عبور ناوگان خودروهای الکتریکی از مرز 20 میلیون‌دستگاه


عبور ناوگان خودروهای الکتریکی از مرز 20 میلیون‌دستگاه

براساس داده‌های BNEF در نیمه دوم سال جاری میلادی هرماه تقریبا یک میلیون‌دستگاه خودرو برقی به‌ناوگان جهانی اضافه خواهد شد. براساس این آمار، در هر سه‌ثانیه شاهد ظهور یک خودرو برقی جدید در ناوگان جهانی خواهیم بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،چین و اروپا با بیشترین آمار، پیشگام پذیرش خودروهای برقی‌ هستند؛ اما آمریکای‌شمالی سومین منبع فروش این مدل خودروها به‌حساب می‌آید. به‌نقل از بلومبرگ براساس برآوردهای «BNEF» جهان در آستانه عبور از رکورد فعلی در پذیرش خودروهای الکتریکی است و تنها در ماه ژوئن سال گذشته میلادی 20 میلیون‌دستگاه وسیله‌نقلیه پلاگین درجاده‌های جهان تردد داشته‌اند . می‌توان آثار این رشد قابل توجه و چشمگیر را از سال 2016 یعنی زمانی که تنها یک میلیون‌دستگاه خودرو برقی در جاده‌ها تردد داشتند، دنبال کرد.

براساس داده‌های BNEF در نیمه دوم سال جاری میلادی هرماه تقریبا یک میلیون‌دستگاه خودرو برقی به‌ناوگان جهانی اضافه خواهد شد. براساس این آمار، در هر سه‌ثانیه شاهد ظهور یک خودرو برقی جدید در ناوگان جهانی خواهیم بود.
هرچند خودروها به‌دلایل گوناگون همچون سن، فرسودگی، تصادفات و تحلیل رفتن باتری از ناوگان بازنشسته و خارج می‌شوند، اما به‌این بخش از داستان خودروهای الکتریکی توجه چندانی نمی‌شود؛ چراکه می‌توان اهمیت و محبوبیت بیشتر خودروهای پاک درمقایسه با مدل‌های دیگر را با توجه به‌آمار فروش بی‌نظیر آن‌ها در 18 ماه اخیر مشاهده کرد. انتظار می‌رود این رشد مقتدرانه تا پایان سال 2022 با حضور بیش از 26 میلیون‌دستگاه خودرو الکتریکی در جاده‌های سراسر جهان ادامه داشته باشد.سرعت رشد سریع‌تر از آن چیزی است که بسیاری از شرکت‌های فعال درصنایع خودرو و نفت طی چندسال گذشته انتظار داشتند. به‌عنوان مثال در چشم‌انداز BP درسال 2016، این شرکت انتظار داشت تا سال 2035 تا 71 ‌میلیون‌دستگاه وسیله‌نقلیه پلاگین را در جاده‌ها به‌کار بگیرد. اما براساس آخرین داده‌های فروش، اکنون انتظار می‌رود تا سال 2025 یعنی 10 سال زودتر از زمان پیش‌بینی‌شده به‌این تعداد دست یابد.
تفکیک جغرافیایی این مدل خودروها بیشترین درصد توزیع و پذیرش مخاطب را نشان می‌دهد و به‌این ترتیب چین 46 درصد از کل فروش را تا امروز به‌خود اختصاص داده است. پس از چین قاره سبز با 34 درصد در رتبه دوم قرار دارد و جایگاه سوم درحوزه خودروهای الکتریکی متعلق به‌آمریکای‌شمالی با 15 درصد است. البته حمایت از سیاست‌های جدید باید بازار خودروهای برقی به‌ویژه دراین قاره را تا حد زیادی تحت‌تاثیر قرار دهد. کشورهای باقیمانده نیز درمجموع تنها پنج درصد از ناوگان جهانی خودروهای برقی را تشکیل می‌دهند.
بیشتر خودروهای پلاگین جهان کاملا الکتریکی هستند؛ اما 5.3 میلیون‌دستگاه خودرو پلاگین-هیبرید نیز در نقاط مختلف جهان تردد می‌کنند. البته تجمع خودروهای هیبرید بیشتر متعلق به‌اروپاست. سیستم پلاگین- هیبرید به‌خودروسازان کمک کرده است به‌اهداف سختگیرانه اروپا برای کاهش انتشار کربن دست یابند. درعین حال پیش‌بینی می‌شود بازار درسال‌های آینده از هیبریدهای پلاگین فاصله بگیرد؛ زیرا دولت‌ها یارانه‌های مربوط به‌خودروهای الکتریکی را کاهش می‌دهند و درمقابل نیز خودروسازان آخرین مدل‌های تمام‌الکتریکی خود را که به‌صرفه‌تر و کاراتر هستند، عرضه می‌کنند.

پذیرش EV در ژاپن
بزرگ‌ترین بازار خودروهای الکتریکی پس از چین، ایالات‌متحده و اروپاست؛ اما حرکت در این مسیر بسیار کند به‌نظر می‌رسد. همچنین خودروسازان ژاپنی باید مدل‌های جدیدی از باتری‌های برقی را درخودروهای مینی عرضه کنند. زیرا خودروهای سبک در این کشور یک‌سوم کل فروش را به‌خود اختصاص می‌دهند و به‌همین دلیل نیسان و میتسوبیشی نیز قصد دارند مدل‌های سبک برقی را درسال جاری وارد بازار کنند. پس از آن هوندا در سال 2024 و شرکت زیرمجموعه تویوتا دایهاتسو درسال 2025 دراین‌باره اقدام خواهند کرد. استفاده از خودروهای برقی در کره‌جنوبی نیز رشد چشمگیری دارد؛ زیرا این مدل خودروها در این منطقه در پایان سال 2021 نزدیک به 15 درصد فروش را که شامل مدل‌های قدرتمند قهرمانان داخلی این کشور یعنی هیوندای و کیا بودند از آنِ خود کردند.درنهایت باید گفت توجه تولیدکنندگان درآینده به‌مرور معطوف بر ‌بازارهای بزرگ خودرو جهان مانند هند، برزیل، مکزیک و آسیای جنوب شرقی خواهد شد. هرچند توزیع و عرضه EV ها در این کشورها و مناطق تا حدی آغاز شده است، اما این بازارها قابلیت پذیرش EV ها را دارند و البته تا زمانی که بازارهای بزرگ اشباع شوند، این شرایط ادامه دارد. از نشانه‌های دلگرم‌کننده رونق بازار برقی‌ها در این مناطق می‌توان به سه‌مورد اشاره کرد.
در بازار سه‌چرخ‌های هند درحال‌حاضر بیش از 50 درصد فروش دراختیار الکتریکی‌هاست. بازارهای آسیای جنوب‌شرقی مانند ویتنام نیز استقبال نسبتا زیادی از دوچرخ‌های برقی دارند. همچنین بخش‌هایی از آمریکای لاتین در استفاده از اتوبوس‌های برقی پیشرو هستند و متمرکز بر استفاده از تاکسی‌های برقی شده‌اند. اما شاید مهم‌ترین دلیل در این میان، مدل‌های موجود در بازار خودروهای برقی چین باشند. این خودروها نشان می‌دهند چگونه تحرک الکتریکی می‌تواند در بازارهای نوظهور برای مصرف‌کنندگان طبقه متوسط روبه‌پایین قانع‌کننده باشد. به‌عنوان مثال پرفروش‌ترین خودرو الکتریکی چین Hongguang Mini است که با قیمت 4700 دلار به‌فروش می‌رسد.
مدل‌هایی از این دست، درکنار اصرار خودروسازان ژاپنی بر تولید خودروهای برقی مینی و سبک، موتورسیکلت‌ها و اسکوترهای برقی بیشتر به‌دیگر مصرف‌کنندگان جهانی کمک می‌کند تا به‌سمت تحرک الکتریکی پیش بروند. البته این موقعیت با مزایای دیگری نیز همراه است. به‌عنوان‌مثال Hongguang Mini تنها 560 کیلوگرم (1235 پوند) وزن دارد و درمقام مقایسه می‌توان به‌هامر الکتریکی جنرال‌موتورز که اخیرا عرضه شده است، اشاره کرد. این مدل وزنی بیش از 4000 کیلوگرم دارد و دارای بسته باتری تقریبا 20 برابری است. با افزایش قیمت مواد خام باتری، خودروهای الکتریکی کوچک‌شده به‌مثابه راهکارهایی برای تحرک پایدار هستند که جهان به‌آن نیاز دارد.
البته مطابق با پیش‌بینی‌ها طی چندسال آینده پیشرفت چشمگیری درجهان برای پذیرش خودروهای الکتریکی حاصل خواهد شد؛ اما باید به‌خاطر داشت تبدیل ناوگان وسایل‌نقلیه به الکتریکی اقدام بزرگی است. براساس تخمین‌های سازمان تحقیقات و تامین مالی بلومبرگ، درحال حاضر 1.2 میلیارددستگاه وسیله‌نقلیه مسافربری سبک درجاده‌های سراسر جهان تردد دارند که در پایان سال 2022 بیش از دو درصد آن‌ها الکتریکی خواهند بود. هرچند هنوز راه درازی در پیش است، اما شتاب لازم برای این کار شکل گرفته است .

نویسنده:فاطمه ممقانی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا