4 نکته درباره‌ی آلرژی‌های فصلی


4 نکته درباره‌ی آلرژی‌های فصلی

آلرژی می‌تواند برنامه‌های بهاری افراد مبتلا را به کل مختل کند. در این مطلب درباره‌ی نشانه‌ها، درمان آلرژی و موارد بیشتر می‌خوانید.

فرادید| تب یونجه، رینیت آلرژیک (التهاب مخاط بینی)، آلرژی‌های فصلی و موارد مشابه در هر فصلی تجربه‌ی مشترک بسیاری از افراد هستند به ویژه در ماه‌های بهار و تابستان. بیش از ۶۰ میلیون نفر در آمریکا ممکن است هر سال نشانه‌های رینیت آلرژیک داشته باشند. این نشانه‌های وابسته به بینی به واسطه‌ی واکنش بیش از حد بدن به یک آلرژن ایجاد می‌شود که در گلو احساس شده و می‌تواند شامل عطسه، آبریزش و گرفتگی بینی شود.

به گزارش فرادید؛ گرده‌های گل که توسط گیاهان به عنوان بخشی از چرخه‌ی تولیدمثل آن‌ها در هوا پخش می‌شوند معمولاً محرک آلرژی‌های فصلی در بسیاری از افراد هستند. نوع گرده‌ی گل و مقدار آن به جایی که در آن زندگی می‌کنید بستگی دارد. گرده‌ی گل افزون بر متاثر کردن بینی می‌تواند سبب خارش چشم‌ها و اعضای دیگر بدن شود. ۷ نفر از هر ۱۰ نفری که نشانه‌های آلرژی مربوط به بینی (رینیت آلرژیک) را تجربه می‌کنند خارش، قرمزی یا آبریزش چشم‌ها را هم تجربه می‌کنند.

اما صرفاً به خاطر رایج بودن آلرژی‌های فصلی نمی‌توان گفت اینها تنها بازنمود‌های آلرژی هستند. برای نمونه کویید-۱۹ از نوع خفیف می‌تواند نشانه‌هایی مشابه آلرژی داشته باشد. به ویژه کسانی که به طور کامل واکسینه شده‌اند احتمال دارد نشانه‌های خفیف‌تری شبیه آلرژی را تجربه کنند. ۵ نشانه‌ی مهم کووید-۱۹ از نوع اومیکرون و دلتا شامل آبریزش بینی، سردرد، خستگی، عطسه و گلودرد می‌شود.

به لطف گرده‌های گل و ذرات ریز دیگری که موجب خارش بدن ما می‌شوند، آلرژی‌های فصلی آمده‌اند که بمانند. در ادامه به بررسی ۴ نشانه‌ی مهم آنها می‌پردازیم.

نشانه‌های رایج

احتمالاً شما هم با فکر کردن به آلرژی‌های فصلی به یاد عطسه، خس‌خس سینه و آبریزش چشم می‌افتید. اگر هر یک از نشانه‌های زیر را تجربه می‌کنید، احتمالاً شما هم به آلرژی فصلی دچار شده‌اید:

عطسه‌های مکرر
آبریزش یا خارش چشم
آبریزش بینی
گرفتگی بینی، گوش یا سینه
آبریزش از عقب بینی
خارش گلو
پلک‌های پف‌کرده

نشانه‌های غیرمعمول

4 نکته درباره‌ی آلرژی‌های فصلی

خس‌خس سینه
سرفه
سردرد خفیف
عدم استقامت ناگهانی برای ورزش

نشانه‌های بعید

به یاد داشته باشید که برخی از نشانه‌های بخش ۱ و ۲ ممکن است نشانه‌های کرونا هم باشند، بنابراین اگر احساس مریضی می‌کنید و به ویژه آبریزش بینی دارید و عطسه می‌کنید حتماً برای اطمینان آزمایش کرونا بدهید و اما در صورت داشتن نشانه‌های زیر احتمالاً دچار سرماخوردگی، کرونا یا ویروس دیگری شده‌اید:

خستگی
درد و کوفتگی در تمام بدن
ضعف
سردرد شدید
گلودرد (متفاوت با خارش ناشی از آلرژی)


بروز نشانه‌ها فقط در زمان‌های خاصی از سال

اگر آلرژی‌های فصلی دارید ممکن است هر سال نشانه‌های آلرژی شما در زمان مشخصی بروز کند و بعد از مدتی از بین برود. در بیشتر افراد نشانه‌های آلرژی فصلی در بهار آغاز شده و در پاییز به پایان می‌رسد. با این حال بسته به نوع محرک‌های آلرژی ممکن است در هر یک از چهار فصل سال رینیت آلرژیک را تجربه کنید. در ادامه خلاصه‌ای از گیاهان آلرژی‌زا را می‌خوانید:

بهار: گرده‌ی درختان به ویژه درختان بلوط، نارون قرمز، توس یا غان، سرو، بید، صنوبر یا سپیدار، شاه‌بلوط اسبی و توسکا.

تابستان: علف‌هایی از قبیل تلخه (چچم)، چمن مرتعی (کنتاکی)، لوئیچه چمنی (تیموتی)، چایر (برمودا).

پاییز: گرده‌های علف‌های هرز نگرانی اصلی در ماه‌های فصل پاییز است. بسیاری از مردم به گرده‌های موجود در کهنه‌واش، تاج خروس، برنجاسپ (درمنه)، خار روسی (علف شور) و گیاهان دیگر حساسیت دارند.

زمستان: حساسیت بیشتر مردم در فصل زمستان از بین می‌رود، چون بیشتر گیاهان در طول فصل زمستان گرده‌افشانی نمی‌کنند. اگر همچنان در فصل زمستان آبریزش چشم و بینی دارید ممکن است به آلرژن‌های داخل خانه از قبیل انواع حشرات در نواحی تاریک خانه که گرد و غبار جمع شده مانند داخل کمد یا زیر تخت، کپک، یا تارچه‌ی حیوانات خانگی حساسیت داشته باشید.


نحوه‌ی درمان آلرژی‌های فصلی

4 نکته درباره‌ی آلرژی‌های فصلی

در بیشتر موارد، دارو‌های بدون نسخه از قبیل آنتی‌هیستامین و ضداحتقان بینی مشکل را کنترل می‌کند. با این حال اگر آلرژی شما شدید باشد ممکن است پزشک برای کاهش نشانه‌های حساسیت، اسپری استروئیدی بینی یا آمپول‌های ضد حساسیت تجویز کند.

همیشه بهترین توصیه فاصله گرفتن از محرک‌های آلرژی است، اما این به معنای حبس کردن خودتان در خانه با یک جعبه دستمال کاغذی نیست. برای اینکه کمتر در معرض آلرژن‌ها قرار بگیرید:

وقتی حساسیت شما فعال است پنجره‌ها را ببندید
اگر نسبت به آلرژن‌های خانگی حساسیت دارید از تصفیه‌کننده‌ی هوا استفاده کنید
هنگام کار کردن در حیاط ماسک بزنید
برای آگاهی از پیش‌بینی‌های گرد و غبار اخبار را پیگیری کنید
در پایان هر روز برای خلاصی از شر گرده‌هایی که به لباس، مو و پوست شما چسبیده دوش بگیرید

توضیحات ارائه‌شده در این مطلب تنها برای اهداف آموزشی و اطلاعاتی است پس آن‌ها را توصیه ها‌ی پزشکی قلمداد نکنید! در صورت بروز هرگونه پرسش در خصوص یک وضعیت پزشکی حتماً با پزشک یا فرد واجد شرایط در زمینه خدمات بهداشتی مشورت کنید.

منبع: cnet

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مصدومیت عالیشاه تا چه حد جدی است؟