لزوم استفاده از نور و روشنایی مناسب در منزل برای سلامت روحی و جسمی اعضای خانواده


لزوم استفاده از نور و روشنایی مناسب در منزل برای سلامت روحی و جسمی اعضای خانواده

در این مطلب، دربارۀ تأثیر نور و روشنایی مناسب بر سلامت روحی اعضای خانواده و مخصوصاً کودکان، می‌خوانید.

لزوم استفاده از نور و روشنایی مناسب در منزل برای سلامت روحی و جسمی اعضای خانواده

تأثیر نور و روشنایی بر سلامت روحی افراد

نور و روشنایی، تأثیر زیادی بر بدن انسان هم به لحاظ فرایندهای بیولوژیکی و هم سلامت روحی و روانی دارد. در تمام ساعات شبانه روز، امکان استفاده از نور طبیعی فراهم نیست. اگر تجهیزات نورپردازی و روشنایی در منزل، مدرسه یا محل کار به شیوه‌ای صحیح و اصولی مورد استفاده نگیرد می‌تواند تبعات منفی در روحیه افراد و مخصوصاً کودکان داشته باشد. در ادامه می‌خواهیم دربارۀ لزوم استفاده از نور و روشنایی مناسب در منزل برای سلامت روحی و جسمی اعضای خانواده صحبت کنیم.

تأثیر نور و روشنایی بر سلامت روحی و جسمی افراد

تأثیر نور و روشنایی کم و نامناسب در منزل به شیوه‌های مختلفی بروز می‌کند. بی حوصلگی و احساس کسالت، خواب آلودگی مداوم و احساس خستگی زیاد از جمله علائم این مشکل است. زمانی که به دلایل مختلفی در منزل امکان بهره‌گیری از نور طبیعی به اندازه کافی وجود ندارد، باید با استفاده از نور مصنوعی، نور مناسب ایجاد کرد.

تأثیر نور بر سلامت روحی و حتی جسمی افراد غیر قابل انکار است. نور و روشنایی ضعیف بر دید تأثیر می‌گذارد و آن را کاهش می‌دهد و خستگی سریع و کاهش عملکرد را در پی دارد، حتی گاهی احساس افسردگی ایجاد می‌کند. گاهی نیز موجب سردرد و بی خوابی می‌شود. به همین دلیل است که افراد زیادی در نور طبیعی خورشید فعال و شاداب‌تر هستند. عده‌ای هم در زمستان به دلیل کمبود نور، به افسردگی زمستانی مبتلا می‌شوند.

زمانی که شدت نور و روشنایی کمتر می‌شود، سطح ملاتونین در بدن ما شروع به افزایش می‌کند. بنابراین، ما به حالت آرامش می‌رسیم، احساس خستگی بیشتری می‌کنیم و خواب آلودگی را تجربه می‌کنیم. با شروع صبح و ظهور خورشید، سطح هورمون خواب کاهش می‌یابد. بدن از فاز خواب خارج شده و وارد فاز فعال می‌شود. به همین دلیل است که در پاییز و زمستان افراد دچار بی حالی مداوم، بی تفاوتی، خواب آلودگی و از دست دادن نیرو و توان می‌شوند.

نور مناسب برای افراد بزرگسال در محیط منزل

محیط منزل برای افراد بزرگ‌سال جایی است که باید آرامش کافی داشته باشد. به همین دلیل برای نورپردازی باید از رنگ‌های گرم نظیر قرمز و نارنجی در محیط اجتناب کرد. این رنگ‌ها در درازمدت می‌تواند باعث اضطراب و هیجان بالا شود و حتی ممکن است خواب افراد را دچار اختلال کند. نور سفید به تنهایی نیز برای محیط منزل مناسب نیست. استفاده از نورهای ترکیبی برای نور و روشنایی منزل توصیه می‌شود.

تأثیر نور بر رشد و سلامت کودکان

لزوم استفاده از نور و روشنایی مناسب در منزل برای سلامت روحی و جسمی اعضای خانواده

تأثیر نور و روشنایی بر سلامت روحی کودکان

نور بر رشد و سلامت کودکان تأثیر زیادی دارد. کودکانی که وارد مدرسه شده‌اند برای انجام تکالیف خود در منزل به نور سالم نیاز دارند. زندگی در منزلی کوچک و با نور مصنوعی و کم، می‌تواند باعث ایجاد پرخاشگری و خشونت در کودکان شود.

نور و روشنایی سالم برای محیطی که کودک در آن زندگی می‌کند، ترکیبی از نور سفید و زرد است. نور سفید، به تنهایی می‌تواند موجب احساس سردی و کسلی شود. نور زرد هم به تنهایی در طولانی مدت موجب خستگی چشم می‌شود. اما استفاده از نور زرد در کنار نور سفید، می‌تواند باعث ایجاد گرما و نشاط شود. بهتر است اتاق کودک طوری نورپردازی شود که از نور سفید و زرد به صورت یکسان و پراکنده استفاده شده باشد.

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت برای اتاق کودک، وجود چراغ خواب است. قبل از خواب لازم است که کم کم نور محیط منزل و اتاق کودک کم شود تا زودتر بخوابد. به همین دلیل توصیه می‌شود هنگامی که والدین برای خواندن قصه به اتاق کودک می‌روند، از چراغ خواب استفاده کنند.

نورپردازی صحیح منزل، راهی برای سلامت روحی اعضای خانواده

لزوم استفاده از نور و روشنایی مناسب در منزل برای سلامت روحی و جسمی اعضای خانواده

نورپردازی صحیح منزل، راهی برای سلامت روحی اعضای خانواده

بهتر است در محیط منزل از ترکیب نور زرد و سفید استفاده شود که دلایل آن پیش‌تر ذکر شد. استفاده از چراغ خواب‌هایی که کلاهک دارند و لامپ نباتی و زرد رنگ دارند، می‌تواند گزینه خوبی برای پخش نور در منزل باشد. به طور کلی، بهتر است از نور پراکنده، به جای نور متمرکز در محیط منزل استفاده کنیم. استفاده از نورهای مخفی و چراغ‌های دکوراتیو به رنگ‌های مختلف هم می‌تواند باعث ایجاد حس سرزندگی و نشاط در اعضای خانواده شود.

می‌توان بخش‌های مختلف منزل را به کمک نور، از یکدیگر تفکیک کرد. اگر پذیرایی بزرگی دارید، می‌توانید بخش میز ناهار خوری یا کتابخانه را با آباژورهای پایه بلند یا لوستر و چراغ آویز از دیگر بخش‌های منزل جدا کنید. این کار می‌تواند حس خوب آرامش را مخصوصاً در شب که نور طبیعی وجود ندارد، به اعضای خانواده القا کند. در طول روز ،سعی کنید حتی الامکان با استفاده از نور طبیعی و کمی نور مصنوعی، نورپردازی منزل را انجام دهید تا تأثیر مثبتی بر روحیه اعضای منزل بگذارد.

سخن آخر

با استفاده از نورپردازی صحیح، می‌توان هورمون‌های بدن را که دچار مشکل شده‌اند، تنظیم کرد. فروشگاه اینترنتی هانا، با عرضه انواع محصولات مربوط به نور و روشنایی، کار را برای شما آسان کرده است. در وب سایت هانا، می‌توانید انواع پایه چراغ، لامپ، انواع چراغ آویز و لوستر، چراغ خطی، چراغ دکوراتیو، چراغ‌های پنل و سقفی و دیگر ملزومات روشنایی را تهیه کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دکوراسیون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس