NFT ها و مالکیت معنوی


NFT ها و مالکیت معنوی

توکن‌های غیرقابل‌معاوضه NFT ) Non-Fungible Token ( که این روزها بسیار درباره آن می‌شنویم و می‌خوانیم، تنها یک موضوع ترند اینترنتی نیست، بلکه می‌تواند یک تغییر بلندمدت امیدوارکننده‌ در نحوه کارکرد صنعت‌ها به ویژه صنعت سرگرمی و هنر باشد. توکن‌های غیرقابل‌معاوضه یک فناوری تحت بلاک‌چین است که به کاربر اجازه می‌دهد، مالک و نحوه مالکیت اثری دیجیتال را...

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ از آنجایی که هر کسی می‌تواند یک تصویر یا کلیپ صوتی از اینترنت بگیرد و یک NFT از آن تصویر یا کلیپ ایجاد کند، این بازار مجموعه‌ای از نگرانی‌های مربوط به حق چاپ را بر طرف می‌کند. قرار است وب‌سایت‌ها فرآیندهایی برای مطابقت با قانون حق نسخه‌برداری، به ویژه قانون حق نسخه‌برداری هزاره دیجیتال (DMCA) داشته باشند و معمولاً در شرایط استفاده خود، از سازندگان می‌خواهند که مالکیت کامل آثارشان را داشته باشند.

پیروی از اخطار و چارچوب حذف DMCA، می‎تواند راهی برای پلتفرم‌های NFT برای اجتناب از مسئولیت باشد. در این راستا، برخی از بازارهای NFT صرف نظر از اینکه آیا خط‌مشی نقض واقعاً DMCA را رعایت می‌کند یا خیر، راهی را برای صاحبان حق نسخه‌برداری فراهم می‌کنند، تا در صورتی که خالق NFT بدون اجازه از کارشان استفاده کند، حقوق خود را اعمال کنند. به عنوان مثال، پلتفرم OpenSea بیان می‌کند که «در پاسخ به ادعاهای نقض رسمی، آثار را حذف می‌کند و در صورتی که کاربر به عنوان یک نقض‌کننده مکرر تشخیص داده شود، دسترسی کاربر به خدمات را قطع می‌کند». با این حال، OpenSea هیچ گونه تأیید مالکیتی را انجام نمی‌دهد و خریدار NFT مسئول تأیید مشروعیت و اصالت هنر یا اثر NFT شده است.

NFT ها و مالکیت معنوی

در حالی که مالک حق نسخه‌برداری در یک اثر تألیفی، می‌تواند قانوناً یک NFT آن اثر را ایجاد کند، برعکس این موضوع صادق نیست و داشتنNFT، لزوماً مالکیت حق نسخه‌برداری را برای آن دارایی NFT شده، اعطا نمی‌کند. داشتن NFT نشان دهنده مالکیت رسید یک اثر دیجیتالی منحصر به فرد است. این ساختار مالکیت را می‌توان به داشتن یک نسخه از یک کتاب تشبیه کرد. صاحب یک نسخه از یک کتاب، مانند صاحب یکNFT می‌تواند از آن نسخه بهره‌مند شود و سپس آن را بفروشد، اما او صاحب هیچ گونه حقوق مالکیت معنوی در کتاب نیست و او نمی‌تواند از آن کپی کند یا آن را اسکن کند و از طریق اینترنت توزیع کند، یا بر اساس آن فیلم یا بازی ویدیویی بسازد. بنابراین اگر کسی بخواهدNFT یک اثر را که متعلق به او نیست ضرب کند، به مجوز صاحب حقوق مالکیت معنوی اصلی در آن اثر، نیاز دارد.

حقوق علامت تجاری نیز می‌تواند در ضرب یک NFT دخیل باشد. ضرب NFT هایی که علائم تجاری را بدون مجوز از صاحب آن علائم تجاری نمایش می‌دهند، می‌توانند استخراج کننده و یا پلتفرم سازنده NFT را در معرض ادعای نقض علامت تجاری قرار دهند.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO) بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید