فاطمه گودرزی: خانواده‌ها از بازیگر شدن فرزندانشان هراس دارند


فاطمه گودرزی: خانواده‌ها از بازیگر شدن فرزندانشان هراس دارند

همه اتفاقات باید با شکلِ درست و سیستماتیک پیش برود، در این صورت هیچ ناراحتی و هراسی خانواده‌ها نداشته باشند و با طیبِ خاطر اجازه بدهند فرزندان‌شان وارد این حرفه و فضای نمایشی کشور بشوند.

به گزارش تسنیم، جریانِ امنیت‌بخشی به بانوان سینمای ایران به تشکیل شورای اخلاق حرفه‌ای سینما رسید. تشکیل این شورا در واکنش به بیانیه سینماگران زن در اعتراض به خشونت و باج‌خواهی جنسی در پشتِ صحنه سینما اتفاق افتاد. محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در جدیدترین اظهارنظر خود به این نکته اشاره کرده که "قطعاً سازمان سینمایی، دولت و وزارت ارشاد اگر کوچک‌ترین مسأله‌ای پیش بیاید قاطعانه با آن برخورد خواهد کرد. اصلاً چه در حوزه سینما و چه حوزه‌های دیگر صیانت از بانوان نه تنها وظیفه ما بلکه وظیفه حاکمیت است."

(او به این نکته اشاره کرده که در این زمینه با خانه سینما صحبت کرده و شورای صیانت را مجدداً فعال کرده است)- خزاعی همچنین تأکید کرد: در کنار شکایت‌های فردی ممکن است شکل دومی هم وجود داشته باشد بر این اساس که جریانی صنفی بوده که شکل گرفته و دوستان قصد دارند بداخلاقی‌ها و آزارها و خشونت‌هایی را که ممکن است در جریان یک پروژه سینمایی و سر صحنه وجود داشته باشند، پیگیری کنند چون ممکن است به دلیل فشار کاری به برخی از عوامل صحنه توهین یا جسارت شود که این مسائل هم باید پیگیری شود.

رئیس سازمان سینمایی همچنین به این نکته اشاره کرده که سازمان سینمایی با تمام راهکارهای قانونی‌اش آماده است شکایات هرکدام از این دوستان شورای 5 نفره یا هرکدام از عزیزانی که این بیانیه را امضا کرده و یا حتی جزو این 300 نفر نیستند، پیگیری قانونی کند تا به نتیجه برسد اما اگر این جریان یک جریان صنفی نیست و قرار است به یک جریان دیگری مانند یک جنبش اجتماعی یا سیاسی در کشور تبدیل شود من در جریانش نیستم و تحلیلی از این اتفاقات ندارم اما اگر جریان صنفی مطرح باشد ما در هر شرایطی از هنرمندانمان صیانت می‌کنیم.

روزِ گذشته گفت‌وگویی با سحر زکریا در این باره منتشر شد و امروز با فاطمه گودرزی بازیگر سینما و تلویزیون هم‌کلام شدیم و او درباره این موضوع و جریانِ امنیت‌بخشی به بانوان سینمای ایران گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم انجام داد که مشروح آن را در ادامه بخوانید:

شرایط سخت ایجاد شده برای ورود تازه‌واردها

نخستین بازی فاطمه گودرزی در تلویزیون مجموعه «آیینه» بود. با «ماه منیر»، «ترانه مادری» و «دردسرهای والدین» بیشتر شناخته شد. «می‌خواهم زنده بمانم» ایرج قادری فصلِ جدیدی از بازیگری او را در سینمای ایران رقم زد. او درباره جریانِ امنیت‌بخشی به بانوان در سینمای ایران، تأکید کرد: همه این مطالبی که گفته می‌شود را به چشم ندیدم اما خیلی شنیدم. متأسفانه شرایط برای حضور کسانی که قرار است واردِ این حرفه بشوند، بسیار سخت شده است. شرایطی که باعث شده به خیلی از کارها تَن دهند. مشکلی است شاید خیلی سال وجود داشته و در سال‌های اخیر، ظاهراً بیشتر هم شده است.

نباید دنبال مقصر بگردیم

او با اشاره به اینکه نباید دنبال مقصر بگردیم، گفت: به نظر می‌رسد همه‌چیز باید قانونمند و قانونی دنبال شود تا این مسائل حل شود. ما نیاز داریم قوانینی گذاشته شود که به هنگامِ‌ بروز هر تخلفی با صراحت پیگیری و اقدام کند. حالا این آقا و یا این خانم، پارتی و نفوذی دارند می‌توانند مسائل‌شان را پیش ببرند؛ این‌طور نباید باشد. البته فقط هم به حرفه ما برنمی‌گردد در شغل‌های دیگر هم شاهدِ این اتفاقات هستیم. اما چون ما جلوی دوربینیم و هر اتفاقی بیفتد رسانه‌ها روی آن متمرکز می‌شوند بیشتر نمایان است.

با نوشتنِ اسم‌ها در خوب‌ها و بدها، راهی به جایی نمی‌برد

گودرزی در پاسخ به این سؤال که فضای سینما و نمایشی کشور در گذشته بهتر از امروز بوده است، تأکید کرد: من فکر می‌کنم در دوره‌های مختلف کم و بیش شاهدِ این اتفاقات بوده‌ایم اما این سال‌ها شدتِ بیشتری پیدا کرده است. حریم‌هایی که باید حفظ می‌شده به آن توجه نشده است. به مسائل دیگری توجه کرده‌اند؛ صرفاً با فرستادن آدم‌ها سر پروژه‌ها و مثلِ بچه‌های کلاس اول تنبیه و توبیخ کردن (اسم‌ها در خوب‌ها و بدها نوشتن) راهی به جایی نمی‌برد. درست‌ترین شکل آن با همکارها به راهکاری رسیدن است. باید بزرگان این حرفه و هنرمندان در جلساتی گردهم آیند و به راه‌حل‌ و راهکار برسند. شاید این مسائل در کشورهای دیگر باشد اما چون ما مدعی اخلاقِ اسلامی هستیم یک مقداری بیشتر فشار می‌آورد.

آیا سرمنشاء این اتفاقات به میهمانی‌های شبانه و تقسیم نقش‌ها برمی‌گردد؟

او درباره اینکه آیا سرمنشأ بیشتر این اتفاقات در میهمانی‌های شبانه و تقسیم نقش‌ها به این صورت و اشکالِ غیرمرسوم دیگر برمی‌گردد، گفت: من هیچ‌وقت در این میهمانی‌ها نبوده‌ام. ممکن است در این میهمانی‌ها هم نقش انتخاب کنند. چنین ارتباطاتی وجود داشته باشد. اما فضای کشورمان آلوده است. آن‌قدر در کشور این مشکلات ایجاد شده که به فقر فرهنگی و اجتماعی برمی‌گردد. به نظرمن این موضوع باید شکلِ قانونمندی پیدا کند و طی جلساتی صحبت کنند؛ نه اینکه دو دستگی و تقسیم‌بندی‌ها باعث شود دور یک میز ننشینند. باید کنارِ هم و با اصول و منطق به راهکارِ درستی دست پیدا کنند.

محیط بیرون از سینما آلوده شد و این آلودگی‌ها به داخل سینما نفوذ کرد

این بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به این سؤال که همین ناامنی‌ها باعث شده برخی از خانواده‌ها هراس دارند فرزندان‌شان واردِ این حرفه بشوند، توضیح داد: من از سن کمتر کار می‌کردم در همان دوره پدرها و مادرها پیگیرِ محیط امن و ناامن در این حوزه بودند، چون علاقه‌مندان به این حرفه بسیار است. بخشی از این امنیت به خودِ آدم‌ها برمی‌گردد؛ من 35 سال است در این حرفه فعالیت دارم. در دوره‌ای فضا تمیزتر، پاک‌تر و ارتباطات درست‌تر بود. کسی که استعداد داشت به عنوان بازیگر و هنرمند استفاده می‌کردند و آرام آرام محیط بیرون از سینما آلوده شد و این آلودگی‌ها به داخل سینما نفوذ کرد.

فکر می‌کنند همه‌چیز در شهرت خلاصه می‌شود

وی تأکید کرد: یادم است آن موقع برای ما خیلی خانواده و لطمه نخوردن به زندگی‌هایمان اهمیت داشت و الان برخی اوقات این اتفاق نمی‌افتد؛ همه خانواده و زندگی فدایِ حرفه می‌شود. فکر می‌کنند همه‌چیز در شهرت خلاصه شده است. همه این اتفاقات باید با شکلِ درست و سیستماتیک پیش برود. در این صورت هیچ ناراحتی و هراسی خانواده‌ها نداشته باشند و با طیبِ خاطر اجازه بدهند فرزندان‌شان وارد این حرفه و فضای نمایشی کشور بشوند.

گودرزی در پایانِ صحبت‌هایش از حضور در سریالِ تلویزیونی خبر داد که به دلیل رسانه‌ای نشدنِ توسط عوامل و سازندگان نخواست نامی از این مجموعه ببرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج