تقویت هورمون‌های جنسی با گیاه دارویی سندانی


محققان کشور در یک مطالعه پژوهشی که روی جانوران مدل انجام داده‌اند، تاثیر همزمان عصاره گیاه دارویی سندانی و تمرینات ورزشی را بر جانورانی که دچار چربی خون بالا بودند بررسی کرده و متوجه تاثیرات مثبت آن‌ها بر هورمون‌های جنسی شده‌اند.

به گزارش ایران اکونومیست، پیشـرفت سـریع جوامع منجر به ارتقای سـطح زندگی مادی مردم شـده اسـت. با این‌ حال، مشـکلات بهداشـت عمومی همراه با بهبود سـطح زندگی افراد نیز ظاهر شـده اسـت. از جمله دلایل بروز این پدیده، تغییر در رژیم غذایی و کمبود فعالیت بدنی اســت. در این میان، به رغم آن کـه چربی، ماده‌ای ضــروری در بدن اســت، بالا بودن میزان آن می‌تواند به‌ عنوان یک فاکتور خطرناک مطرح باشــد. مصــرف بیش‌ از اندازه تری‌ گلیسیرید و کلسـترول می‌تواند زمینه لازم برای ابتلا به هایپرتری‌گلیسـریدمی و هایپرکلسـترولمی را ایجاد کند که یکی از تبعات آنها اختلال در عملکرد سـیسـتم جنسـی اسـت.

بنا بر بررسی‌های محققان، اسـتفاده از گیاهان دارویی با خاصـیت آنتی‌اکسیدانی و ضـدالتهابی، راهکـار منـاســـبی در زمینـه بهبود میزان یـا عملکرد هورمون‌های جنسـی به‌ حساب می‌آید. تحقیقات نشان داده‌اند فلاونوئیدهای موجود در گیاهان دارویی می‌توانند در درمان تغییرات هورمونی مؤثر باشند. فلاونوئیدها خواص آنتی‌اکسیدانی دارند و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند کیفیت اسپرم و پارامترهای باروری را بهبود بخشند. همچنین از دیگر فاکتورهای مؤثر بر هورمون‌های جنسی می‌توان به ورزش اشاره کرد. محققان از طریق مطالعات مربوط به روش‌های مختلف ورزشی اثبات کرده‌اند که تمرینات ورزشی می‌توانند کیفیت و کمیت اسپرم را تحث تأثیر قرار دهند.

در همین رابطه، پژوهشگرانی از دانشگاه پیام نور تهران اقدام به انجام مطالعه‌ای کرده اند که در آن تأثیرات عصاره یک گیاه دارویی در کنار انجام تمرین ورزشی بر وضعیت هورمون‌های جنسی موش‌های نر دچار چربی بالا بررسی شده است.

در این تحقیق، پژوهشگران عصاره گیاه دارویی سندانی با نام علمی «آن ویلئا گارسینی» را در کنار تمرین ورزشی به مدت هشت هفته برای ۳۰ دقیقه و سه جلسه روی موش‌های نر آزمایش کرده و نتایج آن‌ها را بر میزان هورمون‌های جنسی و برخی فاکتورهای دیگر بدنی ارزیابی کردند.

نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهند که مصرف عصاره گیاه سندانی همراه با تمرینات ورزشی مورد اشاره می‌تواند تأثیرات مثبتی روی هورمون‌های جنسی در موش‌های مبتلابه هیپرکلسترومی داشته باشد.

امیرعباس مینایی فر، استادیار گروه زیست‌شناسی دانشکده علوم پایه دانشگاه پیام نور تهران و دو همکار دیگرش در این تحقیق می‌گویند: «با توجه به نتایج تحقیق ما، به نظر می‌رسد استفاده توأم از عصاره گیاه سندانی به همراه تمرینات ورزشی می‌تواند بر میزان ترشح هورمون‌های جنسی موش‌های نر مبتلابه هیپرکلسترومی تأثیر مثبت داشته باشد».

به گفته آن‌ها، «فلاونوئیدها و ترکیبات فنولیک که در گیاهان دارویی به وفور یافت می‌شوند، آنتی‌اکسیدان‌های مؤثری در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد اکسیژن دار هستند و ازآنجا که قسمت‌های هوایی گیاه سندانی، سرشار از ترکیبات فلاونوئیدی است، یکی از مکانیسم‌های احتمالی تأثیر عصاره این گیاه بر افزایش تعداد اسپرم می‌تواند ناشی از وجود آنتی‌اکسیدان‌ها در عصاره فوق باشد».

آن‌ها البته اشاره کرده‌اند که این تحقیق، مطالعه‌ای مقدماتی در خصوص تأثیر عصاره گیاه سندانی و تمرینات ورزشی بر هورمون‌های جنسی است و پیشنهاد می‌شود مطالعات تکمیلی در خصوص امکان استفاده از این گیاه در درمان برخی از ناباروری‌ها صورت پذیرد.

این یافته های پژوهشی را مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، دوره ۲۸، شماره ۵، ۱۴۰۰ در قالب یک مقاله علمی پژوهشی منتشر نموده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه یکشنبه 2 اردیبهشت 1403