بهشت چگونه جایی است و چه ویژگیهایی دارد؟
برای بهشتیان غرفههایست که نهرها از زیر آن روان است؛ امیرالمؤمنین(ع)از پیامبر اکرم(ص) پرسید این غرفهها از چه بنا شده است؟ رسول خدا(ص) فرمود: این غرفهها را حقتعالی از درّ و یاقوت ساخته، سقفهای آنها از طلاست و با نقره به هم متصل و مستحکم گشته است.
به گزارش خبرگزاری شبستان، برای بهشتیان غرفههایی است که نهرها از زیر آن روان است؛ امیرالمؤمنین(ع) از پیامبر اکرم(ص) پرسید این غرفهها از چه بنا شده است؟ رسول خدا(ص) فرمود: این غرفهها را حقتعالی از درّ و یاقوت ساخته، سقفهای آنها از طلاست و با نقره به هم متصل و مستحکم گشته است. فرشهای آن بالا آمده و برخی روی برخی افتاده است. لایههای این فرشها از مشک، عنبر و کافور است. وقتی مؤمن به جایگاههایش در بهشت وارد گردد تاج کرامت و بزرگی بر سر او گذاشته میشود، لباسهای طلا و نقره بافت پوشیده و درّ و یاقوت زینتبخش تاج او خواهد بود… متن شیرینی که خواندید برگرفته از کتاب «زندگی در بهشت» جدیدترین اثر حجت الاسلام والمسلمین شاکرین عضو هیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بود. فرصتی دست داده است تا به بهانه ایام ماه مبارک رمضان در یادداشت هایی با این کتاب ارزشمند بیشتر آشنا شویم...
بهشت چگونه جایی است و چه ویژگیهایی دارد؟
نوشتاری از حجتالاسلام والمسلمین حمیدرضا شاکرین عضو هیات علمی گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگرفته از کتاب ارزشمند «زندگی در بهشت»
بهشت به معنای جهان بهتر و خوشتر، جای خوش آب و هوا، دارای نعمت فراوان و آراسته است که نیکوکاران پس از مرگ در آن جاودانند.[۱]
بهشت، آیت رضوان و رحمت بی انتهای حق و دار نعیم الهی است که در آن از هیچ نعمتی فروگذار نشده است. قرآن کریم در آیات فراوانی به ترسیم چهره دلربای بهشت پرداخته و البته مطالبی را بیان میکند که برای همگان قابل درک باشد، وگرنه نظام آخرت با نظام دنیایی تفاوتهای اساسی دارد و نعمتهایی که خدا در بهشت فراهم آورده از فهم و ادراک بشر خارج بوده، کسی بر آنها آگاه نیست؛ چنانکه خود میفرماید: “هیچ کس نمیداند که پاداش نیکوکاریش چه نعمتها و لذّتهای روشنی بخش دل و دیده است و برایش چه ذخیره شده است.”[۲]
شماری از ویژگیهایی که از قرآن کریم و دیگر متون دینی درباره بهشت و بهشتیان به دست میآید به شرح زیر است:
۱ ـ جهانی بزرگ که حد و حدودی برای آن تصور پذیر نیست.
۲ ـ عالمی آکنده از زیباییهای گوناگون، سراسر شادی و طرب، بطوریکه شادمانی از رخسار بهشتیان پدیدار است.
۳ – فضایی پر از نعمتهای جسمانی و معنوی که هیچ خواستهای در آن با محدودیت و ممنوعیت مواجه نمیشود. ” و آنچه را که انسان بخواهد و چشمها را به شوق و لذت اندازد مهیاست و شما در آن جاوید باشید.”[۳]
۴ – نعمتهای آن به سهولت و به محض اراده در دسترس است و زحمت و تلاشی نمیطلبد.
۵ – حیات و نعمتهای دلپذیرش همیشگی است و دغدغه بیرون شدن یا فساد، زوال و کاستی در آن راه ندارد..[۴]
۶ ـ جایگاه امن، امان و سلامتی[۵]، محیطی کاملا اخلاقی، گرم و صمیمی، پیراسته از هرگونه آلودگی، بدی، تنش و روابط آسیبزاست.
۷ – جهانی بدون حاجت به قوانین وضعی[۶]، کنترل و الزامات بیرونی، کیفر دهی و…، بلکه بینیاز از کنترل نفس و امیال درونی.
۸ – برقراری رابطه دوستانه و پیوند تنگاتنگ، صمیمانه و احترام آمیز بین آدمیان و فرشتگان.[۷]
۹ ـ جهانی پیراسته از هرگونه تزاحمات و عوامل نگرانیزا.
۱۰ ـ عالمی تحت حاکمیت اراده امری خداوند و اختیار خداداد و خداییسان بهشتیان.
۱۱ ـ ساقی آن خدا و شرابش پاکیزه و پیراینده از ماسوی الله است.[۸]
۱۲ ـ در آن مقامات عالیهای است چون مقام و مرتبه رضوان الهی[۹]، مقام تسلیم محض، انقطاع الی الله و…[۱۰]
[۱] لغت نامه دهخدا، ج ۳، ص ۴۴ ـ ۴۷.
[۲] سوره سجده، آیه ۱۷. (فلا تعلم نفس ما أُخفی لهم من قرّة أعین جزاءً بما کانوا یعملون)
[۳] سوره زخرف، آیه ۷۱. (وفیها ما تشتهیه الأنفس وتلذّ الأعین وأنتم فیها خالدون).
[۴] سوره رعد، آیه ۳۵. (مثل الجنّة الّتی وعد المتّقون فیها أنهار من ماءٍ غیر اسنٍ… ) نیز: سوره محمد (ص)، آیه ۱۵.
[۵] سوره انعام، آیه ۱۲۷.
[۶] مراد از وضعی در اینجا اصطلاح فقهی آن که در برابر احکام تکلیفی است نمیباشد، بلکه منظور از وضعی جنبه تشریعی و قراردادی بودن آن در برابر احکام تکوینی است.
[۷] سوره رعد، آیه ۲۳.
[۸] سوره دهر، آیات ۱۲ ـ ۲۱.
[۹] (و رضوان من الله أکبر ذلک هو الفوز العظیم) سوره توبه، آیه ۷۲.
[۱۰] جهت آگاهی بیشتربنگرید: آیه الله جوادی آملی، معاد در قرآن، ج ۵، ص ۲۳۰-۲۳۳.
پایان پیام/49