تاثیر آفت‌کش‌ها بر الگوی خواب دختران


تاثیر آفت‌کش‌ها بر الگوی خواب دختران

خراسان رضوی قرار گرفتن زنان در معرض آفت‌کش‌ها در دوران بارداری می‌تواند بر الگوی خواب فرزندان دختر آنان تاثیر بگذارد.

به گزارش بهداشت نیوز، بر اساس تحقیق جدید دانشگاه میشیگان آمریکا، قرار گرفتن یک زن در معرض آفت‌کش‌ها در دوران بارداری می‌تواند منجر به تفاوت‌هایی در طول مدت خواب و زمان خواب در دوران نوجوانی برای فرزندان دختر آنان شود.

آسترید زامورا، محقق ارشد این تحقیق، دانشجوی دکترا در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه میشیگان می‌گوید: در حالی که قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌های غیر حرفه‌ای به‌طور گسترده از طریق محصولات شیمیایی مورد استفاده برای دفع حشرات در خانه رخ می‌دهد، قرار گرفتن در معرض آن می‌تواند از راه‌های دیگری مانند رژیم غذایی نیز رخ دهد. نتایج تحقیق ما نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها در اوایل زندگی حتی قبل از تولد فرزندان ممکن است اثرات ماندگاری بر سلامت خواب نوجوانان داشته باشد.

وی گفت: در حالی که تحقیقات دیگر به تاثیر سایر مواد شیمیایی از جمله سرب بر خواب پرداخته‌اند، اطلاعات کمی در مورد تاثیر آفت‌کش‌ها بر خواب فرزندان وجود دارد. نتایج تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که آفت‌کش‌ها می‌توانند به‌عنوان مختل‌کننده غدد درون ریز عمل کنند که هورمون‌ها از جمله ملاتونین را مسدود می‌کند.

زامورا بیان کرد: ملاتونین برای خواب مهم است بنابراین ما می‌خواستیم ببینیم که آیا مواجهه با آفت‌کش‌ها در دوران بارداری می‌تواند با خواب مرتبط باشد یا خیر.

محققان برای اینکه چگونگی تاثیر مواجهات محیطی بر زنان باردار و کودکان را بدانند، از داده‌های مطالعه گروهی «مواجهات اولیه زندگی به سموم محیطی در مکزیک» استفاده کردند که به مدت دو دهه زنان در مکزیکوسیتی را بررسی می‌کردند.

آنان مواد موجود در دو آفت‌کش را از نمونه ادرار ۱۳۷ زن که در سه ماهه سوم بارداری جمع‌آوری شده بود، اندازه‌گیری کردند سپس یک تحقیق روی خواب فرزندان این زنان در دوران نوجوانی انجام دادند.

زامورا و همکارانش دریافتند: مواجهه فرزند در رحم مادر با کلرپیریفوس و نه پیرتروئیدها، با دوره خواب طولانی‌تر و نقطه میانی دیرتر خواب (نشانگر زمان خواب) در میان فرزندان نوجوان اما فقط در بین دختران مرتبط است.

اگرچه ما به‌طور معمول مدت خواب طولانی‌تر را مطلوب می‌دانیم اما در تحقیقات بعدی مهم است که دلایل خواب طولانی‌تر را مشخص کنیم. از آنجایی که دستگاه‌های اکتیگراف که برای اندازه‌گیری خواب استفاده می‌شوند، نمی‌توانند به‌خوبی بین خواب و بی‌حرکت دراز کشیدن تمایز قائل شوند، ممکن است دخترانی که مدت زمان خواب طولانی‌تری دارند در به خواب رفتن یا خواب ماندن مشکل داشته باشند.

زامورا افزود: به‌طور کلی، این نتایج با توجه به استفاده گسترده از پیرتروئیدها و کلرپیریفوس در کشاورزی و شاید مصارف خانگی در مکزیک از اهمیت بهداشت عمومی برخوردار است.

وی گفت که تحقیقات با نمونه‌های بزرگتر و تحقیقاتی که آفت‌کش‌های کنترل نشده را ارزیابی می‌کنند برای درک بهتر این ارتباط همچنین مکانیسم‌های اساسی که تفاوت‌های جنسیتی را توضیح می‌دهد، مورد نیاز است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا