آزمایشگاه آندروژن چیست؟


آزمایشگاه آندروژن چیست؟

اگر مشکل هورمون جنسی داشته باشید باید به آزمایشگاهی بروید که به طور تخصصی، سطح این هورمون‌ها را برای‌تان آزمایش کند؛ در این مطلب نی‌نی‌بان توضیح داده‌ایم که آزمایشگاه آندروژن چیست؟ لطفا همراه ما باشید.

در علم پزشکی به هورمون‌های جنسی، آندروژن می‌گویند. برای تست این هورمون‌ها باید به آزمایشگاه آندروژن بروید. معمولا سطح آندروژن‌ها در زمان بلوغ دختر و پسر نامتعادل است؛ نبود این تعادل هورمونی سبب برخی مشکلات در زنان و مردان می‌شود؛ از جمله کاهش میل جنسی، بزرگ شدن سینه در مردان و رشد موهای کلفت مردانه یا آکنه، در زنان. با این اوصاف بیایید با هم ببینیم که آزمایشگاه آندروژن چیست و در آن چه کارهایی انجام می‌دهند؟ لطفا با ما همراه باشید.

در این مطلب می‌خوانید:

آزمایش آندروژن چیست؟ آزمایش آندروژن چرا تجویز می‌شود؟ آزمایش آندروژن در زنان و مردان برای بررسی کدام بیماری‌ها است؟ هومون‌ آندروژن برای دوپینگ کاربرد دارد؟ به کدام آزمایشگاه آندروژن مراجعه کنیم؟

آزمایشگاه آندروژن چیست؟

چرا باید به آزمایشگاه آندروژن برویم؟

در آزمایشگاه آندروژن تست‌های مختلفی گرفته می‌شود از جمله:

ارزیابی عملکرد غده فوق کلیوی تشخیص تومورهای آدرنال یا سرطان تعیین علت خصوصیات فیزیکی مردانه (ویریلیزاسیون) در زنان بررسی علل بلوغ زودرس در پسران ارزیابی تولید آندروژن و عملکرد تخمدان در زنان بررسی عملکرد بیضه در مردان

مطلب پیشنهادی: تاثیر هورمون مردانه در زنان

آزمایشگاه آندروژن چیست؟

چه زمانی باید در آزمایشگاه آندروژن تست بدهیم؟

علل مراجعه به آزمایشگاه آندروژن در زنان و مردان متفاوت است. برخی بیماری‌ها در زنان هستند که نیاز به بررسی تخصصی هورمونی دارند و در مقابل علل برخی مشکلات مردانه نیز، بر هم خوردن تعادل هورمونی است.

مطلب پیشنهادی: رنج نرمال هورمون TSH در بارداری

آزمایشگاه آندروژن چیست؟

مشکلات دخترانه نیازمند آزمایش آندروژن

اگر دختر خانمی دچار این مشکلات باشد آزمایش آندروژن برایش تجویز می‌شود:

موهای زائد صورت و بدن (هیرسوتیسم) آکنه نداشتن قاعدگی ماهانه (آمنوره) داشتن کمتر از 6 تا 8 دوره قاعدگی در سال (الیگومنوره) ناباروری در دختران متاهل

آزمایشگاه آندروژن چیست؟

برای آزمایش آندروژن باید چه نمونه‌ای بدهیم؟

هنگامی که به آزمایشگاه آندروژن مراجعه می‌کنید باید نمونه خون بدهید. برخی افراد تصور می‌کنند اگر مشکل مردانه دارند برای بررسی هورمونی باید نمونه ادرار بدهند؛ تا قبل از رسیدن به آزمایشگاه، نمونه ادرار خود را نگاه می‌دارند و در آزمایشگاه اذیت می‌شوند. برای تمام آزمایش‌های آندروژن باید نمونه خود از رگ بین ساعد و بازو گرفته شود.

مطلب پیشنهادی: مشکل ناباروری در زنان، هورمون هام به هم ریخته

آزمایشگاه آندروژن چیست؟

آزمایش آندروژن برای زنان

هنگامی‌که خانمی دچار این مشکلات باشد پزشک متخصص زنان یا پزشک فوق تخصص غدد و درون‌ریز برای او این آزمایش را تجویز می‌کند. خانم باید علائم زیر را داشته باشد:

صدای کلفت آکنه موهای زائد صورت یا بدن فقدان یا نامنظم شدن قاعدگی طاسی موهای سر با الگوی مردانه عضلانی شدن بدن مانند مردان

مطلب پیشنهادی: قدرت باروری مردان تا چند سالگی؟

آزمایشگاه آندروژن چیست؟

آزمایش آندروژن برای پسران

هورمون‌های آندروژن ممکن است زمانی اندازه‌گیری شود که پسران جوان علائم بلوغ زودرس - رشد آلت تناسلی بزرگ، عضلانی شدن، موهای ناحیه تناسلی یا صدای کلفت را قبل از سن بلوغ طبیعی نشان دهند. همچنین ممکن است در زمانی که بلوغ به تأخیر افتاده باشد، این آزمایش تجویز شود. زمانی که پسری به بلوغ خیلی زودرس می‌رسد حتما باید این آزمایش را بدهد. از این‌که او زودتر از موعد بالغ شده زیاد خوشحال نشوید.

علایم بلوغ زودرس پسران: رشد آلت تناسلی بزرگ، عضلانی شدن، موهای ناحیه تناسلی یا صدای کلفت قبل از 15 سالگی

آزمایشگاه آندروژن چیست؟

آزمایش آندروژن برای دوپینگ

در آزمایشگاه آندروژن می‌توانید، سطح هورمون آندروستندیون را به عنوان آزمایش دوپینگ ورزشی انجام داد. آندروستندیون گاهی اوقات به صورت غیرقانونی توسط ورزشکاران به عنوان یک داروی افزایش دهنده قدرت عملکرد مصرف می‌شود.

مطلب پیشنهادی: میزان هورمون اچ سی جی، بعد از سقط جنین

آزمایشگاه آندروژن چیست؟

آندروژن چطور سبب دوپینگ می‌شود؟

اگر هورمون آندروژن برای دوپینگ به کار رود؛ بدن آن را به یک استروئید آنابولیک (نوع مصنوعی تستوسترون) تبدیل می کند. این هورمون در به به عضله‌سازی کمک می‌کند.

مطلب پیشنهادی: کاشت ریش مردان، روشی دائمی است؟

آزمایشگاه آندروژن چیست؟

خطرات دوپینگ با آندروژن چیست؟

همانند سایر استروئیدهای آنابولیک، می تواند در رشد استخوان اختلال ایجاد کند، بر قلب تأثیر بگذارد و در برخی موارد باعث آسیب کبدی شود.

آزمایشگاه آندروژن چیست؟

نتیجه آزمایش آندروژن چند روزه حاضر می‌شود؟

مدت جواب‌دهی آزمایشگاه آندروژه بخ این بستگی دارد که قرار است کدام هورمون‌های شما بررسی شوند و در کدام آزمایشگاه نمونه‌گیری و آزمایش را انجام داده‌اید.

مطلب پیشنهادی: هورمون استروژن در زنان، آنچه باید بدانیم

آزمایشگاه آندروژن چیست؟

عوامل موثر در جوابدهی آزمایش آندروژن

ازدحام مراجع به آزمایشگاه آندروژن تعداد دستگاه‌ها و تجهیزات مورد استفاده تعداد پرسنل آزمایشگاه نوع هورمون مورد بررسی

حدود جواب‌دهی آزمایش آندروژن چقدر است؟

به‌طور میانگین جواب آزمایش آندروژن 3 تا 14 روزه حاضر می‌شود.

آزمایشگاه آندروژن چیست؟

مراجعه به یک آزمایشگاه آندروژن خوب

اگر پزشک معالج شما برای آزمایش آندروژن، نسخه‌ای برای‌تان نوشته است و نمی‌دانید این آزمایش را کجا، انجام دهید؛ می‌توانید از نی‌نی‌بان کمک بگیرید. تعداد زیادی آزمایشگاه تشخیصی هستند که با ما همکاری دارند؛ نمونه‌گیری، روند آزمایش و جواب‌دهی منظم، دقیق و قابل اعتمادی دارند. همچنین برای اطلاع از مهم‌ترین نکات سلامت عمومی، هر روز به ما سر بزنید؛ برای‌تان مطالب کاربردی و مهمی داریم.

مطلب پیشنهادی: آزمایش هورمون زنان/ ویدئو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی