کوچ زودهنگام عشایر به چهارمحال و بختیاری آغاز شد


کوچ زودهنگام عشایر به چهارمحال و بختیاری آغاز شد

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل امور عشایر چهارمحال وبختیاری از آغاز کوچ زودهنگام عشایر به استان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تقویم کوچ از 25 اردیبهشت ماه اعلام شده است، به دلیل خشکسالی و نبود مرتع در مناطق قشلاقی، کوچ زودهنگام عشایر به استان آغاز شده است.

یحیی حسین‌پور روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به کمبود بارندگی، خشکسالی، کمبود علوفه در مراتع خوزستان، گرم شدن هوا و ترس عشایر از اینکه مراتع چهارمحال و بختیاری توسط دامداران محلی مورد استفاده قرار گیرد، اکنون کوچ زودهنگام عشایر به استان آغاز شده است.

وی از استقرار گروه‌های منابع طبیعی و نیروی انتظامی در محل تردد عشایر خبر داد و گفت: این گروه‌ها از ورود عشایر به صورت خودرویی به مناطق عشایرنشین استان جلوگیری می‌کنند.

حسین‌پور با اشاره به اینکه خدمات‌رسانی به عشایر و توزیع ارزاق تا پایان اردیبهشت‌ماه در استان خوزستان انجام می‌شود، افزود: عشایری که زودتر از زمان رسمی کوچ به مناطق ییلاقی استان وارد شوند، ارائه خدمات در خصوص تامین ارزاق انجام نمی‌شود.

به گفته وی، امسال برای تامین آرد مورد نیاز عشایر در زمان کوچ بیش از ۲۵۰ تن آرد از طریق اتحادیه و شرکت‌های تعاونی عشایری بین عشایر توزیع می‌شود.

مدیرکل امور عشایری چهارمحال و بختیاری به اجرای طرح بازگشایی ایلراه‌های تخریب شده عشایری از ۲۵ اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: در استان بیش از سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر ایلراه عشایری وجود که امسال ۹۰۰ ایلراه عشایری به دلیل بارش دچار خسارت شدند.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری افزود: برای بازگشایی و تعمیر این ایلراه‌ها بیش از ۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

به گفته وی،هم‌اکنون ۷۰ درصد عشایر کوچ خودرویی و تنها ۳۰ درصد عشایر کوچ زمینی و سنتی دارند.

حسین‌پور افزود: دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله هلال احمر، منابع طبیعی آبخیزداری، دامپزشکی، بهداشت و درمان و نیروی انتظامی نیز در زمان کوچ عشایر نسبت به استقرار گروه‌های سیار و ثابت اقدام و نظارت بر ایمنی کوچ، جلوگیری از سرقت احشام و امنیت کوچ را تامین می‌کنند.

استقرار ۵ ایستگاه بازرسی ثابت از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری در مسیرهای کوچ عشایر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه زمان ورود عشایر به استان ۲۵ اردیبهشت اعلام شده بود، گفت:کوچ زود هنگام بهاره عشایر بختیاری از مسیر شهرستان ایذه به دلیل خشکسالی، نبود علوفه و گرمای زودرس در خوزستان به سمت استان آغاز شده است.

اصغر احمدی افزود: به منظور جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر به استان به خصوص کوچ خودرویی پنج ایستگاه ایست و بازرسی در گلوگاه‌های تاراز، دشت لاله، بزکوه بروجن، سبزکوه کیار و گوشگی خانمیرزا و ۱۹ گروه سیار در شهرستانهای عشایرنشین چهارمحال و بختیاری مستقر شده است.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای رعایت تقویم کوچ و جلوگیری از چرای زودهنگام در مراتع استان گفت: دامداران و عشایری که قبل از ۲۵ اردیبهشت در مراتع اقدام به چرای دام داشته باشند علاوه بر پرداخت جریمه در خصوص خسارت به مراتع، به مراجع قضایی نیز معرفی و در صورت تکرار تخلف، پروانه چرای دام آنها نیز باطل خواهد شد.

احمدی به نامناسب بودن وضعیت مراتع به دلیل خشکسالی و نبود بارش بهاره تاکنون اشاره کرد و گفت: چرای زودهنگام دام در مراتع از مهمترین دلایل تخریب مراتع است.

به گفته وی، از ابتدای سالجاری روزانه ۱۹ گروه سیار در قالب ۱۰ گروه در مرکز شهرستان و هشت گروه در سرجنگلبانی و یک گروه در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بر پیشگیری از وقوع تخلف در اراضی ملی و جلوگیری از کوچ زودهنگام به مراتع استان نظارت دارند.

به گزارش ایرنا، براساس آخرین سرشماری ۲۲ هزار و ۹۲۳ خانوار عشایری با جمعیتی بیش از ۱۱۵ هزار و ۵۸ نفر جمعیت در استان حضور دارند.

عشایر چهارمحال و بختیاری در فصل پاییز به خوزستان و در فصل بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !