مایه حیات در ممات


مایه حیات در ممات

امروزه بحران کمبود آب در سراسر شهرهای ایران به بحثی داغ در میان مسئولین تبدیل شده و وجود آب نه تنها برای مصارف خانگی، بلکه برای پرورش محصولات کشاورزی و تأمین غذا ضروری است.

کاهش بارندگی، ذخایر برفی مناطق کوهستانی و آب رودخانه‌ها موجب بروز خشکسالی در بروجرد شده است و با افزایش دمای هوا و گرما کم‌سابقه، امسال تنش آبی را تجربه می‌کنند. استفاده ناصحیح از منابع آب منجر به افزایش تنش آبی در بروجرد شده است و همچنین رعایت نکردن الگوی کشت از سوی کشاورزان منجر به تشدید بحران خواهد شد.

کاهش ۲۸ میلیون مترمکعبی آب زیرزمینی در دشت سیلاخور

یاری رئیس امور آب منطقه‌ای بروجرد دراین‌باره، اظهار کرد: وضعیت مخازن آب‌های زیرزمینی سیلاخور و اشترینان بیلان منفی دارند.

وی تصریح کرد: آب‌های زیرزمینی در دشت سیلاخور ۲۸ میلیون مترمکعب و در بخش اشترینان هشت میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

رئیس امور آب منطقه‌ای بروجرد خاطرنشان کرد: این امر نشان‌دهنده آن است که زنگ خطر برای کشاورزان به صدا در آمده است.

یاری اضافه کرد: برای مبارزه به بحران بی‌آبی باید به‌صورت عملی وارد عرصه شویم و قانون ممنوعیت کشت برنج باید در کل استان اجرایی شود.

وی بیان کرد: برای کنترل بحران بی‌آبی چاه‌های مجاز که اقدام به کشت برنج می‌کنند، برق آنان باید قطع شود.

رئیس امور آب منطقه‌ای بروجرد ادامه داد: بیش از ۲۰۰ حلقه چاه صنعتی در شهرستان است که باید پروانه دار و قانونمند شوند، متاسفانه برخی چاه‌ها که در اختیار کارخانجات سنگ‌بری و غیره هستند در اختیار کشت برنج قرار می‌گیرند، این چاه‌ها باید با نصب کنترل هوشمند قانونمند شود.

یاری عنوان کرد: کشاورزان از نصب کنتور هوشمند استقبال نمی‌کنند درحالی‌که نصب کنتور هوشمند از اقدامات مؤثر در کنترل بحران آب است.

کشت محصولات آبدوست در بروجرد ممنوع است

جواد گودرزی رئیس جهاد کشاورزی بروجرد نیز دراین‌باره، اظهار کرد: در سال‌های گذشته کشت محصولات آب‌دوست محدودیت داشت اما امسال ممنوع است.

وی تصریح کرد: کشاورزان متولیان تولید هستند و باید حمایت شوند در بروز پدیده خشکسالی اول کشاورزان آسیب می‌بینند.

رئیس جهاد کشاورزی بروجرد خاطرنشان کرد: سیاست جهاد کشاورزی در جایگزینی کشت‌های آب‌دوست به کشاورزان کمک می‌کند تا آسیب نبینند.

گودرزی اضافه کرد: جهاد کشاورزی با برنامه‌ریزی برخی کشت‌ها را مانند سیب‌زمینی و چغندر که آب‌دوست هستند را از کشت بهاره به پاییزه تغییر داده است.

وی بیان کرد: جایگزینی کشت‌های کلزا و زعفران و دیگر کشت‌ها به‌جای محصولات آب‌دوست از دیگر اقدامات خواهد بود و کشاورزان می‌توانند با کشت‌های گلخانه‌ای که مورد تائید جهاد کشاورزی است مصرف آب را کاهش دهند، همچنین کشاورزان با اجرای آبیاری نوین می‌توانند به کشت‌های اقتصادی اقدام کنند.

کاهش ۷۰ درصدی دبی رودخانه‌ها

امیر ثقلینی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد دراین‌باره، اظهار کرد: در حال حاضر باید وضعیت موجود حفظ شود چون در حال حاضر دبی رودخانه‌ها ۷۰ درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: باید کانون‌های بحران شناسایی شوند، لرستان جزء پنج استان بحران آب است، اقدامات اساسی برای مهار بحران با کارهای کارشناسی بررسی شود.

آبیاری فضای سبز با پساب

یحیی عیدی بیرانوند شهردار بروجرد دراین‌باره، اظهار کرد: این آمادگی وجود دارد که از آب غیر شرب برای آبیاری فضای سبز بوستان‌های سطح شهر استفاده شود.

وی تصریح کرد: برای آبیاری برخی از مناطق فضای سبز از آب غیر شرب استفاده خواهیم کرد، اداره آب و فاضلاب باید همکاری کند.

تأمین ۷۵ درصد آب شرب از چاه

حبیب‌اله حدادی رئیس آب و فاضلاب بروجرد دراین‌باره، اظهار کرد: شرایط از مرز بحران گذشته است و قطعاً کمبود آب را خواهیم داشت، خشکسالی چند سالی است که تداوم دارد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون چهار روستا در شهرستان بروجرد با تانکر آب‌رسانی می‌شود، گرمای زودهنگام هوا باعث مصرف بیشتر آب ‌می‌شود و با گرم شدن هوا و روشن شدن کولرهای آبی، هر کولر ۶۰۰ لیتر آب در شبانه‌روز مصرف می‌کند.

رئیس آب و فاضلاب بروجرد خاطرنشان کرد: برداشت آب شرب برای بخش کشاورزی در بخش‌هایی از شهر با انشعابات غیرمجاز مشکل‌ساز شده است.

حدادی اضافه کرد: ۹۴ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در سال گذشته مصرف داشته‌ایم که امسال پیش‌بینی می‌شود به ۱۰۴ هزار مترمکعب برسد، برای تأمین آب باید صرفه‌جویی جدی شود.

وی بیان کرد: ۷۵ درصد آب شرب بروجرد از چاه‌ها تأمین می‌شود که در صورت بحران با کمبود مواجه خواهیم شد.

رئیس آب و فاضلاب بروجرد با بیان اینکه بروجرد ۳۵ هزار مشترک فاضلاب دارد و بیشتر آب شرب شهرستان از چاه تأمین می‌شود، تصریح کرد: شبکه آب شرب بروجرد یکی از قدیمی‌ترین‌ شبکه‌ها در کشور بوده و جزء ۱۰ شهر اول است که در مجلس وقت، مصوبه می‌گیرد.

حدادی خاطرنشان کرد: آغاز عملیات اجرایی شبکه آب شرب بروجرد از سال ۱۳۳۵ شروع شده که شرکت فرانسوی کار را شروع کرده و در سال ۱۳۴۰ اولین اشتراک به متقاضی واگذار شده است.

وی اضافه کرد: متأسفانه امسال گرمای زودهنگام خواهیم داشت، خشکسالی امسال و کاهش شدید آب‌های زیرزمینی ۳۵ میلیون مترمکعب کاهش آب که معادل یک سال مصرف شهرستان است.

رئیس آب و فاضلاب بروجرد بیان کرد: اگر صرفه‌جویی نشود با کمبود مواجه خواهیم شد، قطعی برق در تابستان به ایستگاه‌های پمپاژ وارد خواهد شد و باعث قطعی آب نیز می‌شود، برای تأمین آب و مقابله با تنش آبی اعتبارات لازم باید اخذ شود.

حدادی ادامه داد: ورود کشاورزان غیربومی باعث کاهش شدید منابع آبی می‌شود، از کشت محصولات آب‌دوست جلوگیری شود.

تشکیل شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات حوضه آب

سجاد بیرانوند دادستان عمومی و انقلاب بروجرد نیز دراین‌باره، اظهار کرد: آمادگی کامل داریم با تخلفات حوضه آب برخورد کنیم، تاکنون نیز پرونده‌هایی که از امور آب در راستای مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز تشکیل و رسیدگی شده است، استفاده غیرمجاز از آب رودخانه نیز باید رسیدگی شود و برخورد قاطع خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای کمک به مشکل کمبود آب پرونده‌های تشکیل شده در شعبه ویژه‌ای رسیدگی خواهد شد.

مردم به صرفه‌جویی در آب اهمیت دهند

مجید منعمی سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد دراین‌باره، اظهار کرد: اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب بر کسی پوشیده نیست، اهمیت آب در جامعه جا افتاده است و مردم باید به اهمیت این موضوع توجه کنند.

وی تصریح کرد: همه مسئولان و ائمه جمعه و جماعات نیز باید اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب را برای مردم بیان کنند و اصحاب رسانه نیز در این راستا می‌توانند مردم را به‌صرفه جویی در مصرف آب تشویق کنند، مسئولان گزارشات کم‌آبی را در اختیار رسانه‌ها قرار داده تا منتشر شود.

سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد خاطرنشان کرد: برای حفظ وضع موجود و تأمین نیازهای آبی شهرستان باید به‌صورت عملی اقدام شود، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز باید رسانه‌ای شود.

منعمی با اشاره به اینکه مردم از خدمت بی‌منت رضایتمند هستند، افزود: اگر به اهمیت آب و مبارزه با مصرف بی‌رویه و غیرمجاز آشنا و فضا خوب تبیین شود، رضایتمندی به وجود خواهد آورد.

وی با اشاره به ممنوعیت کشت‌های آب‌دوست در بروجرد اضافه کرد: ممنوعیت کشت‌های آب‌دوست از سال ۹۷ مصوب شده ولی متأسفانه اجرایی نشده است و این موضوع باید به‌صورت جدی پیگیری شود.

سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد اضافه کرد: کشاورزان باید به مشکلات و مضرات کشت محصولات آب‌دوست آگاه شوند، جهاد کشاورزی باید به‌صورت عملی با کشت‌های آب‌دوست برخورد کند و این موضوع پیگیری جدی شود.

منعمی بیان کرد: در بحث آزادسازی حریم رودخانه‌ها نیز اقداماتی انجام شده و مصوباتی وجود دارد که باید اجرایی شود، رسانه‌های شهرستان آزادسازی حریم رودخانه‌ها را مطالبه کنند.

وی ادامه داد: باید از انعقاد قرارداد با کشاورزان غیربومی جلوگیری شود.

موضوع آب نه‌تنها یک مساله محیط زیستی بلکه موضوعی است که با برنامه‌ریزی صنعتی و تولید کشاورزی ارتباط تنگاتنگ دارد و شاید بتوان سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی که در صف ساخت سد و بهره‌برداری از طرح‌های انتقال آب هستند را به شیوه‌های نوین و مبتنی بر فناوری تخصیص داد که بهره‌وری در مصرف آب در بخش‌های مختلف و به‌ویژه کشاورزی را ارتقا می‌دهند. علاوه بر این، توجه به الگوی کشت نیز در بهبود بهره‌وری آب در بخش کشاورزی اهمیت دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دل بریدم از این جماعت به کنج خلوت نشسته ام احمد حسینی