بهبود یافتگان کرونا در معرض 20 بیماری قرار دارند


بهبود یافتگان کرونا در معرض 20 بیماری قرار دارند

محققان می گویند کسانی که به کووید مبتلا شده اند بیشتر در معرض خطر برخی بیماری ها قرار دارند.

به گزارش بهداشت نیوز ،نتایج آخرین تحقیقات نشان داده است که برای تحت تاثیر قرار گرفتن این ویروس، نیازی نیست که از یک عفونت جدی رنج ببرید و ناشناخته است که آیا این تاثیرات باقی می‌مانند یا می‌توان آنها را معکوس کرد.

تاکنون، نتایج مطالعات نشان داده که ویروس کرونا ممکن است باعث ناهنجاری‌های مرتبط با مغز در بیمارانی شود که به شدت از این بیماری رنج می‌برند. این گزارش نشان داد، ناحیه‌ای از مغز که بیشترین آسیب را می‌بیند مربوط به بویایی است. با این حال، ویروس می‌تواند در سراسر سیستم عصبی گسترش یابد.

محققان دریافتند، افرادی که آزمایش کووید آنان مثبت بوده ممکن است در معرض خطر ۲۰ بیماری مختلف از جمله سکته مغزی، نارسایی قلبی و ایست قلبی قرار گیرند.

محققان تغییرات در مغز ۷۸۵ شرکت‌کننده در بانک زیستی انگلستان، پایگاه داده زیست پزشکی و منبع تحقیقاتی در مقیاس بزرگ را ارزیابی کردند.

شرکت‌کنندگان ۵۱ تا ۸۱ ساله تحت دو اسکن مغزی به‌طور متوسط ‌به فاصله ۳۸ ماه همچنین آزمایش‌های شناختی قرار گرفتند. در مجموع ۴۰۱ شرکت‌کننده بین دو اسکن آزمایش کووید آنان مثبت شد که ۱۵ نفر از بیماران در بیمارستان بستری شدند.

۳۸۴ نفر باقی‌مانده که آلوده نشدند، به عنوان گروه کنترل عمل کردند. حدود ۴ ماه و نیم پس از عفونت، محققان به کاهش بیشتر ضخامت ماده خاکستری در مناطقی از مغز مرتبط با بویایی (قشر اوربیتوفرونتال و شکنج پاراهیپوکامپ) و کاهش اندازه کل مغز اشاره کردند.

به‌طور متوسط، شرکت‌کنندگانی که به کووید آلوده شده بودند، بین دو اسکن خود کاهش شناختی بیشتری را نشان دادند که با کوچک شدن بخش خاصی از مخچه (مغز عقبی) مرتبط با شناخت ارتباط داشت.

پروفسور استفن اسمیت، محقق ارشد این تحقیق اظهار کرد: «یکی دیگر از نقاط قوت این مطالعه این است که افراد یکسان را در دو زمان مختلف مورد بررسی قرار داد. نکته مهم اینجاست که اولین اسکن شرکت‌کنندگان در بانک زیستی انگلستان قبل از آلوده شدن به سارس-کوو-۲ و اسکن دوم پس از عفونت انجام شد».

این واقعیت که ما اسکن قبل از عفونت را داریم به ما کمک می‌کند تغییرات مغزی مربوط به عفونت را از تفاوت‌هایی که ممکن است از قبل در مغز افراد وجود داشته باشد، تشخیص دهیم.

این روند، مطالعه کنونی را منحصربه‌فرد می‌کند بنابراین ما ممکن است علت مشکلات مرتبط با کووید-۱۹ یعنی اختلال در حس بویایی، التهاب یا پاسخ ایمنی سیستم عصبی را پیدا کرده باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)