شرط مهم برای موفقیت اجرای طرح آمایش


شرط مهم برای موفقیت اجرای طرح آمایش

بایزید مردوخی اقتصاددان و کارشناس حوزه صنعت گفت: رای طرح آمایش باید همراه با دانش باشد در غیراین صورت تحقق نخواهدیافت. همچنین،‌باید این نوع استراتژی‌ها به صورت سیاست‌های سالانه و حتی در قالب برنامه های پنج ساله توسعه دیده شود».

طرح آمایش صنعت و تجارت از جمله اقدامات مفیدی است که سکاندار وزارت صمت در برنامه های خود گنجانده تا با تحقق آن یک گام بزرگ و البته تاریخی در دولت سیزدهم را به نام خود ثبت کنند. پیش از این هم احمد تشکینی مسئول طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری از نهایی شدن این طرح در ۲۸ استان خبر داده و گفته بود: «به صورت هفتگی جلساتی با وزیر صمت در این خصوص برگزار می شود و مقرر شد، اطلاعات ذی نفعان در حوزه صمت در پرتال جدید وزارتخانه بارگذاری شود. به هر حال آن‌چه که امروز درباره طرح آمایش مدنظر قرار گرفته پیامدهای مثبت آن در حوزه های صنعتی و تجاری کشور است. درباره این که این طرح چه پیامدهای مثبتی می‌تواند داشته باشد و آیا اصلا به مرحله ظهور و بروز می‌رسد یا خیر؟ بایزید مردوخی اقتصاددان و کارشناس ارشد حوزه صنعت به آن پاسخ می دهد، که در زیر می‌خوانید.

نیازمند طرح جامع هستیم

بایزید مردوخی اقتصاددان و کارشناس حوزه صنعت گفت: رای طرح آمایش باید همراه با دانش باشد در غیراین صورت تحقق نخواهدیافت. همچنین،‌باید این نوع استراتژی‌ها به صورت سیاست‌های سالانه و حتی در قالب برنامه های پنج ساله توسعه دیده شود».

وی ادامه داد: «این طرح باید به همراه دانش، نیروی انسانی ، تسهیلات و اعتبارات بانکی همراه شود تا پاسخگوی کمبودهای صنایع کشور باشد در این صورت می‌توان اجرای این طرح را تضمین کرد».

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که اجرای این طرح ترغیب کننده سرمایه گذاری بخش خصوصی است ادامه داد: «طرح آمایش نه تنها باید برای بخش خصوصی شفاف باشد بلکه باید همکاری‌های لازم در راستای ارائه مجوز در راستای تسهیل فرآیندهای مختلف برای این بخش فراهم شود».

وی توضیح داد: این‌که طرح آمایش در استان یا شهرستانی دیده شود که منطقه مورد نظر دارای موانع و مشکلاتی همچون حمل و نقل، تکنولوژی و اعتبارات یا هرگونه مشکل دیگری باشد هدر دادن سرمایه است در نتیجه باید حساب شده در استان ها ،شهرستان‌ها و بالاخص شهرک های صنعتی اقدام کرد.

مواد اولیه، مهمترین متغییر تعیین کننده اجرای طرح آمایش

مردوخی با اشاره به این که وجود مواد اولیه، مهمترین متغییر تعیین کننده در طرح آمایش است اضافه کرد: «طرح آمایش یعنی چه چیزی با چه هدفی در کجا احداث شود در نتیجه باید نیازسنجی‌های صحیحی در این باره صورت گرفته و بررسی شود طرح آمایش از نظر علمی به چه متغیرهایی وابسته است. به عبارتی، طرح آمایش باید تشریح کند کدام استان چه مزیتی دارد و این اطلاعات باید به شهرک‌های صنعتی تعمیم یافته و شرایط رشد صنعت و ارتقای تولید را سبب شود».

وی با تاکید بر این که همه پیش بینی‌ها برای اجرای طرح آمایش باید صحیح باشد عنوان کرد: «یکی از مهمترین برنامه هایی که در طرح آمایش باید بگنجد، مدیریت و توسعه صنایع کوچک است که متاسفانه به آن در کشور بهایی داده نمی شود. در واقع باید صنایع کوچک در اولویت باشد. چرا که منجر به رشد تولید و اشتغالزایی بیش از صنایع بزرگ خواهد شد».

شرط مهم برای موفقیت اجرای طرح آمایش

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر وضعیت صنایع کوچک را چگونه می بینید؟ گفت: «وضعیت صنایع کوچک اصلا خوب نیست در حالی که صنایع کوچک با توجه به مقیاس و ظرفیت‌های خود می‌توانند گزینه بسیار مناسبی برای تولید در شهرستان‌ها و مناطق روستایی باشند و این مناطق را در مسیر تجارت قرار دهند و از حداکثر توان کشور در راستای توسعه تجاری استفاده کنند، اما این بخش نیاز به مراقبت و حمایت دارد. اما در کشور ما این رویکرد وجود ندارد و همواره صنایع کوچک تحت فشارهای زیادی قرار دارند؛ به‌نحوی که نمی‌توانند به یک حضور موفق در عرصه تجارت فکر کنند».

خبرنگار: نیما مجدی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا