این نشانه‌ها خبر از نارسایی کبدی می‌دهند


این نشانه‌ها خبر از نارسایی کبدی می‌دهند

از تولید صفرا برای هضم غذا گرفته تا حذف سموم از خون، از جمله وظایف حساس و حیاتی کبد در بدن است.

به گزارش بهداشت نیوز، اگر اختلال در عملکرد کبد مورد توجه قرار نگیرد، می‌تواند منجر به نارسایی کبد و در نتیجه نیاز به پیوند عضو یا حتی مرگ شود. از این رو شناسایی علائم اختلال عملکرد کبد در مراحل اولیه برای بهره‌گیری از روش‌های درمانی مناسب و به موقع، امری ضروری است.

روزنامه "تایمزآو ایندیا" در مطلبی جدید به پنج علامت هشداردهنده که نشان می‌دهد کبد به درستی کار نمی‌کند، اشاره کرده که به شرح زیر است:

زردی

زردی حالتی است که در آن پوست و قسمت سفید چشم‌ها رنگ زردی پیدا می‌کند. حتی ادرار نیز زرد تیره به نظر می‌رسد. این‌ها نشانه‌های آشکار آسیب کبدی و اشاره‌ای از سایر بیماری‌های زمینه‌ای به حساب می‌آید. زردی ممکن است زمانی رخ دهد که کبد نتواند گلبول‌های قرمز را به طور موثر پردازش کند و در نتیجه نوعی رنگدانه موسوم به بیلی روبین تشکیل شود.

خارش پوست

هر گونه مشکل در عملکرد طبیعی کبد منجر به تجمع سطوح بالای نمک صفراوی زیر پوست می‌شود. این در نهایت منجر به خارش و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود. مشکلات پوستی که به طور اتفاقی ایجاد می‌شوند، بیشتر به دلیل مشکلات کبدی ایجاد می‌شوند و اولین علائم و نشانه‌های این بیماری هستند. با این حال، همه افرادی که از مشکل خارش پوست رنج می‌برند، سطح صفرای بالایی ندارند.

کاهش اشتها

یکی از عملکرد‌های ماده صفراوی تولید شده در کبد کمک به هضم غذا است. به طور طبیعی، زمانی که کبد به درستی کار نمی‌کند، عملکرد کبد مختل و منجر به از دست دادن اشتها می‌شود. در نتیجه کاهش وزن، درد شکم و حالت تهوع را به همراه دارد.

خونریزی و کبودی مکرر

خونریزی یا کبودی پس از آسیب دیدگی ناشی از کمبود پروتئین‌های خاص مورد نیاز برای لخته شدن است. کبد این پروتئین‌ها را تولید می‌کند که می‌تواند به دلیل بیماری زمینه‌ای کبد مختل شود. در برخی موارد، افراد هنگام ابتلا به مشکلات کبدی حتی خون بالا می‌آورند یا متوجه خون در مدفوع می‌شوند.

عدم تمرکز

هنگامیکه کبد نتواند خون را از سموم پاک کند، دیگر عملکرد‌های بدن نیز مختل می‌شود. نشانه‌های انباشت سم می‌تواند در حافظه و سلامت روان فرد نیز آشکار شود. عدم تمرکز، احساس گیجی، از دست دادن حافظه، نوسانات خلقی و تغییرات شخصیتی همگی نشانه‌ای از مشکلات اساسی در کبد هستند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بیماری‌ها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها