موتور ویبره یا ویبراتور صنعتی چیست؟ بهترین قیمت و خرید آنلاین


پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروز سبب شده تا شاهد طراحی و ساخت دستگاه های الکترومکانیکی فراوانی باشیم.

موتور ویبره یکی از پرکاربردترین دستگاه های الکترومکانیکی است که اکثر افراد نحوه عملکرد آن را در تلفن همراه و دسته بازی مشاهده کرده اند. اما باید بدانید که موتور ویبره کوچک و بزرگ کاربردهای فراوانی دارند و در اکثر صنایع از الکترو ویبره و ویبراتور صنعتی استفاده می کنند. بسیاری از افراد با نحوه عملکرد و کاربرد این دستگاه الکترونیکی آشنایی کامل ندارند و هنگام خرید موتور ویبره یا استفاده از آن با مشکل مواجه می شوند.

در ادامه مطالب سعی داریم تا شما را با موتور ویبره، نحوه عملکرد و کاربردهای آن آشنا سازیم.

موتور ویبره یا ویبراتور صنعتی چیست؟ بهترین قیمت و خرید آنلاین

موتور ویبره و عملکرد آن

موتور ویبره (ویبراتور) برقی یکی از تجهیزات الکترومکانیکی است که با استفاده از منبع تغذیه انرژی الکتریسته را به مکانیکی تبدیل می سازد و از این طریق، دستگاه لرزش تولید می کند. طراحی و ساختار ویبراتورها بسیار ساده است و از دو یا سه لایه محافظ، موتور الکتریکی، پیچ، مهره و شفت تشکیل شده است. از آنجایی که عملکرد موتورهای ویبره با تولید گرما همراه است، خرید موتور ویبره با مقاومت گرمایی بالا اهمیت فراوانی دارد. زیرا هرچه تحمل گرمای ویبراتور صنعتی و معمولی بیشتر باشد، به نسبت، عملکرد بهتر و طول عمر بالاتری خواهد داشت.

ویبراتورها انواع مختلفی دارند و شرکت ها و تولیدکنندگان بسیاری اقدام به عرضه این تجهیز با برندهای گوناگون کرده اند. از بین برندهای اروپایی، پرکاربردترین و پر فروش ترین آنها در بازار ایران می‌توان به موتور ویبره کمپ اشاره کرد که شرکت سام تجهیز نمایندگی فروش آن را دارد.

خاطر نشان می شود که افزایش دمای بیش از حد موتور ویبره، موجب آسیب به موتور الکتریکی و سایر بخش های آن می شود. بدین جهت هنگام استفاده از این دستگاه الکترومکانیکی، دمای آن را کنترل کنید و جهت کاهش دما هر از چندگاهی ویبراتور را خاموش نمایید. به عبارت دیگر می توان گفت یکی از دلایل عمده از کار افتادن (سوختن) الکترو ویبره عدم توجه به دمای آن در حین انجام کار است.

انواع موتور ویبره

موتورهای ویبره یا دستگاه ویبراتور صنعتی با توجه به نوع کاربری و نحوه اتصال به انواع مختلف تقسیم بندی شده اند. در این خصوص براساس ابعاد، اندازه و نوع وسیله نصب شده روی ویبراتور می توان آنها را به موتور ویبره کوچک، موتور ویبره بزرگ، موتورهای ویبره صنعتی و غیرصنعتی تقسیم کرد. علاوه بر این بعضی از ویبراتورها برای ایجاد ارتعاش در داخل دستگاه به کار می روند و برخی دیگر برای ایجاد لرزش در بیرون از دستگاه های صنعتی و غیرصنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. این دسته از موتورهای ویبره را ویبراتور داخلی و خارجی می نامند و در کارخانجات تولید مواد غذایی کاربرد فراوانی دارند. همچنین ویبره های صنعتی به دو دسته ویبره برقی و ویبره پنوماتیک یا بادی تقسیم می شود.

موتور ویبره یا ویبراتور صنعتی چیست؟ بهترین قیمت و خرید آنلاین

موتور ویبره بادی و برقی

موتور ویبره ها براساس عملکرد و منبع تغذیه به دو مدل بادی و برقی تقسیم می شوند. الکترو ویبره به نسبت، قوی تر از ویبراتورهای بادی است و کاربرد بیشتری در اکثر صنایع دارد. ساختار ویبره بدنه برقی شبیه یک الکتروموتور است که دو وزنه گریز از مرکز در دو سر آن وصل شده است. بنابراین در زمان خرید موتور ویبره به این نکته توجه نمایید و با توجه به آن ویبراتور صنعتی مورد نیازتان را خریداری کنید. از نظر نحوه عملکرد ویبراتورهای بادی در کنار منبع تغذیه DC به کمپرسور باد جهت ایجاد ارتعاش نیاز دارند. اما موتور ویبره برقی تنها با استفاده از انرژی الکتریسیته لرزش تولید می کند که این یک مزیت و برتری نسبت به مدل بادی محسوب شده و نظر بسیاری از مصرف کنندگان داخلی و خارجی را به خود معطوف ساخته است.

طرز کار موتور ویبره

آشنایی با نحوه عملکرد از وجود مشکلات و خطرات احتمالی جلوگیری می کند و موجب بهبود عملکرد و کارایی موتور ویبره می شود. یکی از عمده ترین الکترو ویبره موجود در بازار از نوع موتورهای ERM هستند و به وسیله دوران نامتمرکز لرزش ایجاد می کند. بدین صورت که با اتصال موتور ویبره کوچک یا بزرگ به جریان برق موتور آن شروع به حرکت کرده و از طریق آشفتگی نامتمرکز تولید شده، ارتعاش تولید می شود. به یاد داشته باشید که هرچه اندازه ویبراتور صنعتی و غیرصنعتی بزرگ‌تر باشد، به نسبت، لرزش ایجاد شده نیز بیشتر خواهد بود. به همین دلیل از ویبره کمپ و ویبره برقی بزرگ اغلب در صنایع تولید مصالح ساختمانی و مواد غذایی استفاده می کنند.

با توجه به نوع کاربری و نحوه استفاده، موتور ویبره را به یک میز یا صفحه متصل می کنند تا علاوه بر حفظ میزان لرزش ویبراتور، اپراتور به آسانی بتواند از آن استفاده کند. در صورتی که سرعت چرخش موتور و میزان لرزش دستگاه ویبره کم یا زیاد باشد، می توانید با تنظیم وزنه ها، میزان ارتعاش ویبراتور را تغییر داده و به حد ایده آل برسانید. در مطلبی از وبلاگ سام تجهیز نحوه تنظیم وزنه گریز از مرکز در موتور ویبره ها توضیح داده شده که توصیه می کنیم حتما مشاهده کنید.

کاربرد موتور ویبره ها در صنعت

موتور ویبره با توجه به ابعاد، اندازه و میزان لرزش کاربردهای گوناگونی در صنعت دارد. به طوری که مصرف کنندگان با توجه به نیاز و زمینه فعالیت نسبت به خرید موتور ویبره اقدام می کنند. ویبره بدنه برقی پایه دار و فلنجی در اکثر صنایع کاربرد دارند و در سرند یا الک صنعتی در بسیاری از صنایع مانند کارخانجات شن و ماسه مورد استفاده قرار می گیرد.

موتور ویبره یا ویبراتور صنعتی چیست؟ بهترین قیمت و خرید آنلاین

در این رابطه نیز قیمت موتور ویبره با توجه به اندازه و قدرت لرزش ویبره کم و زیاد می شود. برخی از کاربردهای انواع ویبراتور صنعتی عبارتند از:

ویبراتور در صنایع غذایی

یکی از کاربردهای مؤثر انواع ویبره کمپ و الکترو ویبره در صنایع غذایی است. بدین صورت که با ایجاد لرزش در صفحات و مسیر عبور مواد غذایی، ناخالصی ها جدا شده و محصول تمیز وارد مرحله تولید می شود. در سال های اخیر شاهد تولید انواع گوناگون موتور ویبره در کشور هستیم به طوری که بسیاری از کارخانجات تولید مواد غذایی از ویبراتور صنعتی بومی استفاده می کنند و از نحوه عملکرد و کارایی آن رضایت دارند.

حباب‌گیری در قالب بتن

در صنعت ساختمان سازی و تولید قالب های بتنی نیز از موتور ویبره استفاده می شود. از آنجایی که هنگام بتن ریزی مقداری هوا و حباب وارد بافت بتن می شود با استفاده از ویبراتورهای صنعتی و ایجاد ارتعاش، حباب ها را از درون بتن خارج می کنند. از همه مهمتر اینکه استفاده از ویبراتور موجب یکدست شدن بتن و افزایش کیفیت و طول عمر آن می شود. شلنگ ویبره از انواع ویبراتورهای مورد استفاده در صنایع ساختمانی است.

دستگاه‌ های تولید موزاییک

از ویبره بدنه برقی در دستگاه تولید موزاییک استفاده می شود. بدین صورت که با تولید ارتعاش، ناخالصی هوا و حباب های موجود در بافت موزاییک را از بین می برد و محصولی با کیفیت را تولید می کند.

در بخش کشاورزی

مثالی که می توان به آن در این حوزه اشاره کرد استفاده از آن در دستگاه هایی است که به جداسازی برنج یا گندم شکسته از درسته می پردازند.

سخن پایانی

موتور ویبره با توجه به تنوع و کارایی در بسیاری از کارگاه ها، کارخانه ها و دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی و نیمه صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو قیمت موتور ویبره برحسب اندازه، میزان لرزش و نوع عملکرد آن متفاوت است و مصرف کنندگان در زمان خرید موتور ویبره می بایست به این نکته توجه کنند. در پایان توصیه می کنیم جهت خرید انواع ویبراتور به فروشگاه ها و سایت های معتبر مراجعه کنید و حتماً محصولات دارای ضمانت را خریداری نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و مشاهده محصولات می توانید به سایت شرکت سام تجهیز به آدرس اینترنتی samtajhiz.com مراجعه نمایید. کارشناسان و مشاوران سام تجهیز در انتخاب و خرید ویبره صنعتی همراه شما خواهند بود.

نویسنده: رپورتاژ

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !