طعم شیرین آزادی نصیب کدام زن زندانی می‌شود؟


طعم شیرین آزادی نصیب کدام زن زندانی می‌شود؟

تهران - ایرنا - شروع ماه مبارک رمضان با آهنگ دلنشین اذان، نوای دیگری همچون جشن گلریزان برای آزادی زندانیان دارد، زندانیانی از جنس زنان و مردان با جرائم غیرعمد با چشمانی منتظر برای آزادی.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جشن گلریزان هرساله برای آزادی زندانیان با جرائم غیرعمد در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود امسال نیز نداهایی از سوی خیرخواهان این امر به گوش می‌رسد نوایی برای آزادی زنان و مردان زندانی که امید به دستان سخاوتمند همنوعان خود بسته‌اند.

براساس اعلام ستاد دیه کشور، ۱۴۴ بانوی ایرانی و ۴ هزار و ۲۰ محکوم مرد به دلیل ناتوانی در تامین دیون خصوصی در بند حبس بسر می‌برند، اینان چشمانی منتظر و دستانی رو به آسمان دارند که شاید امسال کسانی که با جشن گلریزان آزاد می‌شوند، نام آنها نیز در این قرعه بیرون آید و طعم بازگشت به آغوش خانواده و آزادی از بند را بچشند.

۱۴۴ بانوی ایرانی و ۴ هزار و ۲۰ محکوم مرد به دلیل ناتوانی در تامین دیون خصوصی در بند حبس بسر می‌برند

کانون ۱۴۴ خانواده ایرانی بخاطر در بند بودن این زنان بخاطر جرائم مالی یا از هم گسسته است یا در حالی متزلزل برای از هم پاشیدگی است، کودکانی که چشم به در دوخته تا مادرانشان از در بیایند و دستان گرم آنها را دوباره لمس کنند. طعم آزادی این بار به کام کدام زن با جرائم غیرمالی شیرین می‌شود؟

چندین سال پیش به عنوان خبرنگار به بند نسوان در یکی از زندان های کشور رفتم، زمانی که وارد بند شدم، در واقع می توان گفت چنان آشوبی در دلم به وجودآمد که هیچگاه این حس را تجربه نکرده بودم، زنانی در بند با کودکانی معصوم که باید جور خانواده خود را بکشند و اسیر در یک بندی کوچک به دور از بازی های کودکانه، اماچه باید کرد که زندان واقعا جای مادران نیست.

در این بند هزاران فعالیت از جمله پخت نان، درست کردن آش، گلدوزی، گلبافی، قلاب بافی و تولید هنرهای دستی از زنان زندانی دیدم، آنان چنان سرگرم این کارها بودند انگار دنیای آنها در این چهار دیواری ساخته شده است، فکر و ذکر آنها در این مکان بود و بس.

یکی از آنها چنان غرق در افکار خود بود و نان را به تنور می چسباند که انگار در زندان نیست، البته شاید غم را با این کار در دلش پنهان کرده است، وقتی با این زن صحبت کردم، به یکباره اشک از چشمانم سرازیر شد چون می گفت فقط بخاطرچند میلیون تومان در زندان اسیر شده است، آن هم بخاطر خیانت مالی که برادر همسرش به وی داشته است، اما این زنان و شاید مردان کم نیستند که به نوعی فریب اقوام و بستگان خود را می خورند و بخاطر شرایط مالی در زندان گرفتار می شوند.

حالا پس از چندین سال که دوباره گزارشی از جنس زنانه بودن زندان و اینکه زندان جای مادران نیست، می نویسم یاد آن خاطرات تلخ و ناخوشایند دیدن دختران و پسران خردسال در زندان می افتم که مجبورند در زندان باشند چون مادر آنها زندانی است، هرچند که واقعا زندان برای این کودکان نمی تواند یادآور خاطرات خوبی باشد.

اکنون ۱۴۴ زن در زندان هستند مشخص نیست که چه تعداد از این افراد فرزند خردسال دارند، چه تعداد از آنها فرزندانی در سن ازدواج دارند اما باید جور کاری که کرده اند را بکشند و زندان را تا زمانی که دستان سخاوتمند افراد نوعدوست یاریشان کند، تحمل کنند اما این بار قرعه به نام کدام یک در می آید تا آزادی را در قرن جدید به دست آوردند.

خوشبختانه تاکنون تجربه زندان را نچشیده ایم اما یک روز از صبح تا نزدیکی عصر در زندان بودن هزاران حرف ناگفته برای من داشت، یک محیطی بسته با چندین زن که هر کدام یک نوع رفتار و اخلاق خاص دارند، همه اینها شاید برای همدیگر قابل تحمل نباشد اما آنها مجبورند که همدیگر را تحمل کنند و در واقع به نوعی با هم بسازند.

طعم شیرین آزادی نصیب کدام زن زندانی می‌شود؟

براساس آمارها، حدود سه درصد زندانیان در زندان های کشور را زنان تشکیل می دهد این آمار فقط در حد یک آمار و ارقام برای ما راحت گفته می شود اما وقتی به زنانی که سال های سال در زندان به سر می برند و روز و شب خود را در یک محیطی با افرادی که از قبل نمی شناسند سر می کنند، شاید خیلی آشنا و دوست داشتنی نباشد، اما باید این رویه زندگی برای آنها عادی شود و مجبورند ادامه دهنده زندگی خود در چنین شرایطی باشند.

کسی که طعم تلخ حبس را نچشیده باشد نمی تواند مفهوم در حبس بودن را بیان کند، وقتی زنان و مردانی را بخاطر چند میلیون یا چند ده یا صد میلیون مشکل مالی در زندان می بینیم آنگاه متوجه می شویم که شاید یک برنامه ریزی نادرست در زندگی، اعتماد بیجا به دوستان و آشنایان، بی تجربگی در برنامه ریزی مالی زندگی و شاید عدم پرداخت دیه راهی را برای زندانی شدن دیگران به ویژه زنان هموار می کند که هیچگاه آن را تصور نمی کردند.

این روزها نوای خوش اذان ماه مبارک رمضان نویدی دیگر برای آزادی زنان و مردان اسیر بند با جشن گلریزان را می دهد، دلشان قرص است که شاید امسال بار مالی آنها را دستانی پرمهر به دوش بکشد و در مسیر دیدگری از زندگی، آغازی نو برای خود به همراه داشته باشند، آزادی در کنار خانواده، در آغوش فرزندان و شاید هزاران امید و آرزوی دیگری که هر یک از زنان زندانی در دل دارند و امید به محقق شدن آن دارند.

این روزها پویش خیرخواهانه ختم سوره یس برای مشارکت در امر خیر آزادی زندانیان جرایم غیرعمد (به ویژه بانوان سرپرست خانوار) آغاز شده است، در این پویش مردمی مشترکان تلفن‌همراه می‌توانند به‌صورت رایگان با شماره «۹۹۹۸» تماس گرفته و در ثواب ختم سوره «یس» سهیم شوند.

همچنین قرار است در راستای مسئولیت اجتماعی و با ختم سوره «یس»، نسبت به اختصاص منابع مالی لازم برای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد (بویژه بانوان سرپرست خانوار) اقدام شود پس از همه خواسته شده است که با مشارکت در این پویش در ثواب رهایی زندانیان جرایم غیرعمد از بند نیز شریک شوند.

پویش خیرخواهانه ختم سوره یس برای مشارکت در امر خیر آزادی زندانیان جرایم غیرعمد (به ویژه بانوان سرپرست خانوار) آغاز شد

در چند سال گذشته معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز پویشی ارمغان تحت عنوان «زندان جای مادران نیست» در این امرخداپسندانه شرکت می کرد تا ضمن جلب حمایت مردم از طریق واریز کمک های آنها به ستاد دیه کشور، امکان آزادی زنان زندانی جرائم غیرعمد که توان مالی رهایی از زندان را ندارند فراهم کند.

اما امسال هنوز هیچ پویشی از سوی این معاونت اعلام نشده است اما پویش ختم سوره یس می تواند همچنان امیدها برای آزادی زنان زندانی را به همراه داشته باشد تا دوباره کانون خانواده های این افراد گرم شود و شاید از این طریق دیگربرخی از کودکان که به همراه مادران خود در زندان هستند نیز به اجتماع بازگردند.

سید اسدالله جولایی ریس هیات امناء ستاد دیه کشور گفت: متاسفانه ‌اکنون بیش از چهار هزار نیازمند کمک در سطح زندان‌های کشور تحمل حبس می‌کنند. ، به برکت کمک‌های نوعدوستانه خیران و تلاش کمیته‌های صلح و سازش این نهاد مردمی جمعیت زندانیان جرایم غیرعمد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش محسوسی داشته است، اما با این وجود هم‌اکنون ۱۴۴ بانوی ایرانی و ۴ هزارو ۲۰ محکوم مرد به دلیل ناتوانی در تامین دیون خصوصی در بند حبس بسرمی‌برند.

رییس هیات امنای ستاد دیه با تقدیر از حمایت‌های مردمی در راستای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد گفت: سال ۱۴۰۰ با وجود محدودیت‌های کرونایی در برگزاری جشن‌های گلریزان اما خیرین خداجوی کشور سنگ تمام گذاشتند و به واسطه حمایت‌های مادی و معنوی خود و در قالب پویش‌ها و آیین‌های مجازی زمینه آزادی ۷ هزار و ۶۱۱ زندانی مرد و ۳۴۵ محکوم زن بدهکار در جرایم غیرعمد را فراهم کردند.

وی مبلغ بدهی این زندانیان را رقمی بالغ بر ۳۴ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در فرآیند رسیدگی به پرونده‌ها با تلاش شبانه‌روزی کمیته‌های صلح و سازش تا میزان ۴۵ درصد محکومٌ‌به از سوی شکات خصوصی و اولیاء دم گذشت گردید.

رئیس هیات امناء ستاد دیه کشور با تفکیک جرایم زندانیان مساعدت شده گفت: در حوزه مددجویان بدهکار دیه، تعداد ۱۱۰ نفر به دلیل ناتوانی در پرداخت دیات ناشی از حوادث رانندگی، ۱۰۱ محکوم به علت عدم استطاعت در ایفای تعهدات مرتبط با حوادث کارگاهی و ۸۲ محبوس نیازمند نیز به سبب ناتوانی در پرداخت دیات شبه عمد در بند حبس حضور داشتند که غالب این افراد با مشارکت آحاد مختلف اجتماعی از بند زندان نجات یافتند.

همچنین در آستانه برگزاری سی و پنجمین جشن گلریزان ستاد دیه کشور، مقام معظم رهبری مبلغی معادل یک میلیارد تومان برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد اختصاص دادند. چراغ جشن‌ گلریزان آزادی زندانیان تحت حمایت ستاد دیه امسال نیز با کمک نقدی رهبر انقلاب همراه بود و معظم‌له با اهدای رقمی معادل یک میلیارد تومان زمینه آزادی جمعی از بدهکاران مالی و محکوم به پرداخت دیات ناشی از حوادث کارگاهی و سوانح رانندگی را فراهم نمودند.

مقام معظم رهبری مبلغی معادل یک میلیارد تومان برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد اختصاص دادند

در دهه اخیر امام خامنه‌ای حفظ‌الله در مجموع با اهدای مبلغی بالغ بر ۴ میلیارد و ۶۳ میلیون تومان، زمینه آزادی بیش از یک هزار زندانی نیازمند واجد شرایط ستاد دیه را فراهم نموده‌اند.

امسال نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا اغلب جشن‌های گلریزان آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در کشور در قالب برنامه‌های تلویزیونی و اجرای آیین‌های زنده در فضای مجازی (لایو) برگزار خواهد شد.

1352

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند