آزمون نوروزی گردشگری مذهبی در لرستان و ضرورت توسعه زیرساخت ها


آزمون نوروزی گردشگری مذهبی در لرستان و ضرورت توسعه زیرساخت ها

خرم‌آباد - ایرنا - بقاع متبرکه همواره از اهداف سفرهای سیاحتی مردم لرستان است به نحوی که اکثر مواقع ترجیح می دهند همزمان سیاحت و زیارت را تلفیق کرده و تفریح در طبیعت بکر و مثالزدنی را در جوار امامزادگان تجربه کنند.

به گزارش ایرنا استان لرستان طبیعت زیبا و چهار فصلی دارد و در هر منطقه از این استان گردشگرپذیر می توان ردپایی از دشت های حاصلخیز، آبشارهای بلند و خنک، رودها و چشمه های زلال و کوه های منحصر به فرد را دید.

به دلیل سرسبزی و تنوع طبیعت در لرستان، بسیاری از بقاع متبرکه این استان، علاوه بر هدف گردشگری زیارتی، محیط هایی برای گردشگری طبیعی هم هستند و می توان گفت گردشگران علاقه مند به زیارت، همزمان با حضور در بقاع متبرکه این استان، طبیعت گردی را نیز در جوار این بقاع تجربه می کنند و به نوعی سیاحت و زیارت را با هم انجام می دهند.

صاحب نظران صنعت گردشگری بر این باورند که با توجه به موقعیت فرهنگی و مذهبی خاص ایران در میان کشورهای مسلمان منطقه، گردشگری مذهبی ظرفیتی بکر و قابل تامل است اما به نظر می رسد چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

با توجه به اینکه در فرهنگ اسلامی، حضور در اماکن زیارتی و مقدس همواره از اهداف سفر ایرانیان بوده است، از گذشته نیز مردم ایران از جمله لرستان، مقصد بسیاری از سفرهای خود را در جوار امامزادگان انتخاب می کردند تا در فضای معنوی بقاع متبرکه قرار گیرند.

طی سال های اخیر به منظور رونق بخشی به صنعت توریسم، تلاش های بسیاری برای معرفی جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی لرستان صورت گرفته است که در این میان برجسته کردن ظرفیت های گردشگری در حوزه مذهبی و زیارتی نیز می تواند در معرفی داشته های معنوی این استان موثر باشد.

بسیاری از ایرانیان از جمله مردم ولایتمدار لرستان بر این باورند آغاز سال جدید در کنار اماکن مذهبی ، علاوه بر القای آرامش روحی ، موجب برکت و موفقیت می شود به همین منظور تلاش می کنند لحظات و روزهای نخستین سال را در این مکان ها حضور یابند.

حضور هزاران گردشگر نوروزی در جوار امامزادگان استان لرستان، هنگام تحویل سال نو بیانگر اعتقاد بالای مردم این دیار به گردشگری مذهبی است به نحوی که سال های نه چندان دور قبل از شیوع کرونا بازدید تا ۲ میلیون زائر نوروزی از بقاع متبرکه استان هم ثبت شده است.

تا کنون ۱۶۸بقعه، بارگاه، قدمگاه و مکان متبرکه در لرستان شناسایی شده است که این رقم قابل توجه ، باید در سرمایه گذاری های جذب گردشگر و البته در تبلیغات و اطلاع رسانی دستگاهها و رسانه ها در مرکز توجه قرار گیرد.

حدود ۶۰۰ هزار زائر از ۲۸ اسفندماه سال گذشته تا ۱۴ فروردین‌ماه امسال از بقاع متبرکه استان لرستان بازدید کرده‌اند و حدود ۱۰۰ هزار نفر از این تعداد نیز لحظه تحویل سال نو را در جوار امامزادگان سپری کرده اند که بدون شک این رقم در بقاعی ثبت شده است که یا دارای زائرپذیر هستند و یا ساز و کار رسمی تری دارند اما با احتساب زیارت مردم محلی از بقاع متبرکه در نقاط مختلف استان، بنابر آمار اعلام شده، تعداد زائران نوروزی امامزادگان لرستان به ۲ میلیون نفر هم می رسد.

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان، مناظر زیبا و منابع طبیعی منحصر به‌فرد در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه این استان وجود دارد و این دیار قابلیت تبدیل شدن به قطب گردشگری زیارتی را در کشور دارد.

بنابر اظهارات حجت‌الاسلام سیدمحمد طباطبایی علاوه بر ظرفیت‌های فرهنگی بقاع متبرکه، این مکان ها در لرستان بسیار مورد توجه مردم هستند و ضمن ضرورت تبدیل آنها به قطب های فرهنگی بنا بر تاکید رهبر معظم انقلاب، می توان گردشگری مذهبی را نیز در این مکان ها رونق داد.

امامزادگان ابراهیم (ع) معروف به «بابای بزرگ» در دلفان، ابوالوفاء (ع) کوهدشت و محمد درب گنبد، زیدبن علی (ع)، دو برادران و امامزاده عبدالله خرم آباد از بقاع شاخص در استان و پذیرای تعداد بسیاری از گردشگران مذهبی هستند اما تاحدودی از زیرساخت های لازم برای پذیرش گردشگران مذهبی محروم هستند و آنچنان که باید امکاناتی از قبیل زائر سرا، بازارچه های محلی و جاذبه های ویژه این نوع گردشگری برخوردار نیستند که می توان با رونق و توسعه زیرساخت های رفاهی در جوار این امامزادگان، علاوه بر ایجاد رفاهیات برای زائران، گردشگری مذهبی را نیز به صورت هدفمند و درآمدزا محقق کرد.

به هر حال نباید از ظرفیت گردشگری مذهبی در لرستان غافل شد، ظرفیتی که در صورت توجه هدفمند، می تواند بخش عمده ای از درآمدهای گردشگری را به خود اختصاص دهد که بدون شک چنانچه حمایت ویژه از سرمایه گذاران بخش گردشگری مذهبی صورت پذیرد موجب شکوفایی هرچه بیشتر فرهنگ و اقتصاد استان نیز خواهد شد.

در این راستا، آگاهی بخشی به مردم در خصوص اماکن زیارتی ،فراهم کردن زیرساخت ها از جمله راه دسترسی و امکانات اولیه و تامین امنیت گردشگران نیز از مولفه های مهم برای تحقق گردشگری مذهبی به شمار می رود.

همچنین نباید فراموش کرد لرستان علاوه بر بهره گیری از بقاع متبرکه، اماکن مقدس و امامزادگان، در مسیر زائران کربلای معلی قرار دارد لذا باید تمهیداتی برای گردشگران مذهبی در نظر گرفته شود تا این استان از معبر به مقصد گردشگری تبدیل گردد تا سهم میزبانی استان از زائرانی که سفرهای زمینی نوروز را به مقصد عراق انتخاب می کنند بیشتر شود.

الهام بابایی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان