آغاز تولید پژو پارس ELX با موتور TU۵، افت محسوس نسبت به ای ال ایکس قبلی!
![آغاز تولید پژو پارس ELX با موتور TU5، افت محسوس نسبت به ای ال ایکس قبلی! آغاز تولید پژو پارس ELX با موتور TU5، افت محسوس نسبت به ای ال ایکس قبلی!](http://cdn.khodrobank.com/Reviews/47780_85079_Peugeot-Pars-7.jpg)
پژو پارس ELX یکی از محصولات محبوب
پژو پارس ELX یکی از محصولات محبوب ایران خودرو در دهه ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ بود که اکنون نیز طرفداران بسیاری در کشورمان دارد. نسخه اصلی پژو پارس ELX در ایران به پارس موتور زانتیایی شهرت دارد که با تجهیزاتی همچون سیستم گویا، صندلیهای تنظیم شونده برقی و رینگهای خرچنگی از دیگر مدلها متمایز شده است. در ابتدای دهه ۱۳۹۰ ایران خودرو تصمیم گرفت به جای موتور زانتیا موسوم به XU۷، از موتور XUM استفاده کند که راندمان کمتری را ارائه میداد. این خودرو چندان مورد استقبال بازار قرار نگرفت تا آنکه در سال ۱۳۹۶ از خط تولید ایران خودرو حذف شد.
حال و پس از چند سال غیبت پژو پارس ELX در خط تولید ایران خودرو، این شرکت تصمیم گرفته است تا بار دیگر پارس ELX را زنده کند. اما برخلاف دفعات گذشته، به جای موتور زانتیا یا موتور پژو ۴۰۵ تغییر یافته، از پیشرانه TU۵برای پژو پارس ELX استفاده شده است. این مساله در حالی رخ میدهد که تیپ دیگری از پژو پارس موسوم به پژو پارس LX نیز با موتور TU۵ به تولید میرسد و مشخص نیست چرا ایران خودرو میخواهد دو تیپ از یک خودرو را با مشخصات فنی یکسان به تولید برساند. در ادامه بررسی بین سه نسل از پژو پارس ELX خواهیم داشت:
جدول مقایسه مشخصات فنی پارس ELX در سه نسل:
خودرو | پژو پارس ELX | پژو پارس ELX با موتور XUM | پژو پارس ELX با موتور TU۵ |
نوع موتور | ۱,۸ لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ XU۷J۴P | ۱,۹ لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ XUM | ۱,۶ لیتری شانزده سوپاپ TU۵ |
سالهای تولید | ۱۳۸۲-۱۳۹۲ | ۱۳۹۲-۱۳۹۶ | ۱۴۰۱- |
حداکثر قدرت | ۱۱۰ اسب بخار | ۱۰۵ اسب بخار | ۱۰۵ اسب بخار |
حداکثر گشتاور | ۱۵۵ نیوتن متر | ۱۵۵ نیوتن متر | ۱۴۲ نیوتن متر |
جعبه دنده | ۵ دنده دستی | ۵ دنده دستی | ۵ دنده دستی |
شتاب صفر تا صد | ۹ ثانیه | ۱۰,۹ ثانیه | ۱۳,۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۵ کیلومتر برساعت | ۱۹۰ کیلومتر برساعت | ۱۹۰ کیلومتر برساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | ۸,۱ لیتر در صد کیلومتر | ۸,۶ لیتر در صد کیلومتر | ۷,۳ لیتر در صد کیلومتر |
با این حال ایران خودرو به جای آنکه محصولی قدرتمند را احیا کند و آن را در اختیار مشتریان بگذارد، تنها با افزایش مصنوعی تیپهای پژو پارس سعی در جلب نظر بیشتر مشتریان دارد. لازم به ذکر است که پژو پارس پر تیراژترین و پرفروشترین محصول حال حاضر ایران خودرو است. سالانه بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه پژو پارس در ایران خودرو به تولید میرسند که البته همزمان با افزایش تیراژ تولید، کیفیت آنها نیز افت محسوسی پیدا کرده است.
با توجه به افت مشخصات فنی پژو پارس ELX نسل سوم نسبت به دو نسل پیشین، ایران خودرو این محصول را از نظر امکانات و تجهیزات ارتقا داده است تا ارزش پرداخت مابه التفاوت میان پژو پارس LX و پژو پارس ELX با موتور TU۵ برای مشتریان شفاف شود. پژو پارس ELX با موتور TU۵ به تجهیزاتی همچون ترمزهای دیسکی عقب و جلو، تنظیم برقی پشتی صندلیها، کروز کنترل، رینگهای آلومینیومی، شیشههای دودی عقب به صورت استاندارد، سیستم تهویه اتوماتیک و سیستم چندرسانهای مجهز شده است.
قیمت رسمی پژو پارس LX در حال حاضر از سوی ایران خودرو معادل ۱۷۶ میلیون و ۵۹۶ هزار تومان اعلام شده است. در همین حال نیز پژو پارس ELX سفارشی با موتور TU۵ معادل ۲۱۱,۲۶۷,۰۰۰ قیمت دارد. حال تصمیم با مشتریان است که آیا برای آپشنهای ذکر شده حاضر به پرداخت مابه التفاوت ۳۵ میلیون تومانی هستند یا خیر؟