یک کلانشهر، یک سینما و هزار مشکل!


یک کلانشهر، یک سینما و هزار مشکل!

از حدود 2 سال پیش با شیوع ویروس منحوس کرونا و به دنبال تعطیلی های پی در پی، رفته رفته حضور مردم در سینماها کمرنگ شد، البته عوامل دیگری نیز در این بین در این کاهش میل و رغبت تاثیر داشت که از جمله آنها می توان به افزایش بهای بلیط سینما اشاره کرد.

بعد از گذشت این ۲ سال و کاهش آمار کرونا، انتظار می رفت که با آغاز اکران فیلم های جشنواره فجر و اکران نوروزی شاهد افزایش حضور مردم در سینماها همانند پیش از کرونا باشیم، کرونایی که سایه‌اش کمرنگ شده و این کمرنگ شدن سایه این بیماری باعث شد که مردم در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ مسافرت بروند، دید و بازدیدها را از سر بگیرند و خلاصه همه کارهایی که قبلا انجام می‌دادند را از سر گرفتند ولی متاسفانه، سینما نرفتند.

سینما عصر جدید اراک، در حال حاضر تنها سینمای این کلانشهر است و تاریخ افتتاح این سینما به سال ۱۳۷۲ برمی گردد، البته تا حوالی سال ۹۸ در اراک سینما فرهنگ نیز فعال بود اما حوالی شهریور ۹۸ بود که این سینما نیز به طور کامل تعطیل شد.

استقبال مردم از سینما در اراک به شکل عجیبی کاهش یافته است، این مسئله ای است که بارها توسط مدیران سینماهای اراک عنوان شده و حالا که پس از تعطیلی سینما فرهنگ، مدیر تنها سینمای اراک نیز از تعطیلی این مجموعه سخن می گوید، زنگ خطر فرهنگی بیش از گذشته در این شهر شنیده می شود.

تعطیلی سینما عصر جدید اراک تا دوماه آینده!

محسن ذولفعلی مدیر سینما عصر جدید اراک اخیرا با بیان برخی معضلات و البته گلایه ها از مردم و مسئولین، به ایسنا گفت که قصد دارد ظرف دو ماه آینده این مجموعه را تعطیل کند و افزود: مردم و مسئولین خیالشان راحت باشد که اراک دیگر همین یک سینما را هم نخواهد داشت و تاکید کرد که انرژی منفی برخاسته از شهروندان اراک موجب شده است که به فکر تعطیل کردن این سینما باشد.

وی که معتقد است اگر سینما را به پاساژ یا فروشگاه تبدیل کند درآمدش ۱۰ برابر خواهد شد، افزایش ۴۰ درصدی قیمت بلیط را هم در افزایش درآمد سینما موثر نمی داند و می گوید: درآمد سینما و تمایل مردم از زمانی که قیمت بلیط ۱۰ هزارتومان و سپس ۲۵هزارتومان بود با امروز که قیمت ۳۵ هزارتومان است هیچ فرقی نکرده و سینما مخاطب ندارد.

وی همچنین معتقد است که مردم و مسئولین اراک با سینما نامهربانند، پس سینما کم کم کاملا تعطیل خواهد شد و هرکس می‌خواهد فیلم را در سینما ببیند به ملایر و تهران برود.

ذولفعلی سانسور را بزرگترین عامل بی اقبالی مردم به سینما عنوان می‌کند و می‌گوید: چرا مردم بابت فیلمی که قسمت اعظمی از آن سانسور می‌شود و داستان آن تغییر می‌کند پولی پرداخت کنند؟ مردم فیلم را در جشنواره می‌بینند و سپس پس از اکران در سینما با سانسور بسیاری از نقاط فیلم و تغییر داستان آن مواجه می‌شوند.

به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه این شهر از لحاظ میزان فضای فرهنگی در شرایط نسبتا مطلوبی قرار ندارد تعطیلی همین یک سینما نیز موجب کاهش مساحت فرهنگی شهر اراک ودر نهایت استان مرکزی خواهد شد. این درحالیست که با در نظر گرفتن سخنان حجت الاسلام عباس دانشی مدیراسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی و همچنین سخنان سینا دلشادی مدیر وقت این سازمان، افزایش تعداد سینماهای شهر اراک و استان مرکزی ازرویکردهایی است که بخصوص پس از تعطیلی سینما فرهنگ در دستورکار قرار گرفته است. با تمام این تفاسیر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با ایسنا از احتمال تعطیلی و یا تغییر کاربری این سینما اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

با توجه به گلایه های این مدیر سینما از مردم، نظرات تعدادی از مخاطبان را در این حوزه جویا شده و علت این کاهش تمایل به سینما را از آنها پرسیدیم. بیشتر مخاطبان از عدم کیفیت فیلم ها، گران بودن بهای بلیط و البته فضای ناخوشایندی که مشخصا بر این سینما بواسطه رفتار نامناسب با مخاطبان حاکم است، سخن گفتند.

علی که یکی از فعالین حوزه سینما و به گفته خودش پیش از کرونا طرفدار جدی سینما بوده در اینباره گفت: برخورد نامناسب کارکنان سینما، فیلم های تکراری و بی برنامگی از جمله گلایه های قشر جوان در این رابطه است، انتظار می رود که برای افزایش میل جوانان به سینما تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته شود، چراکه در شرایط موجود دیگر جوانی در سینما حضور پیدا نمی کند.

محمد نیز گفت: سینمای عصرجدید یکی از بدترین سینماهای ایران است. کارکنان اصلا برخورد مناسبی ندارند. از طرفی تمام فیلم ها تکراری است و فیلم های مورد نظر مخاطب اکران نمی شود.

وی ادامه داد: باید به حال اراک تاسف خورد که با ویژگی هایی که دارد از یک پردیس سینمایی خوب بهره مند نیست.

مریم هم در اینباره ضمن تاکید بر بالا بودن بهای بلیط سینما اضافه کرد: در گذشته که بلیط سینما کمی متعادل تر بود دانش آموزان و دانشجویان اوقات بیشتری را در سینما می گذراندند اما اکنون ترجیح می دهند به کافه ای رفته و نیمی از این پول را هزینه کنند و بستنی بخورند.

وی بیان کرد: سینما عصر جدید، تنها سینمای اراک است و همین سینما شرایط را با برداشتن طرح نیم بها و افزایش بهای بلیط به نفع خود تمام می کند، درآمد پایین سینما یک معضل کشوری است و تنها مختص اراک نیست اما شرایط در برخی شهرها بهتر است.

نگین که ادعا می کرد پیش از کرونا هفته ای دوبار به سینما می رفته در باره سینما چنین گفت: سینما عصر جدید اصلا ظاهر مناسب و شایسته مردم شهر ندارد، از طرفی امکاناتی هم ندارد و همین عوامل رغبت رفتن به سینما را کاهش داده است. بلیط آن هم که از قیمت یک کیلو مرغ گرانتر شده است.

وی بیان کرد: هرچند می توان فیلم را به راحتی دانلود کرد اما تماشای فیلم در سینما در کنار دوستان لذت دیگری دارد اما با شرایط پیش آمده در حوزه وضعیت سینما و بهای بلیط و ... این لذت از مردم گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، اگر بخواهیم واقع بینانه به ماجرا بنگریم در می‌یابیم که حال و روز سینما در روزهای کرونایی و حتی قبل و شاید حتی بعد از آن چندان که باید و شاید خوب نیست و این هنر از یک معضل مهم رنج می‌برد، معضلی تحت عنوان کمبود مخاطب که شاید بتوان آن را مهمترین اصل برای بقای کار هنری در هر رشته‌ای قلمداد کرد.

ولی نکته ای که مشخصا در خصوص سینما عصر جدید اراک بسیار جلب توجه می کند، علاوه بر افزایش بهای بلیط که از نظر سینمادوستان می تواند قابل چشم پوشی باشد، کیفیت پایین خدمات و برخورد نامناسب پرسنل است.

گلایه از افزایش بهای بلیط قطعا وجود دارد، اما آنچه در نظرات مخاطبان چه در این گزارش و چه در نظرات و کامنت های آنان در خصوص خبر تعطیلی این سینما به وفور مورد اشاره قرار گرفته فضای منفی حاکم بر این سینما و خدمات نامطلوب آن است که مخاطب را نسبت به حضور در این فضا بی علاقه می کند.

در واقع آنچه در هر کسب و کاری چه هنری و چه غیر هنری برای جذب مخاطب نیاز است روی خوش میزبان است که در عصر جدید از آن خبری نیست!

احداث پردیس‌های سینمایی نیاز اصلی شهر اراک و استان مرکزی است

سینا دلشادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی درخصوص معضلات اراک در حوزه سینما و مشخصا سینما عصر جدید به ایسنا گفت: ساخت پردیس‌های سینمایی یا تک سالن‌ها از جمله نیازهای اساسی شهر اراک است. پردیس سینمایی در واقع امکان ارائه مجموعه‌ای از خدمات در کنار اکران فیلم را فراهم می کند.

وی با بیان اینکه ساخت سینما یکی از مهمترین وظایف شهرداری‌هاست و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کار حمایت‌، پشتیبانی و تامین تجهیزات را برعهده دارد، افزود: مذاکراتی در خصوص پردیس‌سازی با شهرداری اراک انجام شده است، چراکه علاوه بر سرمایه‌گذار بخش خصوصی، شهرداری و شورای شهر به ‌دلیل برخورداری از اختیارات، زمین و منابع مالی باید ورود به این عرصه را در دستور کار خود قرار دهند.

وی افزود: همچنین مذاکراتی با دفتر مرکزی حوزه هنری کشور انجام شده است، این حوزه در سطح کشور پردیس‌های سینمایی خوبی ساخته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی اضافه کرد: در شهرهای مختلفی نظیر تهران، سنندج و مشهد پردیس‌های سینمایی بسیار خوبی وجود دارد، امید است در اراک نیز بتوانیم با مشارکت شهرداری، بخش خصوصی، سازمان توسعه سینمایی حوزه هنری و با پشتیبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی پردیس سینمایی خوبی را ایجاد کنیم.

کاهش استقبال مردم از سینما امری بدیهی است

سینا دلشادی توضیح داد: بخشی از کاهش اقبال مردم از سینما در دنیا پیشرفته امروز مسئله‌ای بدیهی است و از عواملی نظیر پیشرفت علم نشئت می‌گیرد، اغلب مردم تمایل دارند با خرید اینترنتی یا دانلود فیلم‌ها با استفاده از ابزارآلات نمایش فیلم در کنار خانواده خود فیلم ها را مشاهده کنند. بطورکلی شرایط امروز دیگر مانند گذشته نیست که تنها راه فیلم دیدن مراجعه به سینماها باشد. امروز مردم قادرند حداقل با سه روش، فیلمی که تمایل دارند را ببینند.

وی با اشاره به تاثیر تغییر ذائقه و سلیقه مردم و برخورداری از امکانات جدید و بستر فضای مجازی در کاهش مراجعه آنها به سینما، ادامه داد: در واقع در این حوزه رقبایی ایجاد شده‌اند که گوی سبقت را از سینماها ربوده‌اند و زمینه را برای مشاهده فیلم توسط مردم آسان‌تر کرده‌اند. هرچند هیچیک از آنها جایگزین سینما و محیط آن نخواهد بود.

دلشادی خاطرنشان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای افزایش تمایل و اقبال مردم به سینما در نظر دارد با ساخت پردیس‌های سینمایی در این عرصه تاثیرگذار باشد. پردیس سینمایی در واقع مجموعه‌ای از خدمات فرهنگی و هنری را ارائه می دهد که میل و رغبت را برای مراجعه به سینما در مردم و مخاطبین آن افزایش خواهد داد، برای مثال فرد می‌تواند با خانواده خود به این فضا مراجعه کند و در حالی که خودش در حال مشاهده فیلم است، فرزندش در حال بازی در شهربازی این مجموعه فرهنگی و هنری باشد. یا برای مثال افراد قبل یا بعد از مشاهده فیلم می توانند از مجموعه تولید پوشاک ایرانی و اسلامی این مجموعه خرید کرده، در نگارخانه یا گالری این مجموعه آثار هنری را مشاهده کنند یا آنها را خریداری کنند.

وی در عین حال تاکید کرد که تغییر کاربری سینما عصر جدید مسئله‌ای نیست که به ‌راحتی و در مدت زمان کوتاه صورت بگیرد.

افزایش بهای بلیط سینما در شرایط افزایش تورم امری طبیعی است

وی در خصوص افزایش قیمت بلیط سینما اضافه کرد: تورم تنها گریبانگیر یک بخش جامعه نیست و تمامی بخش‌های کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است، این تورم در حوزه فرهنگی نیز خود را به شکل دیگری نشان می‌دهد. طبیعتا زمانی که تورم در جامعه افزایش پیدا می‌کند و درآمد مردم کاهش می‌یابد با توجه به اینکه نیازهای فرهنگی و هنری در نگاه اول جزو نیازهای اساسی سبد خانوار محسوب نمی‌شوند، خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که درآمد خود را صرف مرتفع کردن نیازهای اساسی و اولیه خود کنند و در این شرایط سهم سبد فرهنگی کاهش می یابد.

دلشادی گفت: سبد فرهنگی، سبدی است که در شرایط سخت اقتصادی بیش از بقیه اقلام مصرفی مردم مشمول آسیب می‌شود، برای مثال مردم در این شرایط کمتر کتاب می‌خرند و می خوانند و کمتر به سینما می‌روند و نباید انتظار داشت که قیمت این اقلام بالا نرود. راه حل معضلات این عرصه این است که ریشه‌ای به این مسائل نگاه شده و تورم در جامعه کنترل شود، همچنین در وضعیت تورمی باید نگاه مسئولین و مردم به حوزه فرهنگ نگاه حمایتی باشد و از این بخش حمایت شود.

یارانه فرهنگی، راهکار تامین سبد فرهنگی خانوارهاست

دلشادی اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط تورم و گرانی موجود در کشور، نیازمند یارانه های فرهنگی و هنری جهت جلوگیری از آسیب دیدگی سبد فرهنگی خانواده‌ها هستیم که تامین آن نیز نیاز به برنامه‌های کلان کشوری و فرا استانی دارد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه انتظار داشته باشیم با افزایش قیمت‌ها خدمات فرهنگی و هنری افزایش قیمت نداشته باشد اشتباه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، در خصوص پیامدها و شکایات پس از اکران فیلم های جشنواره فجر در اراک، گفت: مسئله این بود که فروش بلیط و تعداد آن به ‌صورت ملی انجام می‌شد و از طرفی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی باید مطابق دستورالعمل‌های بهداشتی صورت می‌گرفت ولی بین این دو مسئله تناسب رعایت نشده بود که البته خوشبختانه مشکل با کمک فرماندار حل شد.

خدمات سینما عصر جدید اراک در شان شهروندان اراکی نیست

دلشادی یادآور شد: در حال حاضر سینما عصر جدید هرچند در حال ارائه خدمات به مردم است، اما وضعیت سینما و نوع خدمات‌دهی آن در شان جامعه فرهنگی هنری و سینمایی شهر اراک نیست. وضعیت کنونی و نوع خدمات دهی این مجموعه در حد توانمندی مدیر این سینماست، اما من به عنوان متولی فرهنگ و هنر استان مرکزی توقع فراتری برای ارائه خدمات سینمایی به مردم این شهر و استان دارم، با این حال هرگز موافق تعطیلی این سینما نخواهم بود.

تعطیلی ممکن است اما تغییر کاربری هرگز

معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز در اینباره گفت: در صورتی که مدیر این سینما مصر بر تغییر کاربری این سینما باشد، فقط برای تبدیل آن به پردیس سینمایی موافقت خواهد شد، اما تعطیلی این فضا بر عهده مدیریت این سینما خواهد بود و از لحاظ قانونی قادر است که سینما را تعطیل کند، هرچند تعطیلی این ملک، مدیر آن را متضرر خواهد کرد.

علی حسینی با تاکید بر اینکه عدم وجود سینما در اراک نقص بزرگی است، تصریح کرد: رفع این معضل از هر مسیری که امکان آن وجود داشته باشد اعم از ایجاد سینما سیار و ساخت سینما، در دستور کار قرار گرفته است که در صورت مواجهه با تعطیلی این سینما، کلان شهر اراک بی سینما نباشد.

وی در خصوص اظهارات مدیر سینما عصر جدید توضیح داد: با توجه به تجربه ما، صحبت‌های این‌چنینی اغلب جهت تحریک و ایجاد انگیزه برای دستگاه‌های دولتی و دریافت کمک‌های دولتی صورت می‌گیرد، البته ما مخالف این نوع از مطالبه‌گری نیستیم و آنها می‌توانند از این طریق مطالبات خود را بیان کنند.

حسینی توضیح داد: مالک سینما در کمربندی شمالی و در نزدیکی کوی رضوی زمینی را جهت ساخت پردیس جدید سینمایی خریده بود که شهرداری از تحویل این ملک امتناع کرد، با این حال زمین شهری در ازای آن، زمینی را به صورت معوض به مالک این سینما داد اما با این‌حال در مالکیت این زمین مسائل حقوقی بسیاری پیش آمده است، حال مدیر سینما می‌خواهد از این مسیر حق خود را مطالبه کند.

معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص درآمد این سینما اظهار کرد: درآمد این سینما نیز هر چند به میزان زمان رونق بازار سینما نیست، اما زیان آور هم نیست. البته امروز تمامی سینماها درآمد کافی و سودآوری ندارند، اما دلیل این امر مردم نیستند. نوع فناوری و ورود اقلامی نظیر سینمای خانگی و فضای مجازی در کاهش میزان اقبال مردم به سینما تاثیر داشته است، به طوری ‌که فرد برای تماشای فیلم، نسخ با کیفیت سینمایی آن را تهیه کرده و در خانه با هزینه کمتر و آرامش بیشتر فیلم را مشاهده می‌کند. بنابراین اگر سینماها بخواهند درآمد خود را ارتقا داده و حضور مردم در سینما افزایش پیدا کند باید به سمت فناوری‌هایی اعم از محیط های vip و سیستم‌های پخش جدید پیش بروند تا در مردم انگیزه حضور مجدد را در سالن های خود ایجاد کنند. البته این امر نیازمند سرمایه‌گذار است و دولت بودجه‌ای برای سرمایه‌گذاری ندارد و نمی‌تواند سرمایه گذار را به فعالیت و سرمایه گذاری در این حوزه اجبار کند.

در شرایط امروز، سانسور موضوعیت ندارد

حسینی در خصوص سانسور فیلم‌ها بیان کرد: فیلم سانسور شده امروز معنا ندارد، فیلم یا مجوز دارد یا ندارد، اگر مجوز داشته باشد، پخش می‌شود. فیلم سینمایی قبل از تولید بر اساس دستورالعمل‌هایی که الزاما ایدئولوژیک و سیاسی نیست مورد بررسی قرار می‌گیرد، این دستورالعمل‌ها اغلب درخصوص ایجاد موانعی جهت جلوگیری از اختلاف اقشار مختلف اجتماعی یا رواج اعتیاد در خانواده‌ها است. لذا عنوان کردن سانسور تهمت‌ ناروایی است که برخی از متضررین این امر به آن دامن می‌زنند.

وی با اشاره به اینکه در سیستم‌ نظام اداری همه کشورها دستورالعمل‌های اینچنینی وجود دارد، تاکید کرد: امروز هیچ تهیه‌کننده‌ای اقدام به ساخت فیلمی که در اکران آن با مشکل مواجه شود، نمی‌کند. همه فیلم‌ها پیش از تولید، وضیعتشان مشخص خواهد شد.

به گزارش ایسنا، کلانشهر تعریف تقریبا مشخصی دارد یا باید گفت توقعات تقریبا مشخصی از یک کلانشهر وجود دارد، یدک کشیدن عنوان کلانشهر نمی تواند برای مردمان آن راضی کننده باشد. شهری که در ابعاد مختلف عرصه خدمات شهری، فرهنگی، اجتماعی و ... از بسیاری حداقل ها عقب است را نمی توان یک کلانشهر تعریف کرد حتی اگر در احکام و مصوبه ها چنین پیشوندی را برای خود دست و پا کرده باشد.

برخورداری اراک از حداقل یک پردیس سینمایی از جمله نیازهای اساسی و حداقل‌های فرهنگی برای این کلانشهر است، لذا تا زمانی که چنین پردیسی ایجاد شود، لازم است تمهیداتی جهت سرپا نگهداشتن حداقل یکی از سینماهای این شهر و ارائه خدمات مطلوب در آن صورت بگیرد تا سینما از حافظه مردم پاک نشود، هرچند تجربه نشان داده است که انحصاری شدن چنین خدماتی به یک سینما با مدیریت سنتی و نامطلوب، در ارائه هرچه بهتر و تام‌تر خدمات تاثیر منفی داشته است. گرچه طبق معمول، تبعات نبود نظارت بر ارائه خدمات در این عرصه نیز خودنمایی کرده و نارضایتی مردم را رقم زده و آنان به نوعی با تحریم این سینما به نوعی به خدمات نامطلوب سینمایی در اراک واکنش نشان داده اند.

از طرفی، یکی از بزرگترین چالش ها در اراک کمبود تعلق خاطر مردم به شهرشان است که باید برای رفع آن چاره ای اندیشید و در چنین شرایطی شنیدن اخباری همچون تعطیلی تنها سینمای شهر، نوبر است و قوزی بالای قوز کمبود امکانات فرهنگی، تفریحی مردم این شهر صنعتی. شهری که از مواهب زیرساخت های چشمگیر صنعتی اش هم بهره ای نبرده و همین مسئله مردمش را بیشتر می رنجاند.

بی گمان حرکت لاک پشتی مسئولان در عرصه افزایش امکانات فرهنگی و تفریحی و رفاهی و بهبود شرایط در این شهر نه تنها به رنجش های دامن می زند، که کاری هم اگر بشود نوشداروی پس از مرگ سهراب خواهد بود و تلف کننده سرمایه.

قطعا اولویت دادن به نیازهای فرهنگی، اجتماعی و تفریحی مردم در کنار تامین نیازهای آنان در حوزه اقتصادی یک ضرورت است . مردمی که شهرشان را دوست داشته باشند در بهبود شرایط و رفع مشکلاتش مشارکت بیشتری از خود نشان خواهند داد.

انتهای‌پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...