تعلیم دین در عصر حاضر، شنا در برابر حرکت موج است / رشد مادی گرایی گرایشات فطری را ضعیف کرده است


تعلیم دین در عصر حاضر، شنا در برابر حرکت موج است / رشد مادی گرایی گرایشات فطری را ضعیف کرده است

حجت الاسلام ساجدی با بیان اینکه تعلیم دین در عصر حاضر، شنا در برابر حرکت موج است، گفت: دین گرچه در فطرت ریشه دارد اما رشد مادی گرایی بشر و تبلیغات ضد دینی به ویژه در قرون اخیر، سبب کم رنگ و ضعیف شدن گرایشات فطری شده است.

حجت الاسلام «ابوالفضل ساجدی» در گفت و گو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در خصوص تعلیم دین در عصر حاضر گفت: یکی از ویژگیهای تعلیم و تبلیغ و دفاع از دین در دوران حاضر, که آن را سخت کرده است شنا در برابر حرکت موج است و شناگری ماهر می طلبد در حالیکه تعلیم دروس دیگر مانند ریاضی و فیزیک به چنین مانعی مبتلا نیست.

این عضوهیت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: دینگرایی حرکتی در برابر موج گسترده و جهان شمول دین گریزی کشورهای غربی در دوران رنسانس و مدرنیسم است؛ زیرا در قرون اخیر به ویژه دوران مدرنیسم قرن 19 و 20 دین امری مذموم تلقی میشده است و سلطه جهانی فرهنگ غرب, این موج دین گریزی را به سایر کشورها هم سرایت داده است. این مشکل در آموزش علوم تجربی، یا تربیت مادی آدمی وجود ندارد. فضای فکری فراگیر جهان، نه تنها این نوع تعلیم و تربیت را منع نمیکند؛ بلکه مشوق و محرک آن است، در حالی که دینگرایی را منفور میپندارد.

وی با طرح این سوال که مگر خداگرایی فطری نیست پس چرا تبلیغ دین, شنا در برابر حرکت موج است.پاسخ داد: دین گرچه در فطرت ریشه دارد اما رشد مادیگرایی بشر و تبلیغات ضد دینی به ویژه در قرون اخیر, سبب کم رنگ و ضعیف شدن گرایشات فطری شده است. افزون آنکه انسان, گرایشات غریزی مادی نیز دارد که افراط در براوردن آنها عرصه را بر گرایشات فطری تنگ می کند.

حجت الاسلام ساجدی افزود: گرایشات فطری خداجویی همچون نهال نوپا و ضعیفی است که اگر به درستی محافظت, آبیاری و سم زدایی نشود به پژمردگی میگراید. آتش مادیگرایی که در قرون اخیر در جهان شعله ورتر شده و آتش غرایز حیوانی را شعله ورتر ساخته می تواند نهال نوپای فطرت را بسوزاند یا ضعیف و ضعیفتر سازد.

وی بیان کرد: آیا تعلیم و تربیت دینی در مدارس، دانشگاهها، مساجد و خانواده ها کارامد است؟ آیا آموزش دین همیشه به پذیرش آن می انجامد؟ فراز و فرودهای این عرصه کدامند؟ چرا جمعی از نسل نو از تربیت دینی و برخی از آموزش آن گریزانند؟ ضرورت پاسخ آنگاه آشکارتر میشود که بدانیم دین گرایی در فطرت نوجوان و جوان ریشه دارد. کشف آسیبهای موجود در روش و محتوای هدایت دینی نسل جدید، آرزوی دیرین دینمداران است، همانگونه که دینگریزى جوانان، واژهای آشنا و غم‌انگیز برای جمع پرشماری از خانوادهها و عقدهای ناگشوده در قلوب خیل فراوانی از خداباوران است.

این عضوهیت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: آسیبهای مزبور، جز فقدان باور قلبی و عدم التزام عملی به آموزههای دینی و در نتیجه، حرکت به سوی مقاصد غیر الهى، ثمرهی دیگری ندارد. جوانِ قربانی آسیب، سرمایه‏ هاى وجودى خویش در امور صرفاّ مادی وقف می کند و در شکلدهى شخصیت، امیال و گرایشهای خویش، از مسیر الاهی فاصله می گیرد. به رغم تلاشهایی که کما بیش در جهت اشاعه فرهنگ اسلامی و تربیت دینی نسل جوان و ارائه راهکارهای آن صورت گرفته است، جامعه جوان ما به اهتمامی مضاعف و گفتمانی نو و پیاپی در این میدان نیاز دارد.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر