نخستین ساعتی که استرس را اندازه گیری می کند


محققان دانشگاه کالیفرنیا اخیرا یک نمونه اولیه ساعت هوشمندی ساخته اند که می تواند میزان هورمون های استرس در عرق را اندازه گیری و تفسیر کند. به گزارش سیناپرس، این ساعت به کاربران این امکان را...

نخستین ساعتی که استرس را اندازه گیری می کند

محققان دانشگاه کالیفرنیا اخیرا یک نمونه اولیه ساعت هوشمندی ساخته اند که می تواند میزان هورمون های استرس در عرق را اندازه گیری و تفسیر کند.

به گزارش سیناپرس، این ساعت به کاربران این امکان را می دهد که سطح استرس خود را شناسایی کنند. بو وانگ (Bo Wang) یکی از پژوهشگران این مطالعات و محقق فوق دکترا در مهندسی برق در این باره گفت: این دستگاه نخستین دستگاه در نوع خود در تشخیص مستقیم سطوح کورتیزول به صورت غیرتهاجمی و بی سیم است.

شونژن ژائو (Chuanzhen Zhao) یکی دیگر از دست اندرکاران ساخت این دستگاه پیشتر برای ساخت دستگاهی به نام ترانزیستور اثر میدان آپتامر کار کرده بود که این دستگاه از یک قطعه دی ان ای کوتاه استفاده کرده و می تواند کورتیزول، هورمون کلیدی درگیر در احساس استرس را جذب کند. سپس جزء ترانزیستور دستگاه سیگنال کورتیزول را تقویت می کند تا مستقیماً از طریق ساعت تشخیص داده شود. به گزارش سیناپرس،این تیم اکنون در حال کار برای تطبیق این دستگاه با یک ساعت فیزیکی کاملاً کارآمد است.

وانگ در ادامه گفت: این ساعت به شما امکان می دهد تا همه چیز درمورد استرس را زیر نظر داشته و آنالیز کنید. سازندگان معتقدند که استفاده از این فناوری به ویژه برای افرادی که ساعت های هوشمند دارند، راحت است. آن ها همچنین بر این باورند که ایده ساعتی که سطح استرس را اندازه ‌گیری می ‌کند، فوق العاده جذاب است.

به گفته وانگ، این ساعت می ‌تواند از انواع جدیدی از حسگرهای زیستی پشتیبانی کند که می ‌توانند غلظت‌های بسیار پایین کورتیزول را که با حسگرهای معمولی قابل تشخیص نیستند، دریافت کنند.

این تیم همچنین از فناوری ‌های قبلی سام امامی ‌نژاد، پژوهشگر ایرانی و دانشیار مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه کالیفرنیا برای ساخت ساعت خود استفاده کردند.

به گزارش سیناپرس، وانگ در انتها توضیح داد که این فناوری می تواند با مقداری تعدیل روی هورمون های دیگر نیز اعمال شود. گفتنی است که سازندگان این دستگاه امیدوارند تا بتوانند نسخه تجاری آن را به زودی به بازار عرضه کنند.
شرح کامل ساخت این دستگاه و جزییات آن در آخرین شماره مجله تخصصی Science Advances منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* نخستین ساعتی که استرس را اندازه گیری می کند[کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06