فرماندار: سرمازدگی و خشکسالی باغات جوانرود را تهدید می‌کند


فرماندار: سرمازدگی و خشکسالی باغات جوانرود را تهدید می‌کند

کرمانشاه- ایرنا- فرماندار جوانرود با بیان اینکه سرمازدگی و خشکسالی باغات شهرستان جوانرود را تهدید می‌کند، گفت: سرمازدگی 100 درصد به باغات انار و انجیر این شهرستان خصوصا در شروینه و بخش کلاشی خسارت جدی وارد کرده است.

به گزارش ایرنا؛ «رستگاریوسفی» روز پنجشنبه در بازدید از باغات جوانرود با بیان اینکه مسائل و مشکلات سرمازدگی این شهرستان جدی است، افزود: سرمازدگی علاوه بر محصولات به کل باغات خسارت جدی وارد کرده است.

وی اظهار داشت: جدایی از خسارت سرمادگی خشکسالی نیز پدیده دیگری است که کشاورزی و باغات شهرستان جوانرود را تهدید می کند که خشک شدن چشمه ها و سراب ها دلیلی بر این ادعاست.

وی بر ضرورت بیمه محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: به کشاورزان و باغداران توصیه می شود که بیمه محصولات کشاورزی را ویژه ببینند چرا که بیمه در راستای ابلاغ سیاست های کلی نظام و مقام معظم رهبری و در صورت بروز حادثه تنها صندوق بیمه محصولات کشاورزی قادر به جبران خسارت فعالان این بخش خواهد بود.

یوسفی به بهره گیری از منابع آبی این شهرستان اشاره کرد و یادآورشد: انشاالله با استفاده از منابع آبی موجود بتوانیم از باغات این شهرستان حفاظت کنیم.

محصولات باید سازگار با آب و هوای مناطق باشد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز گفت: سرمازدگی به محصولات باغی استان به ویژه در مناطق گرمسیری و بیشتر از همه به باغات شهرستان جوانرود خسارت وارد کرده است.

«رحمان فیض» افزود: امروز با تدابیر فرماندار جوانرود از باغات این شهرستان در بخش کلاشی بازدید میدانی داشتیم و در این راستای توصیه ای فنی در جهت نوسازی و احیای باغات و همچنین مشکلات کم آبی ارائه شد.

وی با بیان اینکه برخی محصولات با شرایط منطقه سازگاری ندارد، اظهار داشت: یکی از توصیه های فنی آن است که محصولات با شرایط خاص منطقه و نیاز آبی کم جایگزین آنها کنیم.

فیض یادآور شد: مشکلات باغداران را طریق مقامات بالادستی و ستاد بحران پیگیری می کنیم.

خسارت ۹۸۰ میلیارد ریالی به باغات جوانرود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوانرود نیز گفت: سرمازدگی بهمن ماه امسال ۹۸۰ میلیارد ریال به باغات شهرستان جوانرود خسارت وارد کرد.

«عادل قادری» افزود: شهرسان جوانرود ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار باغ دارد که سرمازدگی و خشکسالی آنها را تهدید می کند.

یکی از باغداران روستای دهتوت بخش کلاشی جوانرود نیز اظهار کرد: امسال سرمازدگی به باغات انار و انجیر ما ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرد.

«حسن رستمی» به خشکی چشمه و قنات ها اشاره کرد و گفت: علاوه بر سرمازدگی باغات، خشکسالی نیز تهدید دیگری برای کشاورزی و باغداری و دامداری این منطقه است.

یکی از اهالی روستاهای بخش کلاشی می گوید: اشتغال و تامین معاش مردم در این بخش از طریق باغداری است که متاسفانه سرمازدگی بالای جان باغات ما شده است.

علیزاده می گوید: یکی دیگر از مشکلاتی که ما باغداران داریم خشک شدن چشمه و قنات ها است که از مسئولان انتظار داریم در این راستا به مشکلات ما رسیدگی کنند.

شهرستان جوانرود حدود ۲۰ هزار هکتار اراضی زراعی و ۲ هزار ۴۰۰ هکتار باغ دارد.

این شهرستان با بیش از ۷۵ هزار نفر جمعیت در ۸۶ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس