کیفیت هوای سردشت و بوکان همچنان خطرناک است


کیفیت هوای سردشت و بوکان همچنان خطرناک است

ارومیه - ایرنا - معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: کیفیت هوای سردشت و بوکان در جنوب استان با شاخص 500 همچنان خطرناک و وضعیت قرمز است.

سعید موسوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کیفیت هوا در شمال استان و ارومیه مطلوب بوده و در حد قابل قبول و سالم است.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی بابیان اینکه ذرات ۱۰ میکرون علت عمده آلایندگی هوای استان بوده است، ادامه داد: شهرهای جنوبی استان اعم از بوکان پیرانشهر، نقده و تکاب در شرایط خیلی ناسالم و خطرناک در روز جمعه قرار داشتند که به تدریج از میزان گرد و غبار و آلاینده های هوا در این شهرها کاسته شده ولی بوکان همچنان آلوده است.

وی یادآور شد: به علت اینکه منشا آلودگی پدیده گرد وغبار وارد شده از خارج از کشور بود اقدامات انجام شده شامل توصیه‌های لازم در زمینه رعایت موارد ایمنی، بهداشتی و سلامت است.

موسوی گفت: کاهش فعالیت‌های بدنی بیماران قلبی و ریوی مبتلا به آسم، به خصوص در فضای باز و خودداری از خروج غیرضروری از منزل نیز برای سالمندان و کودکان، لازم است جزو اولویت شهروندان سردشتی و بوکانی در روز جاری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی دارای ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در شهرستان های خوی، سلماس، بوکان، سردشت و ارومیه است، افزود: ارومیه دارای چهار ایستگاه است که هر کدام سالانه نیازمند هزار میلیارد ریال اعتبار برای نگهداری هستند.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی یادآور شد: مشکلات ایستگاه ها، هزینه گزاف نگهداری و حتی فرسودگی بعضی از آنهاست که نیازمند توجه مسوولان برای اختصاص بودجه خاص برای نگهداری هستیم.

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...