لندو گزارش سالانه خود را منتشر کرد: درخواست‌ برای دریافت اعتبار در 1400 شش برابر شد


گزارش سالانه پلتفرم لندتکی لندو نشان می‌دهد این مجموعه در سال گذشته افزایشی 6 برابری در تخصیص اعتبار و 200 درصدی در تعداد کاربران را تجربه کرده است. لندو، پلتفرمی در حوزه تخصیص اعتبار برای خرید اقساطی کالا و خدمات، در گزارش سالانه خود با اشاره به اینکه سهم بازار لندتک از بازار وام‌دهی در دنیا رقمی معادل 4.8 درصد است، اعلام...

لندو گزارش سالانه خود را منتشر کرد: درخواست‌ برای دریافت اعتبار در 1400 شش برابر شد
گزارش سالانه پلتفرم لندتکی لندو نشان می‌دهد این مجموعه در سال گذشته افزایشی ۶ برابری در تخصیص اعتبار و ۲۰۰ درصدی در تعداد کاربران را تجربه کرده است.
لندو، پلتفرمی در حوزه تخصیص اعتبار برای خرید اقساطی کالا و خدمات، در گزارش سالانه خود با اشاره به اینکه سهم بازار لندتک از بازار وام‌دهی در دنیا رقمی معادل ۴.۸ درصد است، اعلام می‌کند که این نسبت در ایران تنها ۰.۱ درصد است. به بیانی دیگر سهم از بازار لندتک در دنیا، ۵۰ برابر ایران است یا به عبارت دیگر، بازار وام‌دهی در ایران ۹۹.۹ درصد به صورت سنتی اداره می‌شود.
۵۲۴ درصد رشد سالانه در تعداد درخواست‌ها
با این‌ حال لندو در گزارش سالانه خود اشاره کرده است که در سال ۱۴۰۰ شش برابر بیشتر از سال ۱۳۹۹ اعتبار به کاربران خود تخصیص داده و تنها در بهمن‌ماه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان درخواست اعتبار دریافت کرده است. این گزارش همچنین مدعی است تعداد کاربران این پلتفرم در این یک سال نزدیک به ۲۰۰ درصد رشد کرده است.
گزارش سالانه لندو در ادامه به میانگین مبلغ وام دریافت‌شده از سوی مشتریان در سال‌های مختلف اشاره می‌کند که به خوبی رشد تورم را در این سال‌ها نشان می‌دهد. بر این اساس میانگین مبلغ وام دریافت‌شده از ۲.۵ میلیون تومان در سال ۱۳۹۷، ۳.۵ میلیون تومان در سال ۱۳۹۸ و پنج میلیون تومان در سال ۱۳۹۹ به ۱۶ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است.
گزارش لندو همچنین نشان می‌دهد ۷۹ درصد از مشتریان لندو که از این مجموعه اعتبار دریافت کرده‌اند مرد و تنها ۲۱ درصد زن بوده‌اند.
نمره اعتباری، ابداعی برای کاهش نرخ نکول
این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه مشتریان خوش‌حساب لندو به صورت میانگین ۱۵ روز زودتر از موعد اقساط خود را پرداخت کرده‌اند و مشتریان موخر به صورت میانگین پنج روز تاخیر کرده‌اند، عنوان کرده است که نرخ نکول این پلتفرم از ۱.۷۸ درصد در سال ۱۳۹۹ به حدود ۰.۵ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است و ۶۷ درصد از کاربران این پلتفرم، اقساط خود را به‌موقع یا زودتر پرداخت کرده‌اند و تنها ۰.۵ درصد از مشتریان بعد از گذشت ۶ ماه هنوز اقساط پرداخت‌نشده دارند.
لندو گزارش سالانه خود را منتشر کرد: درخواست‌ برای دریافت اعتبار در 1400 شش برابر شدتنها ۰.۵ درصد از مشتریان لندو اقساط خود را دیرتر از ۶ ماه پرداخته‌اند.
لندو دلیل کاهش نرخ نکول را حاصل اجرای نسل دوم رتبه‌بندی اعتباری خود بر پایه هوش مصنوعی می‌داند. بر این اساس، اعتبارسنجی مشتریان در دو مرحله انجام می‌شود. مرحله اول شامل سنجش اعتبار مشتریان توسط یکی از شرکت‌های مورد تایید و دارای مجوز از بانک مرکزی بوده و در مرحله دوم این پلتفرم برای رتبه‌بندی اعتباری مشتریان از الگوریتم پیشرفته رتبه‌بندی اعتباری بر پایه هوش مصنوعی استفاده می‌کند.
این الگوریتم به هر شخص یک نمره اعتبار یا Credit Score اختصاص می‌دهد که این گزارش آن را نوآوری پلتفرم لندو اعلام می‌کند. محاسبه این نمره اعتباری از طریق متغیرهایی مانند سن، جنسیت، شغل، تحصیلات، وضعیت تاهل، محل سکونت، اپراتور تلفن همراه، رفتار پرداختی، فروشگاهی که برای خرید اقساطی انتخاب کرده است و کالایی که خریداری کرده است انجام می‌شود.
بر اساس این گزارش، اگر یک مشتری اقساط خود را با تاخیر پرداخت کند، از او جریمه دریافت نخواهد شد اما از آنجا که معیار لندو در نحوه تعامل با مشتری، نمره اعتباری است، مشتریانی که نمره اعتباری خوبی دارند، از مزایایی مانند دریافت هدیه نقدی و افزایش سقف وام در آینده استفاده خواهند کرد.
لندو طبق این امتیاز اعتباری، مشتریانی را که بالای ۲۰۰ امتیاز دارند به عنوان مشتری ویژه، بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نمره، مشتری خوب، بین ۰ تا ۱۰۰ امتیاز، مشتری معمولی و امتیاز زیر صفر را به عنوان مشتری مردود دسته بندی می‌کند.
این گزارش در ادامه عنوان کرده است که با این شیوه امتیازبندی در حال حاضر ۲۰ درصد از کاربران این مجموعه مشتری ویژه، ۴۹ درصد مشتری خوب، ۲۵ درصد مشتری معمولی و ۶ درصد مشتری مردود هستند.
تیمچه در صدر سهم از بازار فروشگاه‌ها
این گزارش در ادامه به تعداد فروشگاه‌های همکار و حوزه‌های فعالیت‌ آنها پرداخته است. بر این اساس، ۴۶۷ فروشگاه در سال گذشته همکاری خود را با این مجموعه آغاز کرده‌اند. این فروشگاه‌ها در زمینه کالاهای دیجیتالی، خانگی‌واداری، تخصصی، مد و استایل، بیمه و خدمات و بلیت هتل و تور فعالیت دارند. این گزارش مبلغ میانگین فروش ماهانه لندو را ۲۲۰ میلیون اعلام کرده است.

لندو گزارش سالانه خود را منتشر کرد: درخواست‌ برای دریافت اعتبار در 1400 شش برابر شد۱۰ درصد از فروشگاه‌های همکار لندو در سال ۱۴۰۰ بیشتر از ۵۰۰ میلیون فروش داشته‌اند.
لندو در ادامه سهم فروش برترین فروشگاه‌های هر دسته از گروه‌های کالایی و خدمات را مورد بررسی قرار داده است و بر این اساس در بخش فروشگاه‌های گردشگری، پلتفرم سفرمی، در بخش فروشگاه تخصصی، سازوکالا در فروشگاه‌های بیمه‌وخدمات، پلتفرم پیشگامان دنیای مالی و در بخش فروشگاه‌های دیجیتالی، مدواستایل، خانگی‌واداری، پلتفرم تیمچه بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند.

لندو گزارش سالانه خود را منتشر کرد: درخواست‌ برای دریافت اعتبار در 1400 شش برابر شدسهم از بازار چشمگیر تیمچه در سهم از فروش
فروشگاه تیمچه پلتفرمی است که در سال ۱۳۹۹ از سوی لندو و با سرمایه‌گذاری فینووا کار خود را آغاز کرده است. امیر حق‌رنجبر، مدیرعامل لندو و تیمچه، در زمان آغاز به کار این پلتفرم در گفت‌وگو با پیوست گفته بود تیمچه را بنا بر نیاز مشتریان به یک فروشگاه اینترنتی با تنوع کالایی راه‌اندازی کرده‌اند. او توضیح داده بود: «حوزه فروشگاه‌های اینترنتی به خاطر کرونا و شرایط کشور رو به رشد است. در لندو امکان خرید اعتباری را فراهم کردیم و کاربران ما مشتریانی هستند که خرید آنلاین انجام می‌دهند، این یک فرصت مناسب برای ما بود.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریک تولد به خواهر اردیبهشت ماهی + عکس نوشته زیبا تبریک تولد