نقش دانشجویان در نظام تصمیم‌گیری پررنگ شود/بی‌تعهدی بسیاری از شهرداران استان مرکزی به محیط‌زیست


نقش دانشجویان در نظام تصمیم‌گیری پررنگ شود/بی‌تعهدی بسیاری از شهرداران استان مرکزی به محیط‌زیست

استاندار مرکزی گفت: اگر بخواهیم تأثیر دانشجویان در پیشبرد اهداف استان پررنگ‌تر شود، باید نقش آنها در نظام تصمیم گیری استان افزایش یابد.

فرزاد مخلص الائمه عصر روز دوشنبه ۲۲ فروردین ماه در نشست هم‌اندیشی با منتخبان تشکل‌های دانشجویی استان، پس از شنیدن نظرات و مطالبات دانشجویان، اظهار کرد: محور صحبت شما دانشجویان این است که نتیجه مذاکرات و جلساتی که با حضور شما برگزار می شود چه بوده است؟ در پاسخ باید گفت تلاش داشتیم با افزایش این نشست‌ها از مراسم نمادین آذرماه در هر سال به سلسله نشست‌های جدی‌تر از مباحث کلی و انتزاعی برسیم و بر این مبنا نتایج این جلسات بستگی به انتزاعی یا انضمامی بودن بحث‌های شما دانشجویان دارد. ما دغدغه‌ها و پیشنهادهای شما را در شوراها و کمیسیون‌های متعدد مطرح یا مدیران اجرایی را به آنها متوجه می‌کنیم.

وی تاکید کرد: قطعا مطرح کردن موارد متعدد و پراکنده از مسائل و معضلات در یک جلسه منجر به رضایتمندی و نتیجه‌بخشی نخواهد شد، لذا نشست بعدی بایستی به صورت موضوعی برگزار شود با توجه به مطالب ارائه شده از سوی از دانشجویان به زودی یک نشست تخصصی در خصوص مسئله گردشگری استان مرکزی، برگزار خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۶٠ کمیسیون و کارگروه به ریاست استاندار و همین تعداد با ریاست معاونین استاندار برگزار می‌شود، ما آماده هستیم که با تعریف یک ساز و کار در اکثر قریب به اتفاق این جلسات از نمایندگان از تشکل‌های دانشجویی یا دانشجویان نخبه استفاده کنیم تا شما بتوانید با نظام مسائل استان، کیفیت تصمیم گیری‌ حول محور مسائل و ضعف‌ها و موانع پیش روی برنامه‌ها آشنا شوید و در فرآیند علمی تصمیم‌گیری مشارکت کنید.

مخلص الائمه عنوان کرد: دولت در انتهای سال گذشته سند تحول دولت مردمی را منتشر کرد که در آن ۱۰۲۳ اقدام به دستگاه‌های اجرایی تکلیف شده است که لازم است در سه بازه زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت تا پایان دولت سیزدهم محقق شوند. در حوزه دانشگاه و آموزش عالی نیز ۳۱ مورد قید شده است و چهار چالش ناکارآمدی نظام حکمرانی و اداره دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پاسخگویی ناکافی دانشگاه‌ها به نیازها و مسائل جامعه، توسعه نیافتگی نظام فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و ضعف همکاری‌های علمی و فناوری‌ بین‌المللی، چالش‌های اصلی این حوزه هستند که در این سند ذکر شده است و ذیل این چالش‌ها عوامل موجد آنها و راهبردهای موجود برای رفع آنها به همراه ۳۱ اقدام تبیین شده است و لذا دانشجویانی که دارای دغدغه‌هایی در حوزه آموزش عالی هستند می‌توانند این سند را مطالعه کرده و آنها را از مسئولین مطالبه کنند و طبعأ دانشگاه ها موظف به اجرای برش‌های استانی این تکالیف هستند.

وی ضمن تاکید بر لزوم مطالبه‌گری دانشجویان در راستای بهبود وضعیت آموزش عالی توضیح داد: برای مثال سه عامل نظام آموزشی عرضه محور و کم توجه به بخش تقاضا، ضعف در مأموریت گرایی و مسئله گرایی نظام پژوهش و تعاملات محدود دولت و بخش خصوصی با دانشگاه‌ها برای حل مشکلات، موجب چالش پاسخگویی ناکافی دانشگاه‌ها به نیازها و مسائل جامعه می‌باشد. لازم است که بُرش‌های استانی این سند اجرا شود و شما می‌توانید تحقق این سند و کیفیت اجرای آن را از مسئولین ملی و استانی مطالبه کنید. این سند دارای ۲۳۶ نشانگر، ۱۳۴ چرخش بین بخشی و ۱۰ چرخش تحولی کلان است که باید تا پایان دولت محقق شوند.

استاندار مرکزی در خصوص آلودگی هوا اشاره کرد: مسئله آلودگی هوای اراک که از سال ۸۶ با تصویب طرح جامع کاهش آلودگی هوا به طور جدی مطرح شده، دارای پیشینه طولانی و پیش‌تر از مقوله مازوت سوزی است و نیروگاه شازند تنها یکی از عوامل آن است؛ آلودگی هوا پدیده‌ای نیست که یک شبه به‌وجود آمده باشد.

وی افزود: یکی از راه‌های کاهش آلودگی هوای اراک و شازند تعطیلی این نیروگاه است که به علت در پی داشتن مشکلات دیگر، امکان‌پذیر نیست و معمولا دولت‌ها با مدنظر قرار دادن ناترازی در تولید و مصرف برق و گاز، به نوعی برای این مسئله تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند که نتیجه آن در حوزه زیست‌محیطی نامطلوب است؛ با این وصف تاکنون از چندین شرکت دانش بنیان جهت پیدا کردن راه‌حل کاهش این آلودگی، دعوت به همکاری شده است و امید است که این همکاری‌ها مثمر ثمر واقع شود هرچند تحقق این امر نیازمند اقدامات گسترده است.

وی با تأکید بر اینکه تمامی کلانشهرها و اکثر شهرهای صنعتی دچار بحران آلودگی هوا هستند و اختلال در نظام زیست‌محیطی به یک ابرمسئله تبدیل شده است، ادامه داد: اگر امروز شما میزان فضای سبز شهر اراک را با سال ۱۳۸۶ مقایسه کنید متوجه تغییرات خواهید شد، هرچند لازم بود در خصوص کمربندی شمالی اراک و انتقال صنوف آلاینده و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اقدامات موثرتری انجام می شده است و آمایش کلی برخی صنایع و جایگاه نیروگاه شازند، نامناسب و خسارات ناشی از جانمایی غلط و شاید خائنانه برخی صنایع بزرگ در کشور، جبران‌ ناپدیر است.

مخلص الائمه اشاره کرد: برای شما نخبگان روشن است که برخی از مشکلات استان، مشکلاتی است که به صورت ضربتی و در کوتاه مدت حل نخواهد شد و نیازمند زمان، اعتبارات و منابع مالی است. در حال حاضر ۸۰ الی ۹۰ هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که اگر بودجه ۳۰ سال کشور را به آنها اختصاص دهیم بازهم تکمیل‌ همه آنها میسر نخواهد شد، بنابراین بخشی از برنامه دولت سیزدهم، اولویت‌بندی و تکمیل‌ این طرح‌ها و عدم تعریف پروژه جدید خواهد بود. امید است با گشایش‌های اقتصادی ایجاد شده بتوانیم برخی از این پروژه‌ها را به سرانجام قابل قبولی برسانیم.

وی درخصوص انتقاد یکی از دانشجویان به جانمایی بیمارستان ولیعصر گفت: جانمایی این بیمارستان در مجاورت مناطق مسکونی و پمپ بنزین و بافت مرکزی شهر از ابتدا اشتباه بوده است، اما امروز با توجه به بالغ بر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی پروژه، باید بهینه عمل کرد و جابجایی آن امکان‌پذیر نخواهد بود.

مخلص الائمه با بیان اینکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم تاکنون در استان حدود ۵۰ تغییر مدیریتی صورت گرفته افزود: از شما دانشجویان دعوت می‌کنیم برنامه‌ها و عملکرد مدیران جدید را بیش از مدیران دولت گذشته رصد کنید.

وی افزود: هرچند بومی گزینی از مباحث مهمی است که باید در انتصاب مدیران به آن توجه شود، اما بنا بر دستور رئیس جمهور باید شایسته گزینی که از چندین مؤلفه مهم تشکیل می‌شود، مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: مدیر شایسته آن است که در عین توانمند و کارآمد و انقلابی بودن بتواند برنامه‌ها را به صورت تیمی پیش ببرد.

وی خاطرنشان کرد: مبحث دانش‌بنیان در گفتمان مقام معظم رهبری مسئله تازه‌ای نیست و از سال ۱۳۸۷ با نام‌گذاری سال نوآوری و شکوفایی مورد توجه قرار گرفت.

استاندار مرکزی ادامه داد: طرح آمایش توسعه علم، فناوری و نوآوری استان مرکزی با محوریت دانشگاه صنعتی اراک تدوین و تهیه شده و در کنار سند تحول دولت مردمی، مبنای کار و فعالیت جهت تحقق فرمان سال قرار خواهد گرفت.

استاندار مرکزی در خصوص بحث "موقعیت تعارض منافع" نیز گفت: برخی از مباحث در این خصوص قابل کنترل و برخی نیز غیرقابل کنترل است و معمولا فساد در موقعیت‌هایی ایجاد می‌شود که امکان کنترل وجود ندارد، لذا نباید اجازه داد در این بستر فساد شکل بگیرد.

مخلص الائمه درخصوص وضعیت جاده‌های استان اضافه کرد: خوشبختانه با توجه به تأمین مالی و اختصاص منابع مالی به این حوزه، در بهبود جاده‌های ارتباطی فرعی استان مرکزی جهش نسبی ایجاد خواهد شد و به طور حتم افزایش رضایتمندی مردم را به دنبال خواهد داشت، اما بهبود جاده‌های ارتباطی اصلی نیازمند بودجه های کلان از محل اعتبارات ملی است. البته اقدامات زیادی در حوزه راه های استان تاکنون انجام شده است، اما با توجه به اینکه استان در شاهراه مواصلاتی بین چندین استان قرار گرفته، متأسفانه با شرایط مطلوب فاصله دارد.

وی ضمن گلایه از عملکرد برخی شهرداران استان مرکزی تصریح کرد: بسیاری از شهرداران نسبت به انجام مسئولیت‌های خود و مسئله محیط زیست بی تعهد عمل می‌کنند، در صورتی که بودجه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها چندین برابر بودجه عمرانی استان است.

استاندار مرکزی با تأکید بر ضرورت هم افزایی و همگرایی بین قوای سه‌گانه، هر عامل مختل‌کننده این دو اصل را مردود دانست و اشاره کرد: مدیریت ارشد اجرایی استان از ظرفیت ۲ قوه دیگر در راستای پیشرفت و اعتلای استان استفاده خواهد کرد. ظرفیت و استعدادهای استان بیش از مسائل و مشکلات آن است، بنابراین با تعامل و همکاری سایر دستگاه‌ها قادریم مشکلات استان را حل کنیم.

به گفته وی از زمان شیوع ویروس منحوس کرونا و نیمه‌تعطیل شدن بسیاری از دانشگاه‌ها، شور و نشاط دانشجویی در جامعه کمرنگ شده و بازگشت نشاط به فضای دانشگاه‌ها نیازمند بازسازی این فضا توسط دانشجویانی است که محور فعالیت‌های تشکیلاتی هستند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا