌های خوش‌خیم زیاد هم خطرناک نیستند، اما ممکن است طی سال‌ها به سرطان تبدیل شوند. بنابراین با رعایت نکات غذایی و تغییر عادات زندگی می‌توانید از این توده‌ها پیشگیری کنید. یادتان باشد که دکترتو با فراهم کردن شرایط لازم، به شما این امکان را می‌دهد که برای درمان بیماری خود با مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری با دکتر گوارش، بهترین روش درمانی را انتخاب کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

منابع
https://www.nhs.uk/conditions/bowel-polyps/
https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/intestinal-polyps
https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/15370-colon-polyps
https://www.nhsinform.scot/illnesses-and-conditions/stomach-liver-and-gastrointestinal-tract/bowel-polyps
https://www.medicalnewstoday.com/articles/322428
https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/intestine-polyp

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اشتباه فاحش کارگر کارواش؛ خسارت شدید به خودروی لوکس!