کاهش 52 درصدی آتش‌سوزی منابع طبیعی در خوزستان


کاهش 52 درصدی آتش‌سوزی منابع طبیعی در خوزستان

اهواز - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خوزستان با اشاره به کاهش 52 درصدی آتش‌سوزی در منابع طبیعی در سال گذشته، گفت: 2 پایگاه اطفای حریق در استان به دلیل کمبود اعتبار هنوز تکمیل نشده‌اند.

سرهنگ عزیز قلاوند دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال گذشته ۷۳ فقره آتش‌سوزی به وسعت ۶۶۵ هکتار در منابع طبیعی خوزستان رخ داده است، که در سال ۹۹ این آمار ۱۵۴ فقره آتش‌سوزی به مساحت ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار بوده است.

وی افزود: آتش‌سوزی‌ها در سال گذشته به نسبت مدت مشابه سال ۹۹، از نظر تعداد ۵۲ درصد و از نظر سطح ۷۶ درصد کاهش داشته است.

قلاوند عمده حریق‌های پارسال را در شهرستان‌های اندیکا، ایذه و اندیمشک عنوان کرد و گفت: ۹۷ درصد آتش‌سوزی‌ها در مراتع بوده و آسیب زیادی به جنگل‌ها نرسیده که جای امیدواری دارد زیرا مراتع یک ساله هستند و با بارندگی احیا می‌شوند.

وی با بیان اینکه پارسال منشاء همه آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی بوده، اضافه کرد: حدود ۱۴ درصد از این آتش سوزی‌ها عمدی و به دلیل اختلافات قومی و یا اختلاف بر سر مراتع بوده که برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده اما بخش عمده آتش‌سوزی‌ها به دلیل خطای انسانی ناشی از سهل‌انگاری در خاموش نکردن آتش و یا آتش زدن مزارع بوده

قلاوند مهمترین علت کاهش حریق در جنگل‌ها را نتیجه بهره‌گیری از دیده‌بان‌های محلی دانست و اظهار داشت: در سال‌های اخیر در مناطق و فصول بحرانی، با دیده‌بان‌های محلی قرارداد بستیم که به محض مشاهده حریق اعلام کنند.

وی ادامه داد: در راستای پیشگیری از حریق، علاوه بر نیروهای منابع طبیعی، با یکصد نفر نیروی شرکتی قرارداد منعقد شده و ۳۷ نفر نیز به عنوان دیده‌بان محلی در مناطق بحرانی بکارگیری شده است.

پیش‌بینی پنج پایگاه اطفای حریق

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خوزستان همچنین با اشاره به آغاز احداث ۲ پایگاه اطفای حریق در استان در بهبهان و باغملک، گفت: این پایگاه‌ها در حدود ۳۰ درصد پیشرفت دارند اما به دلیل کمبود اعتبار، تجهیز و تکمیل نشدند، البته مکان تقریبا آماده‌سازی شده و بالگرد امکان فرود دارد.

وی افزود: درخواست سه پایگاه اطفای حریق دیگر نیز در شمال استان (دزفول یا اندیمشک)، مسجدسلیمان و حمیدیه ارائه شده است.

قلاوند اضافه کرد: پارسال با هماهنگی‌هایی که انجام شده بود در اعزام بالگرد و هلی‌برد نیروها مشکلی نداشتیم و با توجه به اینکه حریق‌ها زود اطلاع رسانی شده بود، در ساعات اولیه اطفا شد.

وی با اشاره به اقدامات فنی برای پیشگیری از آتش‌سوزی اعم از ایجاد آتش‌بر و تعلیف دام به منظور کاهش پوشش گیاهی، ادامه داد: به دستور رییس سازمان منابع طبیعی، پارسال و امسال تجهیزات انفرادی و فنی مناسبی به استان اختصاص یافته که در اطفای حریق تاثیر بسزایی داشته است.

قلاوند در ادامه ضمن درخواست از شهروندان برای اطلاع رسانی تخلفات و آتش‌سوزی‌ها، گفت: شهروندان می‌توانند گزارشات خود را به سامانه ۱۳۹ مستقر در سازمان منابع طبیعی و یا شماره ۱۵۰۴ ارائه دهند.

بر اساس این گزارش، خوزستان بیش از یک میلیون هکتار جنگل و ۲.۵ میلیون هکتار مرتع دارد. وسعت جنگل‌های طبیعی زاگرس ۹۰۰ هزار هکتار است که در شمال و شمال شرق استان قرار دارند. بخشی از این جنگل‌های باارزش تحت نظارت اداره کل منابع طبیعی و بخشی نیز به عنوان مناطق حفاظت شده تحت پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست است. این استان همیشه با مشکل آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع دست به گریبان است.

خرداد ماه ۹۶ سبزعلی فرمانده سابق یگان حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور وعده کرده بود که یک پایگاه اطفای آتش منابع طبیعی و یک مرکز استقرار بالگرد تا پایان سال در خوزستان راه اندازی می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کی یف طی یک هفته بیش از 3500 سرباز خود را در محور دونتسک از دست داد