حضرت خدیجه، بانوی بی بدیل هستی


حضرت خدیجه، بانوی بی بدیل هستی

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به ویژگی ها و خصوصیات آن حضرت تصریح کرد: حضرت خدیجه بانوی بی بدیلی است که خود را فدای ارزش ها کرد و خداوند به او کوثر بخشید.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب در دومین همایش بین المللی ام المومنین خدیجه کبری (س) بانوی اول اسلام که عصر روز دوشنبه (22 فروردین ماه) با حضور تعدادی از میهمانان داخلی و خارجی در بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد در سخنانی به تبیین شخصیت و مجاهدت ها و فداکاری های آن حضرت پرداخت.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت زیارتنامه حضرت خدیجه (س) را کوتاه و بسیار پرمحتوی توصیف کرد و گفت: این زیارتنامه هفت بند و سلام دارد که بیان کننده خصوصیات آن حضرت است.
وی با بیان اینکه صفت ام فاطمه الزهراء فقط به این بانوی بزرگوار اختصاص دارد، افزود: اول مؤمنه در میان زنان عالم و اول زنى که به رسول‌‌ خدا ایمان آورد و مال خود را در راه نصرت سیدالانبیاء انفاق و با تمام توان از ایشان حمایت و دفاع کرد حضرت خدیجه بود.


وی افزود: این بانوی دو سرا مدافع اسوه و الگوی اسلام بود و تنها اوست که در طول تاریخ بی بدیل است همانگونه که پیامبر (ص) بی بدیل است .
حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه خداوند از طریق جبرئیل به خدیجه سلام مى‌‌رساند "یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرَئِیلُ، وَ بلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الْجَلِیل" اظهار داشت: هفت سلامی که برای این بانوی دو سرا در زیارتنامه ایشان بیان شده، هیچ کس دیگری در تاریخ بشر چنین جایگاه و ویژگی را نداشته است و میتوان گفت آن حضرت، بانوی بی بدیل هستی است همانگونه که فرزندشان هم بی بدیل است.
سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به کتابی که دکترمحمد عبد یمانی از اساتید بزرگ عربستان درباره حضرت خدیجه به رشته تحریر درآورده است، گفت: این نویسنده درعنوان کتاب از آن حضرت با نام؛ ام المومنین خدیجه بنت خویلد بهجة قلب المصطفی، بعنوان روشنی قلب پیامبر یاد می کند.


وی همچنین با گرامیداشت سالروز ارتحال حضرت خدیجه در دهم ماه مبارک رمضان، گفت: با درگذشت آن حضرت، قلب منور پیامبر اسلام (ص) محزون و ایشان آن قدر اندوهگین شد که آن سال را عام الحزن، سال اندوه نامید.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه شخصیت این بانوی بزرگوار را بسیار موثر و پر نقش توصیف کرد و برخورداری از کمال همراه با نبوغ ، فهم و بینش، عفت و نجابت، سخاوت ویژه، نوع دوستی، حسن معاشرت، صمیمیت، مهر و وفا و خدمتگزاری به دین را از ویژگی های شخصیت حضرت خدیجه عنوان کرد.
وی افزود: ایشان همسری هوشیار و خردمند بود و هر حرکتی که انجام می داد از خردمندی و هوشیاری خاصی برخوردار بود.


وی با اشاره به شرایط آن روزگار و وضعیتی که برخی از زنان در مکه داشتند، اظهار داشت: درآن شرایط ایشان بانوی پاکی و خدمتگزار به انسانیت بود و در خودسازی و خدمت به همسر گرامی اش از هیچ کوششی فروگذاری نکرد.
وی گفت: این بانو، ثروتمندی کم نظیر بود که همه ثروت خود را در اختیار نبی مکرم اسلام (ص) قرار داد و در ازدواج با پیامبر (ص) شرط کرد که مهریه اش از مال خودش باشد.
حجت الاسلام والمسلمین نواب به ماجرای صلح حدیبیه در سال ششم هجرت و شک کردن برخی از مسلمانان به پیغمبر بودن آن حضرت اشاره کرد و با بیان اینکه حضرت خدیجه نخستین بانویی بود که به پیامبر ایمان آورد، گفت: خدیجه شخصیتی ویژه، بانوی غمگسار و اقیانوس آرامش پیامبر (ص) بود و در راستی و درستی ایشان شکی به دل خود راه نداد و یقین داشت این راه چون راه خداست به پیروزی می رسد.
وی افزود: کانون آرامش پیامبر (ص) خانواده بود و حضرت خدیجه سنگینی سخنان سخت را بر پیامبرسبک می نمود و او را تصدیق می کرد و رفتارها و جسارت های مردم را بی ارزش و بی اهمیت می شمرد.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به دوراندیش و حکیمه بودن حضرت خدیجه و نقش آن حضرت در برنامه های پیامبراسلام، گفت: خداوند به آن حضرت دختری شایسته عنایت کرد که فقط او درعالم ام ابیها و سیده النساء العالمین است.
وی با اشاره به اینکه حضرت خدیجه با مشرکین برخورد می کرد و تفکرات آنها را بر نمی تابید، افزود: او چراغ خانه پیامبر بود و با رفتنش این چراغ خاموش شد. او کوثر پیامبر (ص) بود و مال کثیرش را در راه رسول اکرم اهداء کرد.
وی با بیان اینکه پیامبر (ص) فرمود خداوند به من بهتر از خدیجه عنایت نکرد، اظهارداشت: انس بن مالک از پیامبر نقل می کند بهترین زنان عالم، آسیه، مریم، خدیجه و فاطمه هستند .
وی با بیان اینکه حضرت خدیجه سلام خدا را که جبرئیل آورده بود با سلام پاسخ گفت، تصریح کرد: نحوه برخورد آن حضرت در گفتگو برای ما درس آموز است.


حجت الاسلام والمسلمین نواب درپایان سخنان خود ازحضرت خدیجه بعنوان الگوی کار آفرینی و اشتغال زایی نام برد و با بیان اینکه کارآفرینی یکی از نیازهای امروز جامعه است و مقام معظم رهبری نیز امسال را «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کرده اند، گفت: یکی از ویژگی ها، امتیازها و نوع دوستی های حضرت خدیجه بکار گرفتن افراد بود و به آنها مال التجاره می داد و با کاروان های تجارتی از شام تا یمن می فرستاد تا تجارت کنند و در سود با آنها شریک میشد.
پیش از سخنان نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، خانم لاله افتخاری دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان و دبیر کنگره بین المللی حضرت خدیجه (س) درباره برگزارکنندگان دومین کنگره بین المللی حضرت خدیجه (س) توضیحاتی داد و گفت: این کنگره به همت کمیته فرهنگی آموزشی اربعین، شورای راهبری بانوان و معاونت بانوان در ستاد اربعین، بنیاد بین المللی اربعین ، اتحادیه جهانی زنان مسلمان، حوزه نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، مجمع تقریب مذاهب اسلامی و موسسه عبرات امروز با حضور تعدادی از میهمانان به صورت حضوری و همچنین به صورت مجازی برگزار می شود.


مسئول کارگروه بانوان کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین، افزود: محورهای دومین کنگره ام المومنین خدیجه کبری (س) بانوی اول اسلام عبارتند از: منش و سبک زندگی ام المومنین خدیجه کبری (س) ، فضایل اخلاقی ایشان ، حضرت خدیجه (س) الگوی مقاومت اسلامی ، خدیجه کبری (س) از نگاه پیامبر صلوات الله علیه، خدیجه کبری (س) از نگاه اهل بیت علیهم السلام ، خدیجه کبری (س) از نگاه صحابه پیامبر ، بنیان های جامعه اسلامی و نقش زنان در آن با تاسی به سبک زندگی خدیجه کبری (س)، جایگاه ام المومنین خدیجه کبری (س) در همگرایی و وحدت امت اسلامی، خدیجه کبری (س) الگوی دفاع از پیامبر اعظم و آرمانهای اسلام .
بگفته وی در این کنگره اندیشمندان خانم از کشورهای مختلف از جمله ایران، لبنان و عراق سخنرانی خواهند کرد و به دلیل رعایت شیوه نامه های بهداشتی تعداد میهمانان حضوری اندک خواهد بود .


پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی