امضای تفاهم‌نامه مشترک بین دادگستری و نظام پزشکی کرمان 


امضای تفاهم‌نامه مشترک بین دادگستری و نظام پزشکی کرمان 

تفاهم‌نامه مشترک به منظور بهبود خدمات پزشکی با پیشگیری و رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای و همچنین رعایت متقابل حقوق بیماران و جامعه پزشکی از طریق همکاری‌های انتظامی، قضایی، فرهنگی و تبادل امکانات و پرداختن به فعالیت‌های مشترک در زمینه‌های مورد توافق طرفین بین رییس کل دادگستری استان و رییس نظام پزشکی استان امضا شد.

رییس کل دادگستری استان کرمان در جریان نشست هم اندیشی رییس کل دادگستری استان کرمان با هیات مدیره نظام پزشکی کرمان و امضای این تفاهم نامه افزود: تدوین تفاهم نامه مشترک بین دادگستری استان و سازمان نظام پزشکی اقدام نوآورانه ای بوده که از مدت ها قبل در استان کرمان انجام و به صورت مستمر روزآمد شده است تا مبتنی بر تکالیف قانونی، به نحوی اقدام شود که ثمره آن به حوزه سلامت عموم مردم برگردد.
وی اظهارداشت: کار کارشناسی بسیار خوبی برای تدوین تفاهم نامه مشترک بین دادگستری کل استان کرمان و سازمان نظام پزشکی استان انجام شده و باید به جنبه عملیاتی منسجم این تفاهم نامه توجه لازم صورت گیرد.
وی ادامه داد: تمامی محورهای این تفاهم نامه براساس نیاز جامعه پزشکی و نظام سلامت و نیز ضرورت توجه به سلامت عمومی تدوین شده است.
نماینده عالی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان تشکیل شوراهای حل اختلاف پزشکی در شهرستان ها با اشاره به این مطلب که شورای حل اختلاف پزشکی تنها در مرکز استان کرمان فعال است، تصریح کرد: تشکیل شوراهای حل اختلاف پزشکی شهرستان ها در صورتی پیگیری خواهد شد که پس از تدوین ساختار جدید شوراهای حل اختلاف براساس قانون شوراهای حل اختلاف که در حال حاضر مجلس شورای اسلامی است، بتوان در این حوزه اقدام کرد.
موحد بیان کرد: دستگاه قضایی همواره پشتیبان و حامی اجرای برنامه ها است تا دستگاه های متولی بر مبنای پشتیبانی قضایی بتوانند هرگونه تخطی افراد از مقررات قانونی را مورد برخورد و پیگیری قرار دهند و این اقدام زمینه ای فراهم می کند که امور بر روی ریل صحیح و قانونی حرکت کنند.
وی بر صیانت از اصالت حرفه پزشکی و نیز صیانت از جامعه حرفه ای پزشکی دربرابر مداخلات غیرحرفه ای در امور پزشکی تاکید کرد و ادامه داد: می توان از ظرفیت های رسانه ای برای دفاع از مرز بین اقدامات پزشکی نوین و سنتی با مداخلات غیرحرفه ای در امور پزشکی دفاع کرد و دستگاه قضایی در این زمینه نیز پشتیبان اقدامات موردنظر خواهد بود.
رییس کل دادگستری استان کرمان همچنین بر تدوین برنامه های آگاهی بخشی و پیشگیرانه و نیز برنامه های موردنیاز برخوردی برای صیانت از سلامت عمومی از سوی نظام پزشکی تاکید کرد و گفت: بخش عمده برنامه های پیشگیری از مداخلات غیرحرفه ای در امور پزشکی باید بر مبنای آگاهی بخشی واطلاع رسانی صورت گیرد و در صورت نیاز برخوردهای کیفری و قضایی نیز انجام خواهد شد.
موحد با اشاره به افزایش تبلیغات افراد غیرمتخصص در فضای مجازی درباره درمانگری های سنتی و انجام مداخلات پزشکی، گفت: تفاوتی بین تبلیغات و مداخلات غیر حرفه ای در امور پزشکی در فضای مجازی و حقیقی وجود ندارد و مراجع مربوطه می توانند برخورد قانونی لازم را با مرتکبان این جرایم انجام دهند.
وی در ادامه یادآور شد: نگاه و رویکرد نظام قضایی استان کرمان در برخورد با جرایم حوزه پزشکی بر این مبنا است که از مجازات های جایگزین حبس استفاده شود و این برخوردها به نحوی حکیمانه صورت گیرد که جامعه نیز از خدمات تخصصی این پزشک بی بهره نماند.
وی با تاکید بر این مطلب که بدون اعلام نظر تخصصی نظام پزشکی و پزشکی قانونی، رسیدگی به پرونده های مربوط به قصور پزشکی آغاز نمی شود، گفت:
پرداختی، رییس سازمان نظام پزشکی استان کرمان نیز از پشتیبانی ها و همراهی های دستگاه قضایی استان تقدیر کرد و گفت: براساس تفاهم نامه مشترک بین این سازمان و دادگستری کل استان کرمان می توان تیم های تخصصی نظارتی به منظور برخورد با مداخلات غیرحرفه ای در امور پزشکی را تشکیل داد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403